NJ_M503 Metoda CLIL (integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka)

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 22 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Das Ziel des Seminars ist die Hauptmerkmale der CLIL_Methode beschreiben zu können und für das zweite Studienfach auch praktische Unterrichtsentwürfe projizieren und realisieren zu können.

Cílem semináře je, aby student dokázal prezentovat popis hlavních znaků metody CLIL a pro druhý studijní obor vytvořit a realizovat výukový návrh.
Výstupy z učení
Der Student kann die Hauptmerkmale der CLIL_Methode beschreiben und für das zweite Studienfach auch praktische Unterrichtsentwürfe projizieren und realisieren.

Žák dokáže popsat hlavní rysy metody CLIL a také navrhnout a realizovat praktické plány výuky druhého předmětu.
Osnova
  • 1. das Konzept der CLIL-Methode (Content and Language Integrated Learning) - Ziele, Inhalte, Merkmale der methodischen Verfahren 2. Theoretischer Hintergrund von CLIL in Bezug auf die Lernpsychologie und die Theorie des Fremdsprachenerwerbs 3. Hintergrund von CLIL in Bezug auf die Fremdsprachendidaktik und -pädagogik 4. Umsetzung von CLIL im Unterrichtsprozess (Bedingungen, Voraussetzungen für interdisziplinäre Zusammenarbeit) 5. Gestaltung konkreter methodischer CLIL-Verfahren für die pädagogische Praxis 6. Umsetzung von CLIL-Methoden in der pädagogischen Praxis an Schulen 7. Analyse von Unterrichtsprojekten
  • 1. koncept metody CLIL (Content and Language Integrated Learning – Společná výuka odborného předmětu a cizího jazyka) – cíle, obsahy, charakteristika metodických postupů 2. teoretická východiska CLIL z hlediska psychologie učení a teorie učení cizím jazykům 3. východiska CLIL z hlediska didaktiky cizích jazyků a pedagogiky 4. implementace CLIL do vyučovacího procesu (podmínky, předpoklady interdisciplinární spolupráce) 5. projektování konkrétních metodických postupů CLIL pro edukační praxi 6. realizace metodických postupů CLIL během pedagogické praxe na školách 7. rozbor výukových projektů
Literatura
    doporučená literatura
  • MEHISTO, Peeter, David MARSH a María Jesús FRIGOLS. Uncovering CLIL : content and language integrated learning in bilingual and multilingual education. Oxford: Macmillan Education, 2008, 238 s. ISBN 9780230027190. info
  • HANUŠOVÁ, Světlana. CLIL. In Obsahově a jazykově integrované vyučování na 2. stupni ZŠ a nižším stupni víceletých gymnázií. 2011. info
  • KAZELLEOVÁ, Jitka a Tamara VÁŇOVÁ. CLIL do škol. In Cudzie jazyky a kultúry v škole 7. 1. vyd. Nitra: PF UKF v Nitre, 2010, s. 28 - 31. ISBN 978-80-8094-775-0. info
  • SLEZÁKOVÁ, Ivana. Zkušenosti s použitím CLIL metody přivýuce na základní škole. In Moderní technologie ve výuce : sborník abstraktů a elektronických verzí příspěvků. Brno: MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-091-3. info
  • DOHNALOVÁ, Šárka. Metoda CLIL - Francouzský jazyk: Obsahově a jazykově integrované vyučování na 2. stupni ZŠ a nižším stupni víceletých gymnázií. In Metoda CLIL: Obsahově a jazykově integrované vyučování na 2. stupni ZŠ a nižším stupni víceletých gymnázií, číslo akreditace semináře: 10 161/2010-25-236. 2010. info
  • SLEZÁKOVÁ, Ivana. What is CLIL: V4 CLIL Conference. Budapest, 2006. ISSN 1801-9390. URL info
  • VOJTKOVÁ, Naděžda. Co je CLIL a proč jej zavádět do českých škol? Praha: Gnosis, 2010. URL info
    neurčeno
  • Manfred Wildhage, Edgar Otten. Praxis des bilingualen Unterrichts
  • DALTON-PUFFER, Christiane. Discourse in content and language integrated learning (CLIL) classrooms. Philadelphia: John Benjamins, 2007, xii, 330. ISBN 9789027219817. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Vydání 1. Praha: Triton, 2006, 263 stran. ISBN 8072548662. info
Výukové metody
aktive Teilnahme am Seminar und Präsentation eigener CLIL-Unterrichtseinheit
aktivní účast na semináři a prezentace návrhu výukové jednotky v metodě CLIL Kolloqium: + Praxiserkundungsprojekt - Planung und Besprechung
kolokvium: empirického šetření na téma metoda CLIL v praxi
Metody hodnocení
abschließende individuelle Präsentation vom Unterrichtsentwurf
závěrečná individuální prezentace výukového návrhu
kolokvium: + Praxiserkundungsprojekt
seminární práce na téma průzkum zkušenosti s metodou CLIL z praxe
Náhradní absolvování
Im Falle eines Auslandspraktikums kann der Kurs in Absprache mit dem Lehrer belegt werden, indem ein Unterrichtsvorschlag erstellt und online präsentiert wird.

V~případě zahraničního studijního pobytu lze předmět absolvovat po konzutaci s~vyučující vytvořením výukového návrhu a jeho prezentace online.

Vyučovací jazyk
Němčina
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/NJ_M503/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: tři setkání.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2023, jaro 2024.