Představení studijního programu
V magisterském studijním programu Botanika získáte přehled aktuálních znalostí v oblasti biologie rostlin, řas a hub, především jejich taxonomie, fylogeneze, diverzity, evoluce a ekologie. Detailní znalosti a dovednosti si prohloubíte v jedné z dílčích specializací – v biosystematice rostlin (evoluční biologii rostlin), v ekologii rostlin a ve specializaci zaměřené na řasy a houby – fykologii a mykologii. Studium vám poskytne solidní znalosti především o evropské flóře a vegetaci.
Program Botanika vám otevře dveře do světa zákonitostí ekologie rostlinných organizmů a jejich společenstev, odhalí vám důležité mechanizmy rostlinné evoluce a také etapy vývoje evropské přírody. V rámci diplomové práce se díky grantovým projektům můžete podílet na špičkovém výzkumu.
V prakticky zaměřené výuce probíhající přímo v laboratoři nebo v terénu u nás i v zahraničí si osvojíte pestrou škálu metod umožňujících získat data – od sekvencí DNA přes velikosti genomu a morfologické znaky rostlin až po strukturu rostlinných společenstev a složení květeny.
Ve speciálních předmětech zvládnete pokročilé metody statistického zpracování a vyhodnocení biologických dat takovým způsobem, abyste tyto metody s úspěchem využili nejen v diplomové práci, ale i ve svém budoucím pracovním uplatnění.
Ve specializovaných seminářích poznáte plejádu domácích a zahraničních odborníků na různé oblasti botaniky, ale zároveň se na tomto fóru naučíte prezentovat a v kritické diskusi obhájit i výsledky vaší vlastní vědecké práce.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na tyto otázky:
- Baví vás pozorovat rostliny, houby nebo řasy v přírodě?
- Zaujala vás jejich společenstva a chcete rozumět jejich složení a rozšíření?
- Chcete zjistit, proč jsou jedny druhy vzácné, zatímco jiné se šíří?
- Láká vás poznání historie rostlinstva české i evropské krajiny od doby ledové do dneška?
- Chtěli byste zkoumat, jak vznikají nové rostlinné druhy?
- Fascinují vás molekulární a genetické přístupy ke studiu rostlinné diverzity?
- Chcete se učit „vědeckému řemeslu“ od lidí, kteří v botanické vědě již něco dokázali?
- Jste ochotni trávit mnoho hodin v laboratoři či terénu, abyste mohli okusit radost z poznání nového, které vám přinese diplomová práce?
Studijní plány
Studium
- Cíle
Studium botaniky otevírá studentům cestu k pochopení zákonitostí a procesů v evoluci a ekologii rostlin, řas, sinic a houbových organizmů. Možnost užší profilace poskytují studentům tři specializace tohoto programu, kterými jsou biosystematika rostlin, ekologie rostlin a specializace zaměřená na řasy a houby – fykologie a mykologie. V teoretických přednáškách prohlubují studenti své teoretické znalosti o rostlinné diverzitě střední Evropy, zároveň se v nich také postupně prohlubuje schopnost efektivně aplikovat tyto poznatky na jakékoli ekosystémy nebo biomy Země. Během pravidelných terénních cvičení se studenti seznamují s rozmanitostí rostlinných druhů nejen České republiky, ale během každoročních zahraničních exkurzí také s druhy, společenstvy nebo ekosystémy celého evropského kontinentu. Terénní exkurze nejen vytvářejí a postupně upevňují schopnosti studentů přesně identifikovat rostlinné druhy, ale vedou je také k pochopení vzájemných souvislostí mezi dílčími vlastnostmi rostlinných druhů a společenstev jinak vyučovanými v oddělených oborech rostlinné biologie (morfologie, anatomie, fyziologie, populační ekologie, fytocenologie, fytogeografie, kvartérní biologie nebo evoluční biologie rostlin). Terénní výuka také prohlubuje schopnosti studentů interpretovat tyto dílčí vlastnosti a mezidruhové interakce na populační, ekosystémové a krajinné úrovni nebo v kontextu kvartérního vývoje přírody či v kontextu fylogenetickém. Skupinově organizovaná výuka kultivuje schopnost studentů kooperovat a koordinovat výzkumné aktivity a připravuje je tak na práci ve vědeckých týmech nebo expedicích. Samostatným řešením dílčích projektů během studia si studenti osvojí nejen metody sběru a konzervace rostlinného materiálu, ale také širokou škálu terénních a laboratorních analytických metod (vč. metod molekulárních), metod jejich statistického hodnocení a v neposlední řadě pak i způsobů, jak výsledky vědecké práce efektivně prezentovat a publikovat. Schopnost samostatné a efektivní vědecké práce absolventů programu prohlubuje také skutečnost, že jejich diplomové práce tvoří často součást běžících výzkumných projektů jednotlivých pracovních skupin ústavu botaniky a zoologie.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- rozumět a popsat obecné principy evoluce a speciace rostlin, makroekologie a ekologie rostlinných společenstev
- charakterizovat základní fylogenetické linie rostlin a vysvětlit jak a proč se fylogeneze těchto skupin odráží v jejich klasifikaci
- charakterizovat základní fylogenetické linie sinic, řas nebo hub a vysvětlit jak a proč se fylogeneze těchto skupin odráží v jejich klasifikaci
- charakterizovat základní typy vegetace a fytochoriony ČR a nejdůležitější biomy Země
- determinovat běžné druhy sinic, řas, hub a lišejníků střední Evropy
- determinovat běžné druhy cévnatých rostlin a jejich společenstev ve střední Evropy
- realizovat samostatný nebo týmový botanický výzkum na úrovni jednotlivých rostlin, populací, druhů či rostlinných společenstev
- designovat strategii sběru vzorků, terénní i laboratorní experimenty a organizovat terénní expedice
- aplikovat teoretické poznatky o evoluci a ekologii rostlin v designu případových studií v botanice i ochraně přírody
- zvolit si vhodné biosystematické metody, vč. statistických, a korektně interpretovat výsledky fylogenetických či evolučních studií
- zvolit si vhodné ekologické nebo geobotanické metody, vč. statistických, a korektně interpretovat výsledky studia ekologie druhů nebo vegetace
- zvolit si vhodné fykologické nebo mykologické metody, vč. statistických, a korektně interpretovat výsledky studia ekologie nebo fylogeneze sinic, řas nebo hub
- Uplatnění absolventa
Studium botaniky vás připraví na práci v oblasti základního i aplikovaného biologického výzkumu, práci v ochraně přírody, ale zčásti i pro uplatnění v oblasti vzdělávání. Jako absolventi získáte také dobrou startovní pozici pro případné navazující doktorské studium jak na domácí půdě, tak i na dalších českých nebo zahraničních univerzitách.
V oblasti výzkumu se uplatníte na biologických pracovištích univerzit, v biologických ústavech Akademie věd ČR nebo ve státních institucích zabývajících se ochranou přírody a životního prostředí.
Dále se můžete uplatnit v soukromých firmách provádějících expertízy v oblasti ochrany přírody a životního prostředí, v přírodovědeckých odděleních muzeí, v botanických zahradách, v resortních ústavech zemědělského a lesnického výzkumu a na analogických pracovištích v zahraničí.
Práci také naleznete v nevládním a soukromém sektoru zabývajícím se problematikou ekologické biologie a biodiverzity (ochrana přírody, kontrola kvality vod, revitalizační zásahy, pěstitelství apod.).
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
V programu Botanika nejsou praxe povinné. V případě zájmu a samostatné iniciativy však můžete realizovat praxi v některé z institucí, kterou považujete za cílové místo svého budoucího uplatnění, např. v některém z muzeí, v některé ze správ chráněných krajinných oblastí nebo národních parků, v jednom ze středisek Agentury ochrany přírody a krajiny, nebo v některém z ústavů Akademie věd (např. v Botanickém ústavu AV ČR).
Skupinový a projektový charakter terénní výuky vás naučí kooperovat ve vědecké práci, samostatně designovat sběr dat, volit si vhodné metody a také formy, jak účinně prezentovat výsledky své vědecké práce. Relativně vysoký podíl terénní výuky do značné míry zastupuje to, co v jiných oborech poskytuje praxe.
- Cíle kvalifikačních prací
Diplomová práce má charakter samostatně studentem řešené originální vědecké studie tématu formulovaného v zadání práce vedoucím. Téma diplomové práce student zpravidla volí z témat vypsaných botanickými akademickými pracovníky ústavu botaniky a zoologie, kteří se pak stávají vedoucími práce. Vedle vedoucího práce si po dohodě s vedoucím student může zvolit také konzultanta, buď v rámci ústavu, nebo mimo něj; v odůvodněných případech si student může zvolit vedoucího a téma práce mimo ústav botaniky a zoologie, a to na základě seznamu externích vedoucích diplomových prací, schváleného radou ústavu.
Diplomovou prací student prokazuje, že je schopen (1) aplikovat poznatky získané studiem do vlastní vědecké práce, (2) provést rešerši a kritický rozbor vědeckého stavu poznání tématu před tím, než se jím začal zabývat v diplomové práci, (3) stanovit si a průběžně aktualizovat strategii pozorování, měření, sběru vzorků, dat či naplánovat design experimentů a tyto uskutečnit v takovém rozsahu, aby daly jednoznačnou odpověď na otázky, cíle nebo hypotézy stanovené v zadání práce a rozpracované dále na základě rešerše a kritického rozboru, (4) volit odpovídající statistické metody zpracování, analýzy a vizualizace výsledků, (5) správně interpretovat výsledky své práce a diskutovat je v širším kontextu, (6) pravidelně prezentovat postup realizace výzkumu a dosažené hlavní výsledky v rámci botanického, geobotanického resp. biosystematického semináře, popř. v rámci studentských vědeckých konferencí.
- Návaznost na další studijní programy
Pro ty z vás, kteří uvažují o vědecké kariéře, se nabízí doktorské studium na Ústavu botaniky a zoologie v programu Ekologické a evoluční biologie zahrnující obory Ekologie a Botanika. Připraveni budete také pro doktorské studium na dalších českých nebo zahraničních univerzitách.