NJ_M130 Jazykové portfolio jako nástroj autonomního učení

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_M130/01: Pá 27. 9. 12:00–12:50 učebna 53, Pá 11. 10. 12:00–12:50 učebna 53, Pá 25. 10. 12:00–12:50 učebna 53, Pá 8. 11. 12:00–12:50 učebna 53, Pá 22. 11. 12:00–12:50 učebna 53, Pá 6. 12. 12:00–12:50 učebna 53, A. Brychová
NJ_M130/02: Po 13:00–13:50 učebna 53, A. Brychová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 23 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studierende werden mit den Prinzipien und Philosophie des Europäischen Sprachenportfolio bekannt gemacht. Das Europäische Sprachenportfolio wird als Lernbegleiter und Selbstevaluationsmaterial vorgestellt. Das Ziel ist auch in einer interaktiven Form die charakteristischen Merkmale der einzelnen Niveaustufen des Europäischen Referenzrahmens detailliert vorzustellen. Geschichte der Entwicklung und Erfahrungen mit diesem Material werden präsentiert und diskutiert.

Studenti jsou seznamováni se zásadami a filozofií Evropského jazykového portfolia. Evropské jazykové portfolio je jim prezentováno jako studijní opora a sebehodnotící materiál. Cílem je také studenty interaktivní formou seznámit s charakteristickými rysy jednotlivých úrovní Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Bude představena a diskutována historie vývoje a zkušenosti s tímto materiálem.
Výstupy z učení
Am Ende des Semesters Studierende können die Prinzipien und Philosophie des Europäischen Sprachenportfolio verstehen und erklären. Sie dokumentieren ihre Lernbiographie mithilfe von Portfolioeinträge. Sie können die Benutzung des Portfolios mit der Arbeit mit dem Lehrwerk verbinden.

Na konci semestru jsou studenti schopni rozumět principům a filozofii Evropského jazykového portfolia a také je vysvětlit. Dokumentují svoji jazykovou biografii na základě záznamů v portfoliu. Dokáží propojit používání portfolia s prací s učebnicí.
Osnova
  • 1. Die Gründe für die Entstehung von dem Material ESP 2. Ziele von diesem Projekt 3. Die Bestandteile des Materials und ihre Charakteristika, Einträge der Selbstreflexion 4. Niveausstufen des GERRs - globale und detailierte Beschreibungen 5. Vergleich der Deskriptoren mit bekannten Unterrichtsmaterialien
  • 1. důvody pro vytvoření materiálu EJP 2. cíle projektu EJP 3. jednotlivé části materiálu a jejich charakteristika, záznamy sebereflexe 4. úrovně SERR - globální a podrobný popis 5. srovnání deskriptorů se známými výukovými materiály, propojení využití obou materiálů
Literatura
  • Europäisches Sprachenportfolio für Erwachsene. Edited by Beate Benndorf-Helbig. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2006, 47, 5. ISBN 3190029636. info
  • Europäisches Sprachenportfolio : für Schüler im Alter von 15 bis 19 Jahren in der Tschechischen Republik (Souběž.) : Evropské jazykové portfolio : [pro studenty ve věku 15-19 let v České republice]. info
  • BRYCHOVÁ, Alice. Lehrerfortbildung im Bereich der Benutzung des Instrumentes Europäisches Sprachenportfolio.Ein Bericht. In Brünner Hefte zur Didaktik, Sprach- und Literaturwissenschaft. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 60-64. ISBN 978-80-210-4501-9. info
Výukové metody
Seminar und Selbstbewertung
seminář a sebehodnocení
Metody hodnocení
Evaluation der Selbstbewertung, Seminararbeit
evaluace sebehodnocení, seminární práce
Náhradní absolvování
Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der ISP (Individueller Studienplan) anerkannt, und es wird ihnen ermöglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen. Eine mögliche Anerkennung der Lehrveranstaltung (für einen Kurs an der Gastuniversität) sollte vor Semesterbeginn mit dem/der Lehrenden besprochen werden.

Studujícím na mobilitě v~zahraničí bude uznán ISP a bude jim umožněno splnit požadavky distanční formou dle individuální dohody s~vyučujícím předmětu na začátku daného semestru. Případné uznání předmětu (za předmět na zahraniční univerzitě) je vhodné zkonzultovat s~vyučující/m před začátkem semestru.

Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Die Unterstützung des Lernens und der Selbstreflexion für kombinierte Studierende findet während der regulären Kontaktzeiten statt. Außerhalb dieser Zeiten können die Studierenden die Lehrende/den Lehrenden jederzeit per E-Mail oder während der Sprechstunden kontaktieren oder eine Online-Besprechung in MS Teams vereinbaren. Kontaktinformationen und aktuelle Sprechstunden-Termine finden Sie im IS auf der persönlichen Seite des/der Lehrenden.


Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučující/ho kdykoliv prostřednictvím emailu, v konzultačních hodinách či si domluvit online konzultaci v MS Teams. Kontaktní informace a vypsané konzultační hodiny naleznete v ISu na osobní stránce vyučující/ho.

Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/NJ_M130/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_M130