Představení studijního programu
Při studiu tohoto programu získáte základní znalosti a praktické dovednosti týkající se podnikového řízení, práce manažera a znalosti a dovednosti marketingového řízení, doplněné o znalosti a dovednosti z finančního a manažerského účetnictví. Budete se zabývat nejen fungováním podniku jako celku, ale nahlédnete také detailně do jeho jednotlivých procesů a činností a pochopíte, jak spolu navzájem souvisejí a jak se ovlivňují. Kromě toho získáte vhled do fungování podniků v rámci fungování celé ekonomiky, a to jak hospodářské, tak veřejné i regionální.
V rámci tzv. manažerské hry můžete získat důležité manažerské dovednosti, ke kterým náleží efektivní využívání času, rozhodování, plánování, úspěšné vyjednávání s obchodními partnery včetně efektivní argumentace, vytváření image vůči veřejnosti nebo všeobecné komunikační schopnosti. Zvládnete efektivně vést porady, jednat s lidmi a účinně motivovat spolupracovníky.
Můžete také získat poznatky z řízení provozních a logistických procesů, z finančního řízení a získat také dovednosti v rámci interkulturální komunikace. Pochopíte, proč se manažeři, zaměstnanci, zákazníci, dodavatelé či další aktéři podnikového života chovají tak, jak se chovají a získáte i širší filozofický vhled do podnikání a řízení.
Budete se umět vyjadřovat odborně písemně i ústně nejen v češtině, ale také v angličtině. Naučíte se také odpovídajícím způsobem vyhledávat a vyhodnocovat data, využívat statistické metody, interpretovat statistiky, vysvětlit a předvídat základní vztahy mezi veličinami. A to nejen v podniku, ale i v hospodářství ČR, potažmo ve světě.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na následující otázky:
- Chcete se vyznat ve fungování podniku?
- Přejete si věci nejen dělat, ale také jim rozumět?
- Máte analytické myšlení a nebojíte se čísel a jejich zpracovávání?
- Toužíte po tom pracovat na střední nebo vyšší manažerské pozici, případně se specializovat na konkrétní podnikovou činnost?
- Chcete se naučit pracovat v týmu nebo jej vést?
- Potřebujete umět pracovat efektivně a chápat souvislosti?
Pokud na tyto otázky odpovídáte ano, tak jste si vybrali ten správný program.
Studijní plány
Přijímací řízeníPřijímací řízení do bakalářských a magisterských studijních programů pro akademický rok 2025/2026Termín podání do půlnoci 28. 2. 2025
- Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programuPodrobné informace k přijímacímu řízení naleznete na webu ECON.MUNI. Kontakty a dotazy k Testu studijních předpokladů, dotazy k technickým záležitostem elektronické přihlášky a k platbě za elektronicky podanou přihlášku pište na adresu prihlaska@muni.cz. Dotazy k organizaci studia posílejte na adresu studijního oddělení fakulty studijni@econ.muni.cz.
- Doporučená literatura ke zkouškám v tomto studijním programuUkázky Testů studijních předpokladů (TSP) z minulých let a oborových testů naleznete na ECON.MUNI.
- Kritéria hodnocení uchazečů o tento studijní program
Studium
- Cíle
Cílem studia tohoto programu je základní pochopení účelu a fungování podnikatelské sféry, zejména podniků, jejich organizační struktury, řízení, ekonomiky a financování. Důležitou oblast studia tvoří zvládnutí základních manažerských činností, včetně plánování, organizování kontroly a vedení lidí a dovednosti z oblasti marketingu, včetně ovládnutí základních nástrojů jako jsou propagace, analýza trhu a jeho segmentace trhu. Součástí studia je i osvojení si organizačně právních postupů při zřizování, rozdělování či slučování podniků, společností a jiných institucí. Studenti si v neposlední řadě osvojí také dovednosti z oblasti účetnictví a finančního hospodaření podniku.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- vysvětlit základní teoretické poznatky obecné ekonomické teorie a její propojení s fungováním podniku a trhu,
- prokázat obecný znalostní rámec a porozumění klíčovým manažerským funkcím a jejich uplatnění v praktických modelových situacích včetně identifikace a zhodnocení etických otázek v oblastech manažerského rozhodování,
- účinně předkládat zdůvodněné a věcně podložené argumenty řešení problému z oblasti fungování podniku v písemné práci a ústním projevu, a to i v anglickém jazyce,
- porozumět teoretickým poznatkům podnikové ekonomiky a řízení provozních procesů podniku a aplikovat tyto poznatky na řešení modelových praktických situací,
- aplikovat klíčové marketingové teorie, metody a nástroje při řešení marketingových úkolů,
- rozumět finančním tokům v podniku, analyzovat a interpretovat data z účetních výkazů a využít je pro zpracování základních finančních analýz a zhodnotit finanční situaci podniku, a to v kontextu daňového systému,
- pracovat s nejpoužívanějšími tabulkovými procesory a statistickými softwary a být schopen využít je k integraci, systematizaci, úpravě, zpracování, vizualizaci, prezentování a interpretaci ekonomických dat,
- porozumět fungování projektového řízení a aplikovat metody a techniky projektového řízení na reálné situace v podnicích.
- Uplatnění absolventa
Uplatníte se především ve funkcích středního stupně řízení, jako asistenti vrcholových řídících pracovníků nebo jako odborní pracovníci v různých úsecích podniku – například na pozicích analytika, projektanta systému řízení podniku, ekonomicko-organizačního poradce.
Získané znalosti vám také poskytnou kvalitní základ pro studium stejného nebo příbuzného oboru v navazujícím magisterském studiu.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Podpoříme vás prostřednictvím kreditů v absolvování pracovní praxe nebo stáže ve vámi zvoleném podniku. Budete mít také možnost se zapojit do studentských organizací AISEC nebo TopSEC. Díky široké síti spolupracujících univerzit po celém světě budete mít možnost vycestovat v rámci programu Erasmus+ nebo dokonce získat univerzitní titul na University of Huddersfield ve Velké Británii.
- Cíle kvalifikačních prací
Standardní rozsah diplomové práce je 35–45 stran (bez příloh). Bakalářské práce mají obvykle dvě základní části – teoretickou, představující odborná východiska, a praktickou, řešící definovaný manažerský problém v konkrétním podniku. V rámci bakalářské práce student prokazuje svoji schopnost sepsat ucelený odborný text včetně schopnosti nalézt, analyzovat a navrhnout konkrétní řešení praktického a konkrétního problému reálného podniku či organizace. Pokyny pro vypracování bakalářské práce a další informace lze nalézt v manuálu studenta ESF přístupném na http://www.econ.muni.cz/zaverecna-prace.
- Návaznost na další studijní programy
Studijní program pokračuje i ve stejnojmenném navazujícím magisterském studiu. Můžete však zvolit také některý z příbuzných oborů zaměřených na podnikovou ekonomiku a finance.
Pokud se rozhodnete pokračovat v programu Podniková ekonomika a management i v navazujícím studiu, kombinací povinně volitelných a volitelných předmětů můžete získat potřebné poznatky a dovednosti, které se očekávají například od marketingových či finančních specialistů, nebo od manažerů řídící provozní procesy.