Představení studijního programu
Program je určen všem, kdo chtějí uplatnit a rozvinout tvořivost, empatii a komunikaci v práci s lidmi v oblastech výchovy a vzdělávání, volného času, sociální práce, firemního vzdělávání a řadě dalších.
Po absolvování studia je možné hledat uplatnění v jakékoliv profesi zaměřené na rozvoj lidí všech věkových kategorií – ať už ve státním, neziskovém či komerčním sektoru – jako vzdělavatelé, lektoři, animátoři, vychovatelé, ale i sociální pracovníci či poradci. Je možné pracovat v řadě organizací či institucí, zároveň je možné se vybavit kompetencemi pro založení vlastní organizace a naplňovat tak svoje vize a projekty.
Program Sociální pedagogika a volný čas je jedinečnou kombinací metod a přístupů, které vás připraví nejen na práci s lidmi, ale pomohou vám dozrát v osobnost. A to skrze propojování poznatků z oblasti pedagogiky, psychologie, sociologie, filosofie a metodologie, kontakt s praxí již od prvního semestru, absolvování sebezkušenostních skupin osobnostně-sociálního rozvoje či rozmanitých výjezdních zážitkových kurzů (např. adaptačního, zimního, metodického), systematickou projektovou práci v týmu.
Studium je možné a vhodné propojit i s dalšími studovanými obory – např. s environmentálními studii, sociální prací, cizími jazyky, apod.. Studium probíhá ve formě Completus, Maior, Minor (jednooborové studium, hlavní a vedlejší, v kombinaci s volným výběrem ze tří oblastí - Zážitková pedagogika, Sociální aktivizace a Dramatická výchova. DV je možné také ukončit samostatnou SZZ.
Je studium programu pro vás? Odpovězte si na tyto otázky:
Láká vás výchova, vzdělávání, práce s lidmi?
Máte vlastní nápady a vize, jak měnit svět kolem sebe k lepšímu, a hledáte podporu při jejich realizaci?
Chcete co nejdříve vyrazit do praxe a terénu a propojovat teoretické poznatky s praxí?
Baví vás práce v týmu, ale zároveň umíte být samostatní a odvést pořádný kus práce i sami za sebe?
Pokud si alespoň jednou odpovíte ANO ... doporučujeme nastoupit na studium.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Cílem oboru Sociální pedagogika a volný čas je připravit osobnostně vyzrálého a vzdělaného pedagoga, který se prostřednictvím svých vědomostí, dovedností a osobnostních vlastností zařadí mezi ostatní odborníky působící v pedagogických a pomáhajících profesích v systému péče o děti, mládež a dospělé, seniory i jiné cílové skupiny se specifickými potřebami. Takto šířeji koncipovaný profil stojí na pilířích konkrétních studijních předmětů (disciplín), které svým obsahem, zaměřením a převažujícími výukovými metodami naplňují jak oblast znalostní báze (historická fakta a souvislosti, znalosti teorií a konceptů, metodologických postupů apod.), tak vedou k osvojení vlastních nezprostředkovaných zkušeností a utváření praktických dovedností.
Důraz je kladen nikoliv jen na rozvoj faktických vědomostí, ale velký prostor je otevřen pro zkušenostní učení, osobnostní rozvoj a konfrontaci poznatků s vlastní a nezprostředkovanou praktickou zkušeností, získávanou jak ze simulovaných situací (hry, rozvojové aktivity), tak prostřednictvím spektra reálných pedagogických situací (pedagogické a sociální praxe, vlastní výzkumná šetření apod.).
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Absolvent je připraven pro pedagogickou (výchovně-vzdělávací) a sociálně-pedagogickou práci s rozmanitými cílovými skupinami v oblastech primární, sekundární a terciární prevence.
- Absolvent je schopen připravovat, vést a evaluovat pedagogické aktivity (založené na rozvoji osobnosti) v pomáhajících profesích, ve školním i v mimoškolním prostředí, v oblasti volného času dětí, mládeže i dospělých, seniorů aj. cílových skupin.
- Absolvent je schopen sociálně-pedagogicky pracovat se skupinami různých cílových skupin napříč rozličným sociálním prostředím - dětí, dospělých, seniorů, aj. - v běžném i rizikovém (sociální vyloučení, mravní ohrožení, sociálně patologické jevy aj.).
- Absolvent je schopen plánovat, realizovat a evaluovat výzkumné šetření (kvalitativní i kvantitativní) s cílem poznat sociálně pedagogické jevy, evaluovat pedagogické aktivity a programy. Navrhnout adekvátní způsoby předcházejí negativním jevům.
- Absolvent je schopen po osobnostní a sociální stránce se vyrovnávat s náročnými profesními situacemi, využívat sebereflexe při interakci s klienty (dětmi, mládeží a dospělými z různých prostředí a s různým typem sociálního znevýhodnění).
- Absolvent je schopen spolupracovat v týmu (případně jej vést), vybrat si prostředí a cílovou skupinu pro realizaci projektu. Vytvořit projekt a realizovat ho v sociálně pedagogické praxi.
- Uplatnění absolventa
Absolventi najdou uplatnění v mnoha nejen pomáhajících profesích pracujících s různými věkovými a specifickými skupinami lidí. Budou schopni podpořit jedince nebo vést celý tým, uplatnění naleznou ve státních institucích, neziskovém i komerčním sektoru.
Mohou pracovat s dětmi ve školách, v centrech volného času či v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež. Uplatnění naleznou v celém spektru sociálních služeb, kde budou pracovat s dětmi, dospívajícími, dospělými i seniory, v rámci primární prevence či s těmi, kteří se nacházejí v náročných životních situacích. Své dovednosti využijí i ve firemním vzdělávání a v oblasti rozvoje lidských zdrojů.
Práci najdou také ve státních institucích jako poradci, koordinátoři na ministerstvech nebo třeba u veřejného ochránce práv. Mohou založit také vlastní organizaci či spolek a uskutečnit tak svoje vize a přání. Případně se mohou angažovat v různých rozvojových projektech u nás i v zahraničí.
Svou činností tak můžete přispívat ke zlepšení jednoho života nebo v globálním charakteru.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Studující mají možnost zvolit si praxi dle vlastních preferencí. Angažovat se mohou v celé šíři neziskových i ziskových organizací, státních institucích a spolcích.
Příklady možných praxí:
vychovatel, sociální pedagog, asistent pedagoga ve školách,
pedagog ve volnočasových zařízeních, centrech volného času, nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež,
pracovník či pedagog v nejrůznějších sociálních službách (dětských domovech, azylových domovech, probační a mediační službě, domovech důchodců apod.)
lektor firemního vzdělávání, rozvoje zaměstnanců, teambuildingů apod.
Praxi lze obsáhnout v českém prostředí nebo v rámci zahraničních stáží. Stěžejní praxí studia je vedle individuální praxe, také praxe navázaná na týmovou (spolu)práci.
- Cíle kvalifikačních prací
Standardní rozsah bakalářské práce je 80 000 až 96 000 znaků včetně poznámek pod čarou titulního listu, obsahu, rejstříku literatury a anotací (tj. 50-60 normostran). Studující musí být schopni pracovat se zdroji a to i s cizojazyčnými a kriticky pracovat s odbornými texty. Bakalářská práce může být teoretická, empirická, pedagogická (projektová) nebo metodická (aplikační). Předpokládá se originalita, schopnost tvorby vlastního odborného textu, schopnost analyzovat výzkumná data a interpretovat je v širších souvislostech. Studenti si volí téma ze sociálně pedagogické oblasti. Student postupuje podle předepsaného standardu pro tvorbu vědecké práce na PdF MU. Okruhy otázek ke SZZ a další informace týkající se standardů vědecké práce jsou dostupné z webu katedry - http://katedry.ped.muni.cz/socialni-pedagogika/studium/statni-zaverecne-zkousky. Standardy pro tvorbu bakalářské práce byly v roce 2022 inovovány upřesňujícími informacemi.
Na katedře jsou podporovány závěrečné práce taktéž v anglickém jazyce – jejichž počet se postupně zvyšuje. Témata BP jsou navrhována jednotlivými vedoucími prací v rámci vize katedry, zároveň mají studenti možnost navrhnout vlastní téma BP. Tvorba BP má obsahovat doporučení do edukační praxe.
- Návaznost na další studijní programy
V rámci úprav bakalářského studijního programu je hlubší provázanost na následující stupně vzdělávání NMgr. a Ph.D. Primárním cílem studijního programu je příprava pedagogických pracovníků, kteří mohou úspěšně pracovat jak v oblasti sociálně pedagogické, tak v oblasti výchovy ve volném čase, a to zejména v rovině primární a sekundární prevence. Oproti bakalářskému studiu jsou kompetence v NMgr. studiu rozvíjeny více v oblasti metodologické, teoretické, diagnostické, vedení lidí. Koncepční příprava pedagogických i sociálních projektů je provázána s rozvojem osobnostních a sociálních kompetencí, a to v návaznosti na budoucí profesní uplatnění absolventů.
Po ukončení bakalářského stupně studia může student pokračovat v navazujícím magisterském studijním programu Sociální pedagogika a volný čas (prezenční i kombinovaná forma forma studia)