Představení studijního programu
Studiem programu speciální pedagogika se z vás stanou odborníci pro poradenskou a intervenční podporu dětí a dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami. Absolvováním studia se stáváte speciálním pedagogem. Uplatnění naleznete především v rezortu školství, ale i v resortu zdravotnictví (nelékařské profese), sociálních věcí nebo spravedlnosti aj.
Uchazeč si vybírá z jedné z oborových specializací - logopedie/surdopedie, oftalmopedie, poruchy chování, mentální postižení a poruchy autistického spektra (psychopedie), souběžné postižení více vadami, nebo speciální andragogika.
V průběhu studia si osvojíte teoretické koncepty a strategie v poradenské práci s cílovou skupinou a seznámíte se s širokou škálou metod, materiálů a pomůcek. Naučíte se diagnostické i terapeutické postupy využívané v rámci speciálně-pedagogické intervence se zřetelem k potřebám a možnostem cílové skupiny.
Studium vychází z mezioborových souvislostí problematiky vzdělávání, podpory a intervence jedinců s postižením a znevýhodněním a reflektuje medicínské a inkluzivní kontexty. Máte příležitost se v průběhu studia zapojovat do praxe i do výzkumných projektů. Nedílnou součástí studia je i mezinárodní zkušenost, na výuce se pravidelně podílejí i zahraniční akademici.
Čeká vás celá škála možností studia i praxe na spolupracujících zahraničních univerzitách a pracovištích, ať v rámci programu ERASMUS+, nebo individuálních projektů. Do fakultního studentského života se můžete zapojit i prostřednictvím studentské oborové rady.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na tyto otázky:
- Zajímá Vás práce založená na intenzivním kontaktu a spolupráci?
- Chcete se věnovat poradenství, intervenci a podpoře osob s postižením/znevýhodněním?
- Zajímá Vás spolupráce v týmu na mezioborové úrovni?
Kombinovaná forma studia
Studijní program Speciální pedagogika je nabízen rovněž ve formě kombinované, pro tuto výuku jsou vyhrazeny pátky i soboty.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Cílem studijního programu Speciální pedagogika je připravit odborníky pro přímou speciálněpedagogickou činnost v procesech výuky, učení, poradenství, intervence a provázení jedince se speciálními vzdělávacími potřebami - ve třídě/škole (mateřské, základní, střední) zřízené pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP), v zařízeních pro výkon ústavní výchovy a preventivně výchovné péče, v poradenských zařízeních, v sociálních službách, ve zdravotnictví a v resortu spravedlnosti. Program připravuje studenty také pro výzkumnou činnost.
V programu speciální pedagogika získávají absolventi odborné znalosti z oboru s širokým společenskovědním rozsahem v kontextu inkluzivních přístupů ve vzdělávání a v životě. Získávají i kompetence v praktických strategiích pro přímou práci s cílovou skupinou a pro mezioborovou spolupráci. Studijní program reflektuje současný stav oboru v mezinárodním srovnání, zabývá se problematikou jedince se speciálními potřebami od jeho narození až po stáří.
V oboru došlo v posledních třiceti letech a průběžně dochází i v současnosti k velkým změnám v souvislostech s vědeckým poznáním, s diagnostickými kritérii postižení, se změnami ve společnosti a s přístupy ke kvalitě života člověka v dospělosti a mnohých jiných atributů vývoje společnosti.
Studium vychází z mezioborových souvislostí problematiky vzdělávání, podpory a intervence jedinců s postižením a znevýhodněním a reflektuje medicínské a inkluzivní kontexty. Poskytuje studentům v průběhu studia zkušenosti z praxe i z výzkumných projektů. Nedílnou součástí studia je i mezinárodní zkušenost studentů, na výuce se pravidelně podílejí i zahraniční akademici, zařazujeme společné předměty a projekty se studenty partnerských univerzit.
Program je realizován v prezenční a kombinované formě se šesti studijními plány: logopedie a surdopedie, oftalmopedie, poruchy chování, mentální postižení a poruchy autistického spektra, souběžné postižení více vadami a speciální andragogika. Program je akreditován také v anglickém jazyce. Na program navazuje rigorózního řízení.
Studijní program Speciální pedagogika je zpracován v souladu s aktuálním zněním Standardů Akreditační komise pro studijní program Speciální pedagogika. Rovnocennou částí studia je společný základ studia, který zahrnuje předměty psychologické, pedagogické, komunikační (včetně cizího jazyka) a obecně kultivační s doplněním o oborovou a pedagogicko-psychologickou praxi.
Studijní program Speciální pedagogika patří mezi studijní programy, jejichž absolvováním lze získat kvalifikaci pedagogických pracovníků, kteří jsou v nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství, zařazeni pod oblasti vzdělávání neučitelská pedagogika, učitelství a psychologie.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Vhodně používat široké odborné speciální znalosti a dovednosti speciální pedagogiky a speciální andragogiky; pracovat a se základními speciálními metodami ve vyučovacím procesu, využívat reedukační postupy a strategie v inkluzivním vzdělávání
- Aplikovat znalosti a dovednosti nejen z oboru (pojetí, etiologie, symptomatologie, systém péče), využívat komunikační a edukační znalosti a dovednosti ve vztahu k dalším odborníkům i zákonným zástupcům
- Využívat znalosti základních diagnostických postupů podle volby oboru, užívat diagnostické postupy v jednotlivých vývojových období u dítěte/žáka/jedince s postižením
- Pod vedením vytvářet kompenzační strategie a dovednosti, aplikovat kompenzační techniky s ohledem na typ a hloubku postižení
- Použít vhodné komunikační strategie u dětí i u dospělých jedinců s ohledem na jejich možnosti, dovednosti a aktuální životní situaci,
- Aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do výuky (individuální přístup i práce se skupinou),
- Aktivně pracovat s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na úrovni speciálního pedagoga
- Aplikovat dovednosti pro podporu pedagoga při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivní třídě, pro podporu rodičů dětí s postižením.
- orientuje se v aktuálních přístupech zaměřených na poradenství a podporu osob se specifickými potřebami v období dospělosti a v seniorském věku, jejich rodin a sociálního okolí
- analyzovat životní situace osob s postižením či znevýhodněním a volit vhodný postup pro intervenci a podporu,
- provádět speciálně pedagogickou či poradenskou činnost, vysvětlit a popsat stupně podpůrných opatření u žáků se SVP, navrhnout a realizovat podporů dospělých osob s postižením
- Metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum v edukaci žáka se SVP, argumentovat ve prospěch zvoleného postupu, získaná data zpracovat a adekvátně interpretovat
- Metodologicky navrhnout a zpracovat aplikovaný výzkum se zaměřením na dospělé jedince s postižením či znevýhodněním a argumentovat ve prospěch zvoleného postupu, získaná data zpracovat a adekvátně interpretovat
- Uplatnění absolventa
Po absolvování studia naleznete uplatnění především v resortu školství na poradenských pozicích (školské poradenské zařízení a školní poradenské pracoviště), jako vyučující pak můžete působit i v mateřských školách.
Studium zakládá kvalifikaci i pro působení ve zdravotnictví (nelékařské profese), v resortu práce a sociálních věcí (sociální služby, sociálněprávní ochrana dětí a mladistvých) nebo v resortu spravedlnosti.
- Regulovaná povolání
- Speciální pedagog
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Praktické ověření a upevnění znalostí probíhá ve třech semestrálních praxích přímo na pracovištích pod vedením odborníků, s nimiž katedra dlouhodobě spolupracuje. Součástí praktické přípravy je i reflexe vašich zkušeností a poznatků v seminářích. Získané zkušenosti budete diskutovat se svými kolegy i vyučujícími a dostanete tak užitečnou zpětnou vazbu, z níž můžete těžit při svém dalším působení v praxi.
- Cíle kvalifikačních prací
Specifické cíle kvalifikačních prací v oboru Speciální pedagogika
Student prokáže schopnost orientovat se v aktuálních otázkách oboru speciální pedagogika, umí jasně a srozumitelně vymezit téma své práce (výzkumu), popsat výchozí stav poznání a navrhnout adekvátní metody řešení, jasně a logicky vytvořit název práce.
Student dovede pracovat s adekvátními primárními a sekundárními studijními prameny, citovat je dle platných norem a v souladu s etikou vědecké práce. Je schopen/a vést diskusi a polemizovat s autory, vyvozovat vlastní závěry a doporučení.
Student umí navrhnout vlastní kvantitativní nebo kvalitativní výzkumné šetření, včetně jasného vymezení cílů a volby adekvátních výzkumných metod ve vztahu k charakteru zkoumaného jevu, pracovat s příslušnou metodou, včetně dovednosti analyzovat kvantitativní a kvalitativní data (údaje) a vhodným způsobem je interpretovat a vyvozovat závěry.
Student prostřednictvím tvorby vlastního textu prokáže kompetence stylistické, je schopen vytvořit odborný text, udržuje logickou linii kompozice práce bez gramatických chyb.
Student prokáže schopnost dobře klást otázky a řešit problémy nekonvenčním způsobem, formulovat nové myšlenky a závěry práce, které by přinesly alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, nebo by obohatily (nové) metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické postupy (v oblasti edukace), a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám (žáci ZŠ, studenti SŠ, skupiny se specifickými vzdělávacími potřebami atd.).
Oborové standardy závěrečných prací - speciální pedagogika jsou zpracovány podle Pokynu děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV).
- Návaznost na další studijní programy
Zájemcům o další studium nabízíme čtyřletý doktorský studijní program Speciální pedagogika, který je realizován v prezenční i kombinované formě.