Cíle studijního programu
Cílem studia tohoto programu je hlubší pochopení účelu a fungování podnikatelské sféry, zejména podniků, jejich organizační struktury, řízení, ekonomiky a financování. Důležitou oblast studia tvoří zvládnutí analýzy a projektování systémů řízení, včetně znalostí s oblastí řízení a manažerských dovedností. Součástí studia je i osvojení si psychologických, sociokulturních, obchodních a dalších komunikačních dovedností. Komplex získaných znalostí a dovedností tak tvoří vrcholového manažera schopného obsáhnout všechny podstatné stránky fungování podniku se schopností správně a efektivně řídit podnik.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Cílem studia tohoto programu je hlubší pochopení účelu a fungování podnikatelské sféry, zejména podniků, jejich organizační struktury, řízení, ekonomiky a financování. Důležitou oblast studia tvoří zvládnutí analýzy a projektování systémů řízení, včetně znalostí s oblastí řízení a manažerských dovedností. Součástí studia je i osvojení si psychologických, sociokulturních, obchodních a dalších komunikačních dovedností. Komplex získaných znalostí a dovedností tak tvoří vrcholového manažera schopného obsáhnout všechny podstatné stránky fungování podniku se schopností správně a efektivně řídit podnik.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- je schopen identifikovat, analyzovat a kreativně řešit problémy související s fungováním vybraných oblastí podniku s aplikací získaných poznatků a využitím získaných dovedností;
- umí aplikovat specifické metody, techniky, nástroje a standardní postupy na reálné situace podnikové praxe;
- dokáže vyhodnocovat příležitosti a rizika souvisejících se strategickým a udržitelným rozvojem podniku v kontextu společnosti 4.0;
- porozumět teoretickým poznatkům specializovaných disciplín vztahujících se k podnikové ekonomice a managementu;
- být schopen aplikovat tyto poznatky na řešení modelových i praktických situací;
- rozumí systémovým vazbám mezi dílčími funkcemi podniku a jejich realizací;
- je schopen podílet se na řešení, případně i řídit projekty vztažené ke specifickým oblastem praxe;
- umí vyhledávat a pracovat s relevantními daty a informacemi včetně využití prostředků ICT a vyhodnocovat je v souladu s praktickými úkoly;
- je schopen analyzovat podnikatelské prostředí v mezinárodním, resp. globálním prostředí a výsledky využít pro podnikatelské záměry;
- rozumí dopadům obchodování na společnost a její vývoj v kontextu problematiky společenské zodpovědnosti a etického chování;
- zná podnikové informační systémy využívané v rámci řízení podniku a vyhodnocování ekonomických aspektů podniku;
- dokáže verbálně i písemně komunikovat v anglickém jazyce v rámci obchodního styku s partnery a je schopen vystupovat adekvátně podmínkám společenského styku;
- je schopen prezentovat a obhájit svůj názor týkající se praktického problému na základě znalostí a odborného vyhodnocení;
- je schopen podílet se, resp. organizovat a řídit inovační a podnikatelské aktivity v podnicích;
- Uplatnění absolventa
Absolventi mají takové manažerské dovednosti, ke kterým náleží efektivní využívání času, úspěšné vyjednávání s obchodními partnery, vytváření image vůči veřejnosti, efektivní vedení porad, účinné motivování spolupracovníků, umění jednání s lidmi a rozvíjení všeobecné komunikační schopnosti, což jim umožňuje zastávat vedoucí manažerské pozice.
Díky specializovanému zaměření studovaných předmětů se absolventům oboru otevírá možnost realizace v komerčních podnicích obecně (např. na pozicích vyššího managementu), nebo jeho specializovaných úsecích (např. nákup, marketing, obchod apod.). Absolvování navazujícího magisterského stupně studia umožňuje absolventům prohloubit obecný základ ekonomických věd o specializované poznatky a propojit je s praktickou aplikací. Poptávka po absolventech s manažerskými a podniko-ekonomickými dovednostmi je v dnešní době velmi aktuální s ohledem na rychle se měnící podmínky podnikání a vzrůstající konkurenci. To vyžaduje manažery a odborné pracovníky s širokým rozhledem a schopností aplikovat odborné poznatky do každodenní praxe, resp. podporovat v témže jiné lidi. Zároveň však absolventi navazujícího magisterského studia potřebují i hlubší, specializované znalosti vybraných oblasti managementu a podnikové ekonomiky, které jim obor Podniková ekonomika a management poskytuje prostřednictvím povinně volitelných bloků. Celková univerzálnost studia (včetně předcházejícího bakalářského) umožňuje absolventům uplatnění v široké škále různorodých podniků (především) a organizací a představuje tak významnou konkurenční výhodu programu.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Studium nevyžaduje povinnou praxi studentů v podnicích a tuto oblast ponechává na iniciativě studentů. ESF MU nicméně stáže aktivně podporuje – studenti mají možnost zapsat si předmět Praxe a případně i využít předjednaných pozic v podnicích. V rámci tohoto předmětu je zpravidla třítýdenní praxe ohodnocena kredity, nicméně nezakládá nárok na omluvu z povinných součástí výuky předmětů. Další možností jsou zahraniční pracovní stáže realizované prostřednictvím programu Erasmus+.
- Cíle kvalifikačních prací
Standardní rozsah diplomové práce je 60-80 stran (bez příloh). Diplomové práce mají obvykle dvě základní části – teoretickou, představující odborná východiska, a praktickou, řešící definovaný manažerský problém v konkrétním podniku. V rámci diplomové práce student prokazuje svoji schopnost sepsat ucelený odborný text včetně schopnosti nalézt, analyzovat a navrhnout konkrétní řešení praktického problému reálného podniku, který nelze obecně označit za triviální (tj. jeho řešení vyžaduje hlubší analýzu). Pokyny pro vypracování diplomové práce jsou upraveny Směrnicí ESF č. 9/2017 O tvorbě, odevzdání, zveřejňování a hodnocení závěrečných (bakalářských a diplomových) prací.
- Návaznost na další studijní programy
Absolvent navazujícího magisterského programu může (po splnění podmínek přijetí) pokračovat v doktorském studijním programu Podniková ekonomika a management, resp. v jiném příbuzném programu.