Učitelství matematiky pro střední školy
Představení studijního programu
Chcete se stát učiteli matematiky na střední škole? Na Masarykově univerzitě k tomu máte ty nejlepší podmínky.
Pokud jste absolventy bakalářského programu Matematika se zaměřením na vzdělávání a máte tedy teoretický základ v řadě matematických disciplín, toto navazující magisterské studium vám poskytne ucelené vzdělání v oblasti matematiky a její didaktiky, včetně využití moderních prostředků ve výuce.
Tímto studiem si vybudujete a prohloubíte potřebné metodické, didaktické a další všeobecné znalosti a schopnosti pro udělení aprobace středoškolského učitele matematiky. Ve volitelných kurzech budete moci získat široký přehled o aplikacích matematických disciplín, abyste se přesvědčili o užitečnosti matematiky a byli schopni tyto znalosti předat dále svým budoucím studentům.
Po absolvování tohoto programu získáte všechny potřebné předpoklady k tomu, abyste mohli na patřičné odborné úrovni a s potřebnými metodickými a didaktickými znalostmi pracovat jako středoškolští učitelé matematiky. Proto nebudete mít problém najít si zajímavé místo na střední škole dle vašeho výběru.
Vzhledem k tomu, že program Učitelství matematiky pro střední školy budete studovat v kombinaci s dalším programem, ve kterém získáte aprobaci středoškolského učitele v dalším vyučovacím předmětu, je třeba, abyste měli ukončené bakalářské vzdělání v matematice i v onom druhém aprobačním předmětu. Jedinou výjimkou může být případ kombinace matematiky s deskriptivní geometrií, neboť v tomto případě je pro oba předměty vyžadováno jen absolvování bakalářského programu matematika.
Jako studenti přírodovědecké fakulty budete moci využívat krásné prostředí botanické zahrady i moderní vybavení knihovny a studoven.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na tyto otázky:
- Absolvovali jste kromě bakalářského programu Matematika se zaměřením na vzdělávání také analogický program druhého aprobačního předmětu?
- Chcete zlepšit výuku matematiky na středních školách?
- Baví vás práce s mladými lidmi?
Pokud ano, pak si k nám podejte přihlášku!
Studijní plány
Studium
- Cíle
Cílem studia je vychovat středoškolské učitele matematiky. Toto navazující magisterské studium poskytne studentům ucelené vzdělání v oblasti matematiky a její didaktiky, včetně využití moderních prostředků ve výuce. Navazující magisterské studium buduje a prohlubuje potřebné metodické, didaktické a další všeobecné znalosti a schopnosti pro udělení aprobace středoškolského učitele matematiky. Cílem volitelných kurzů je získat široký přehled o řadě matematických disciplín a jejich aplikacích.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- připravovat a vést výuku za využití rozmanitých metod
- orientovat se v nestandardních situacích ve škole, volit nástroje k jejich řešení, znát nástroje k diagnostice a rozvoji klimatu ve třídě
- motivovat a aktivizovat žáky, podporovat demokratické principy ve třídě a ve škole
- rozumět aktuální školské politice a trendům ve vzdělávání, dokázat spolupracovat se svými kolegy a vedením školy na vizích a rozvoji školy
- využívat diagnostické a evaluační nástroje, pomocí kterých může identifikovat zvláštnosti prostředí a potřeby jednotlivých žáků
- vhodně použít systém podpůrných opatření k individualizaci výuky, spolupracovat s poradenskými subjekty
- orientovat se v možnostech hodnocení žáků i evaluace vlastní výuky
- identifikovat vzájemné interakce základních matematických disciplín, o kterých má přehled
- využít svůj přehled o historii matematiky i o rozhodujících etapách ve vývoji základních matematických disciplín ve výuce
- vysvětlit libovolné téma středoškolského učiva matematiky způsobem adekvátním úrovni žáka/studenta, protože má detailní znalost středoškolského učiva matematiky
- na vhodných příkladech aplikací vysvětlit užitečnost a význam matematiky pro společnost
- prokázat hlubší znalosti oboru své diplomové práce
- Uplatnění absolventa
Po absolvování tohoto navazujícího magisterského studia budete plně připraveni pracovat jako středoškolští učitelé matematiky, kteří jsou na trhu práce velmi žádáni a mohou si tedy vybírat v nabídce zaměstnání podle svých představ.
- Regulovaná povolání
- Učitel střední školy
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
V průběhu studia vás čeká celá řada různě zaměřených praktických předmětů. Na vaši praxi na střední škole vás bude nejdříve připravovat Reflektivní seminář; po jeho absolvování vás na vybraných školách bude čekat množství náslechů u zkušených středoškolských učitelů. A pak si při vlastních výstupech před studenty vyzkoušíte, jak vás studium připravilo na nelehkou, leč nesmírně krásnou pedagogickou práci.
Sami si budete chystat přípravy a přemýšlet o tom, jak nejlépe naučit studenty vámi připravenou látku. Jedině tak se totiž můžete stát opravdu dobrými učiteli a převést do praxe dlouhé roky vaší teoretické přípravy.
Na praxi vás budou připravovat i speciální semináře, jako například Učitel a provoz školy, vedené zkušenými středoškolskými učiteli, kteří vás nechají nahlédnout do problematiky provozu školy.
- Cíle kvalifikačních prací
Vypracování a obhajoba diplomové práce je povinnou součástí studijního programu Učitelství matematiky pro střední školy. Zpracováním diplomové práce student prokazuje schopnost orientace v problematice dané tématem diplomové práce, schopnost odborné práce pod vedením svého školitele a schopnost písemné i ústní prezentace. Standardní doba zadání diplomové práce je v 1. semestru magisterského studia. Zadáním diplomové práce se učitel, který téma vypsal, stává pro studenta, který si ho vybral, vedoucím diplomové práce. Ústav matematiky a statistiky písemné zadání diplomových prací registruje a archivuje. Student může kterémukoliv učiteli Ústavu matematiky a statistiky navrhnout téma své diplomové práce nebo se mohou na tomto tématu dohodnout. V tomto případě navrhuje učitel téma diplomové práce pro konkrétního studenta.
Pokyny pro vypracování diplomové práce jsou upraveny Opatřením děkana 5/2014 Pokyny pro vypracování bakalářských, diplomových a rigorózních prací na PřF MU.
- Návaznost na další studijní programy
Po absolvování tohoto programu můžete pokračovat ve studiu doktorského programu Matematika, a to především ve specializaci Obecné otázky matematiky. Zájemci o toto doktorské studium si mohou vybrat zaměření na problematiku historie matematiky anebo na problematiku vyučování matematiky na středních a vysokých školách.