Využít výzkum při zlepšování kvality pomáhajících intervencí

Cíle studijního programu

Cílem programu je příprava odborníků zaměřených na zkoumání témat sociální a veřejné politiky, sociální práce a programů personálního rozvoje.

Předmětem zkoumání jsou programové intervence sociální a veřejné politiky, sociálních problémů, obtížných životních situací, intervence sociální práce a zavádění konkrétních opatření i hodnocení jejich účinnosti.

Absolventi programu jsou schopni dosáhnout uvedeného cíle prostřednictvím vlastní výzkumné činnosti, hodnocením stávajících nebo přípravou nových opatření a jejich implementací v praxi. To dokáží na mezinárodní, národní, regionální a místní úrovni.

Absolventi programu jsou připraveni na další vědeckou kariéru v domácích a mezinárodních akademických institucích, také na uplatnění v organizacích veřejné správy, sociální politiky, sociální práce a sociálních služeb.

Studijní plány

Přijímací řízení
Přijímací řízení do doktorských programů - akad.rok 2024/2025 (zahájení: jaro 2025)
Termín podání do půlnoci 30. 11. 2024

  • Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programu
    Termín pro podání přihlášky: 1. srpna – 30. listopadu 2024
    Termín pro vložení doplňujících materiálů do e-přihlášky: do 15. ledna 2025
    Termín přijímací zkoušky: 30. ledna 2025 - 5. února 2025
    Hranice úspěšnosti: 60 bodů (z maximálních 100 bodů)
    Doplňující materiály:

    • záměr disertačního výzkumu
    • strukturovaný profesní životopis
    • kopie magisterského diplomu
    • seznam publikovaných prací, příp. separáty
    • souhlas budoucího školitele/ školitelky

    Podrobné informace
    Podmínky přijímacího řízení:
    Kromě obvyklých předpokladů přístupu k přijímacímu řízení do DS (vysokoškolský diplom magisterské úrovně, schopnost práce s literaturou v relevantním cizím jazyce) specifikovala oborová rada další dva předpoklady přístupu k přijímacímu řízení do DSP SPSP. Prvním je vzdělání odpovídající úrovně v oboru Sociální politika, Sociální práce nebo v příbuzném společenskovědním oboru (např. Sociologie, Pedagogika, Psychologie, Veřejná ekonomie apod.). Pokud se jedná o příbuzný obor, relevanci orientace nabytého vzdělání uchazeče obvykle individuálně konzultuje a posuzuje předseda oborové rady. Zpravidla tak činí s přihlédnutím k záměru disertačního výzkumu uchazeče, resp. k uchazečovu výkladu návaznosti teorie absolvovaného oboru a záměru disertačního výzkumu na problematiku disciplíny veřejná sociální politika nebo disciplíny sociální práce. Druhým předpokladem je předložení relevantním způsobem pojednaného záměru disertačního výzkumu. Tyto záměry konzultují uchazeči s pracovníky DSP SPSP (potenciálními vedoucími disertačních prací) předem. Účelem konzultací je jednak propojit tematické zaměření uchazeče s tematickým zaměřením potenciálního vedoucího disertační práce, a dále sdělit studentovi informace o očekávané struktuře záměru. Očekává se, že záměr disertačního výzkumu obsahuje výzkumný cíl a jeho zdůvodnění, vysvětlení teoretického východiska konceptualizace výzkumného cíle, nástin metodického postupu zkoumání a přehled relevantní literatury užité při formulování záměru. Kvalita zpracování záměru disertačního výzkumu je předmětem diskuse a rozhodujícím kritériem rozhodování o přijetí či nepřijetí uchazeče.
    Tematické okruhy:

    • Institucionalizace sociální práce a její dílčí aspekty
      • Identita sociální práce
      • Legitimita sociální práce
      • Standardizace očekávání vůči sociální práci
      • aj.
    • Etika sociální práce
    • Teorie a metody sociální práce
    • Organizace a kultura služeb sociální práce
    • Dilemata sociálních pracovníků
    • Pracovní podmínky a zájmy sociálních pracovníků
    • Organizační změna a podmínky rozvoje pomáhajících organizací a organizací sociálních služeb
    • Existenciální nouze jako předmět intervence sociální práce a sociálních služeb
    • Hodnocení programů intervence a pomáhajících intervencí do životních situací klientů sociální práce (jedinců, skupin nebo komunit)
    • Organizace a kultura služeb sociální práce
    • Mediace
    • Komunitní plánování
    • Role sociálních pracovníků v procesu koordinace sociálních služeb, případně sociálních a zdravotních služeb
    • Participace klientů v procesu tvorby a realizace intervencí sociální práce nebo sociálních služeb
    • Občanské poradenství
    • Implementace programů sociální politiky
    • Chudoba, role sociálních transferů při eliminaci chudoby
    • Klíčové problémy (dilemata) soudobého sociálního státu
    • Kulturní kontexty tvorby a realizace programů sociální politiky
    • Marginalizace na trhu práce a opatření ve prospěch ohrožených skupin
    • Opatření sociální (veřejné politiky) a nezaměstnanost
    • Politika pracovního trhu, hodnocení programů zaměstnanosti
    • Role sociální politiky při harmonizaci pracovního a rodinného života
    • Sociální exkluze a sociální inkluze – plány, programy, intervence
    • Soudobé trhy práce a Evropská strategie zaměstnanosti
    • Politika sociálních služeb

    Uchazeči mohou navrhovat vlastní témata, která mohou být rovněž přijata, pokud korespondují se zaměřením programu SPSP.
    Důležité informace: https://spsp.fss.muni.cz/
  • Kritéria hodnocení uchazečů o tento studijní program

    Maximální možný počet dosažených bodů u přijímací zkoušky činí 100 bodů. Pro úspěšné složení přijímací zkoušky je nutné získat minimálně 60 bodů.

    Kritéria hodnocení uchazečů:

    • Výzkumný projekt jako podklad pro přípravu disertační práce - max. 60 bodů
    • Odborné znalosti v dané výzkumné oblasti - max. 20 bodů
    • Jazykové znalosti (anglický jazyk aktivně slovem i písmem) - max. 10 bodů
    • Předchozí zkušenosti ve výzkumu - max. 10 bodů

Studium

  • Cíle

    Cílem programu je příprava odborníků zaměřených na zkoumání témat sociální a veřejné politiky, sociální práce a programů personálního rozvoje.

    Předmětem zkoumání jsou programové intervence sociální a veřejné politiky, sociálních problémů, obtížných životních situací, intervence sociální práce a zavádění konkrétních opatření i hodnocení jejich účinnosti.

    Absolventi programu jsou schopni dosáhnout uvedeného cíle prostřednictvím vlastní výzkumné činnosti, hodnocením stávajících nebo přípravou nových opatření a jejich implementací v praxi. To dokáží na mezinárodní, národní, regionální a místní úrovni.

    Absolventi programu jsou připraveni na další vědeckou kariéru v domácích a mezinárodních akademických institucích, také na uplatnění v organizacích veřejné správy, sociální politiky, sociální práce a sociálních služeb.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • připravit (samostatně i v týmu) a realizovat výzkum v oboru v domácím i mezinárodním prostředí
    • navrhnout a realizovat strategii/opatření/program na řešení sociálních problémů a na podporu zvládání obtížných životních situací
    • napsat a v uznávaných akademických periodicích publikovat původní odborné studie
    • srozumitelně komunikovat odborná témata a výsledky výzkumné činnosti odborné i širší veřejnosti ve světovém jazyce
    • samostatně vést ve světovém jazyce výuku předmětů na úrovni bakalářského a magisterského studia v oborech sociální politiky a sociální práce nebo oborech příbuzných
  • Uplatnění absolventa

    Hlavní oblastí uplatnění absolventů jsou mezinárodní a domácí výzkumné a akademické organizace, organizace veřejné správy, sociální politiky, sociální práce a sociálních služeb.

    V těchto organizacích se stávají výzkumníky, tvůrci koncepcí a programů, pedagogy. Uplatňují se jako autoři strategií řešení sociálních problémů nebo podpory zvládání obtížných životních situací na všech úrovních působení (národní, oblastní i lokální), jako poradci a experti politických subjektů, státní správy nebo nevládních (i nadnárodních) organizací.

  • Praxe

    Výzkumné i pedagogické znalosti a dovednosti jsou rozvíjeny prostřednictvím praktického vykonávání daných činností (learning by doing).

    Výzkumné kompetence: studenti realizují vlastní výzkumné projekty. Hledají výzkumné otázky a hypotézy, tvoří design výzkumných studií, realizují sběr dat a jejich analýzu, píší publikace, získávají praktické zkušenosti s publikačním procesem a zpřístupňují odborné poznatky široké veřejnosti.

    Pedagogické kompetence: studenti jsou zapojeni do všech typů pedagogické činnosti. Komunikují se studenty, administrativně se podílí na chodu předmětů, hodnotí úkoly studentů, vyučují semináře a přednášky, vedou a oponují bakalářské závěrečné práce.

    Rozvoj výzkumných i pedagogických kompetencí probíhá pod supervizí školitele, zkušenějších výzkumníků/pedagogů a prostřednictvím spolupráce se zahraničními odborníky.

  • Standardy kvalifikačních prací

    Disertační práce je dílem, ve kterém studující prokazuje schopnost samostatné tvůrčí výzkumné činnosti. Disertační práce obsahuje původní výsledky uveřejněné, nebo přijaté k uveřejnění. Obsahuje komplexní řešení odborného problému. Může mít podobu výzkumné nebo teoretické studie.

    Obvyklý rozsah disertační práce se pohybuje mezi 150 000 až 216 000 znaky včetně mezer (včetně seznamu použitých zdrojů, poznámek pod čarou a všech dalších formálních náležitostí práce). Disertační práce musí bez výhrad dostát etickým pravidlům výzkumu.

    Disertační práce má podobu a) souboru výzkumných studií, b) monografie. V případě souboru výzkumných studií tvoří disertaci nejméně tři výzkumné studie, které jsou provázány teoretickým úvodem a společnou diskusí. V případě monografie tvoří disertaci komplexní výzkumný projekt přinášející původní výsledky (empirické nebo teoretické). Publikační standard disertace se řídí standardy dle publikačního manuálu APA.

Základní údaje

Zkratka
D_SPSP_
Typ
doktorský
Titul
Ph.D.
Doba studia
4 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

7
počet aktivních studentů
6
počet závěrečných prací

Fakulta sociálních studií
Program zajišťuje