Přijímací řízení do navazujících magisterských programů - akad.rok 2021/2022 (zahájení: podzim 2021)

Sociální pedagogika a volný čas

Magisterské navazující studium, forma: prezenční jednooborové, vyučovací jazyk: čeština.

Přijímací řízení

Studium

  • Cíle

    V souladu s § 49 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů, uplatňujeme při přijímání přihlášek ke studiu v navazujících magisterských studijních programech podmínku příbuznosti zvoleného oboru s absolvovaným bakalářským studiem.

    Tento studijní obor je určen absolventům bakalářského studia stejného zaměření.

    Cílem oboru Sociální pedagogika a volný čas je připravit osobnostně vyzrálého a vzdělaného pedagoga, který se prostřednictvím svých vědomostí, dovedností a osobnostních vlastností zařadí mezi ostatní odborníky působící v pedagogických a pomáhajících profesích, a vyplní tak zatím chybějící místo ve společenském systému péče o děti, mládež a dospělé, ale též i seniory. Takto šířeji koncipovaný profil stojí na pilířích konkrétních studijních předmětů (disciplín), které svým obsahem, zaměřením a převažujícími výukovými metodami naplňují jak oblast znalostní báze (historická fakta a souvislosti, znalosti teorií a konceptů, metodologických postupů apod.), tak vedou k osvojení vlastních nezprostředkovaných zkušeností a utváření praktických dovedností. Důraz je kladen nikoliv jen na rozvoj faktických vědomostí, ale velký prostor je otevřen pro zkušenostní učení, osobnostní rozvoj a konfrontaci poznatků s vlastní a nezprostředkovanou praktickou zkušeností, získávanou jak ze simulovaných situací (hry, rozvojové aktivity), tak prostřednictvím spektra reálných pedagogických situací (pedagogické a sociální praxe, vlastní výzkumná šetření apod.).

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • Porozumět souvislostem předmětu svého pedagogického oboru (včetně oborů hraničních), na úrovni soudobého stavu poznání.
    • Koncipovat a realizovat výchovnou a sociální práci s rozmanitými cílovými skupinami, včetně schopnosti reflexe vlastní práce.
    • Znát a ovládat základní procesy řízení institucí a vedení pedagogických pracovníků.
    • Realizovat kvalitativní a kvantitativní výzkumná šetření ve vybrané oblasti, orientovat se v základních postupech analýzy kvalitativních a kvantitativních dat s hlubokou mírou porozumění, koncipovat odborný text.
    • Orientovat se ve vybraných psychologických a sociálních teorií a aplikovat je do prostřední konkrétní edukační praxe.
    • Koncipovat a vést konkrétní programy pro zvolené cílové skupiny (kurzy, tábory, výchovně vzdělávací a sociální projekty).
  • Uplatnění absolventa

    Absolvent studia je kvalifikovaným odborníkem, který je vybaven kompetencemi pro výchovně-vzdělávací a sociální práci s lidmi všech věkových a sociálních skupin.

    Sociální pedagog nachází uplatnění:

    - oblast školství: sociální pedagog, asistent pedagoga, vychovatel, pedagog volného času, animátor volnočasových aktivit, metodik prevence, poradce pro výchovné a sociální otázky;

    - resort spravedlnosti: sociální pedagog ve věznicích, pracovník probační a mediační služby;

    - oblast sociální: sociální pracovník, aktivizační pracovník v domovech seniorů;

    - resort vnitra: sociální pedagog (pracovník) v pobytových střediscích správy uprchlických zařízení, humanitárních službách;

    - nestátní sféra: spolky - projektový pracovník, pedagog, humanitární pracovní apod.

  • Regulovaná povolání

    • Asistent pedagoga
    • Pedagog volného času
    • Sociální pracovník
    • Vychovatel
  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Standardní doba studia jsou 4 semestry (dva roky). Student plní povinné předměty a prostřednictvím povinně volitelných a volitelných předmětů se profiluje dle vlastního zájmu.

    Součástí studia jsou také výuka cizího jazyka (anglický, německý, ruský), kde se předpokládá základní pokročilá znalost jednoho z jazyků, a to min. úroveň B1 (podle Evropského jednotného referenčního rámce), na kterou se ve výuce navazuje.

  • Praxe

    V rámci studia absolvuje student ucelený systém průběžných a souvislých praxí, které pokrývají spektrum oblastí, ve kterých absolvent nachází uplatnění. Systém je popsán zde:

    http://katedry.ped.muni.cz/socialni-pedagogika/studium/profesni-praxe

  • Cíle kvalifikačních prací

    Státní závěrečná zkouška sestává z předmětů:

    - Obhajoba diplomové práce;

    - Sociální pedagogika a volný čas - obecná část a metodologie sociální pedagogiky, - aplikovaná část (pedagogika volného času, sociální patologie, sociální práce a sociální politika);

    - Aplikovaná psychologie;

    - Pedagogika.

    Okruhy otázek a další informace jsou dostupné z webu katedry zde: http://katedry.ped.muni.cz/socialni-pedagogika/studium/statni-zaverecne-zkousky

  • Návaznost na další studijní programy

    Po ukončení magisterského studia se absolventi mohou ucházet o studium v doktorském studijním programu Pedagogika, obor Sociální pedagogika. Základní informace jsou dostupné ZDE:

    http://www.ped.muni.cz/studium/doktorske-studium

20
uchazečů
bylo loni přijato
54
uchazečů
se loni hlásilo

Informace o oboru

Obor
Sociální pedagogika a volný čas
Zkratka
SOVC
Kód
7502T021
Typ
magisterský navazující
Titul
Mgr.
Akreditace
do 31. 12. 2024
Program
N7501 N-PD Pedagogika