Představení studijního programu
Při studiu speciální pedagogiky se budete zabývat otázkami výchovy, vzdělávání a podpory osob se speciálními vzdělávacími potřebami všech věkových kategorií. Budete se učit komunikovat a spolupracovat i s jejich rodinnými příslušníky, učiteli a dalšími pracovníky. Seznámíte se z teoretického i praktického hlediska s širokou cílovou skupinou.
Podle svého zájmu si můžete vybrat ze dvou nabízených specializací. První specializací je logopedie a surdopedie, zde se dozvíte o podpoře osob s narušenou komunikační schopností a sluchovým postižením (při této volbě je třeba úspěšné absolvování vstupního testu a pohovoru).Druhou specializací je psychopedie, kterou lze kombinovat se somatopedií, s etopedií anebo s oftalmopedií. Ve studiu zvolených specializací můžete pokračovat i v navazujícím magisterském studiu.
Prostřednictvím přednášek a seminářů získáte znalosti i dovednosti nejen z oblasti speciální pedagogiky dle zvolené specializace, ale i z oblasti psychologie, obecné pedagogiky i dílčích částí medicínských oborů.
Ve spolupráci s vyučujícími se můžete angažovat ve výzkumných projektech. Do fakultního studentského života se můžete aktivně zapojit prostřednictvím studentské oborové rady. Další profesionální i osobní rozvoj se nabízí v absolvování studijních pobytů v zahraničí v rámci programu Erasmus+. Váš studentský život obohatí i možnost sportovního vyžití – podle svých zájmů si budete vybírat z nabídky sportovních aktivit a kurzů.
Jako absolventi naleznete uplatnění na asistentských pracovních pozicích ve školství, zdravotnictví a sociálních službách. Působit můžete jako asistenti pedagoga nebo vychovatelé v základních školách hlavního vzdělávacího proudu i ve školách pro žáky se speciálními potřebami. Po absolvování specializace logopedie a surdopedie můžete pracovat jako logopedičtí asistenti, například v mateřských školách či v zařízeních sociálních služeb.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na následující otázky:
- Přejete si v budoucnu působit v oblasti pomáhajících profesí?
- Zajímáte se o práci založenou na intenzivním osobním kontaktu?
- Chcete si osvojit dovednosti pro práci s osobami s různými formami zdravotního postižení?
- Chcete se orientovat v možnostech komunikace a spolupráce s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami?
Pokud na tyto otázky odpovídáte ano, tak je náš program přesně pro vás.
Studijní plány
Přijímací řízeníPřijímací řízení do bakalářských a magisterských studijních programů pro akademický rok 2025/2026Termín podání do půlnoci 28. 2. 2025
Studium
- Cíle
Současné pojetí výchovy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je směrováno do oblasti inkluzivního přístupu, a to v komplexním mezioborovém pojetí. Diagnostika, intervence, výchova, vzdělávání a poradenství jsou zajišťovány speciálními pedagogy, a to nejen v oblasti školské, ale i v resortech ministerstva zdravotnictví a ministerstva práce a sociálních věcí. Rozšíření realizovaných odborných aktivit se týká nejširšího spektra věkových kategorií – od raného a předškolního, přes školní věk až po věk dospělých a seniorů. Studium je zaměřeno na vytváření oborových, pedagogických, psychologických, komunikačních a dalších osobnostně kultivačních kompetencí jako předstupeň k navazujícímu magisterskému studiu speciální pedagogiky.
Cílem studijního programu Speciální pedagogika je připravit speciální pedagogy pro speciálně pedagogickou činnost ve třídách zřízených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v základních školách, ve školách pro žáky se SVP, v základních školách speciálních na pozici asistenta pedagoga, ve školských zařízeních, v mateřských školách s edukací dětí se SVP, v dětských domovech, v domovech mládeže a pro činnost v zařízeních sociálních služeb.
Program je realizován ve formě prezenční a kombinované. Je vnitřně členěn povinně volitelnými předměty speciální pedagogiky, které jsou rozděleny do dvou specializací. Jedná se o specializaci 1 (logopedie, surdopedie - zde je počet studentů vstupujících do předmětů omezen počtem na základě vstupního testu a pohovoru ), specializace 2 (psychopedie, somatopedie, oftalmopedie a etopedie), které tvoří základ pro navazující magisterský studijní program. Bakalářský studijní program Speciální pedagogika je zpracován v souladu s aktuálními předpisy dostatečnou hodinovou dotací diagnostické a intervenční praxe. Strukturou a obsahem přednášek, seminářů a praxí reflektuje studijní program požadavky zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a jeho novely č. 379/2015 Sb.
Studijní program Speciální pedagogika patří mezi studijní programy, jejichž absolvováním lze získat kvalifikaci pedagogických pracovníků, kteří jsou v nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství, zařazeni pod oblasti vzdělávání neučitelská pedagogika, učitelství a psychologie.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Má všeobecné vědomosti a dovednosti speciální pedagogiky, orientuje se v problematice speciální pedagogiky. Umí se orientovat v systému poradenských služeb
- Má odborné znalosti a dovednosti speciální pedagogiky, včetně dílčích částí medicínských oborů
- Ovládá pomocné edukační, výchovné a komunikační vědomosti a dovednosti, orientuje se v oblasti etiologie, klasifikace, diagnostiky, symptomatologie, přístupech ve vzdělávání a kompenzace včetně vhodné volby pomůcek jednotlivých oborů spec. ped.
- Je schopen aplikovat znalosti z oblasti speciálněpedagogické diagnostiky, přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) na pozici asistenta pedagoga, má osvojené teoretické poznatky o společném vzdělávání
- ovládá práci s dětmi/žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) na pozici asistenta pedagoga
- metodologicky navrhnout a zpracovat případovou studii žáka se SVP, reflektovat praxi a má základní informace o kvalitativním a kvantitativním speciálně pedagogickém výzkumu.
- student dokáže kriticky uvažovat o využití pedagogických a psychologických poznatků v praxi asistenta pedagoga.
- s porozuměním používat základní odbornou terminologii a informační zdroje pedagogické a školní psychologie při popisu, analýze, interpretaci a zhodnocení typických výukových situací.
- na konkrétním příkladu ze svého portfolia popsat a vysvětlit individuálně specifické procesy učení. Vlastními slovy shrne na základě doporučení odborníků ze školního, školského poradenského zařízení výsledky odborného vyšetření a zásady práce
- reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe v profesní komunitě a cíleně využívat reflexi a sebereflexi jako nástroj profesního učení
- vysvětlit a při své výchovně-vzdělávací činnosti reflektuje principy inkluzivního vzdělávání na úrovní kultury, politiky a praxe školy
- Uplatnění absolventa
Absolvováním studia získáte kompetence na úrovni asistenta pedagoga k podpoře a spolupráci s dětmi či žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Uplatnění naleznete v řadě oblastí. Ve školství můžete působit na asistentských pozicích či jako vychovatelé v běžných i speciálních školách a školských zařízeních dle zvolené specializace. Pokud absolvujete specializaci logopedie a surdopedie, můžete pracovat na pozici logopedického asistenta.
Dále můžete působit v dětských domovech a v domovech mládeže. Kompetence získáte i k práci v zařízeních sociálních služeb, rezortu zdravotnictví či ve státní správě. Ve všech uvedených oblastech je práce založena na intenzivním kontaktu a spolupráci s lidmi – uplatníte zde tedy získané sociální i komunikační kompetence.
- Regulovaná povolání
- Vychovatel
- Asistent pedagoga
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Součástí odborné přípravy studentů jsou i speciálněpedagogické praxe, které probíhají ve školách a v dalších zařízeních orientovaných dle zvolené specializace.
Ve druhém ročníku vás čeká průběžná praxe, kdy budete pravidelně docházet do vybrané školy či zařízení. Prostřednictvím pravidelného kontaktu s žáky i odborným personálem se seznámíte blíže s postupy speciálněpedagogické intervence.
Ve třetím ročníku absolvujete souvislou čtyřtýdenní praxi pod supervizí určeného pracovníka, kdy se budete na speciálněpedagogické intervenci aktivně podílet.
- Cíle kvalifikačních prací
Student prokáže schopnost orientovat se v aktuálních otázkách oboru speciální pedagogika, umí jasně a srozumitelně vymezit téma své práce (výzkumu), popsat výchozí stav poznání a navrhnout adekvátní metody řešení, jasně a logicky vytvořit název práce.
Student dovede pracovat s adekvátními primárními a sekundárními studijními prameny, citovat je dle platných norem a v souladu s etikou vědecké práce. Je schopen/a vést diskusi a polemizovat s autory, vyvozovat vlastní závěry a doporučení.
Student umí navrhnout vlastní kvantitativní nebo kvalitativní výzkumné šetření, včetně jasného vymezení cílů a volby adekvátních výzkumných metod ve vztahu k charakteru zkoumaného jevu, pracovat s příslušnou metodou, včetně dovednosti analyzovat kvantitativní a kvalitativní data (údaje) a vhodným způsobem je interpretovat a vyvozovat závěry.
Student prostřednictvím tvorby vlastního textu prokáže kompetence stylistické, je schopen vytvořit odborný text, udržuje logickou linii kompozice práce bez gramatických chyb.
Student prokáže schopnost dobře klást otázky a řešit problémy nekonvenčním způsobem, formulovat nové myšlenky a závěry práce, které by přinesly alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, nebo by obohatily (nové) metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické postupy (v oblasti edukace), a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám (žáci ZŠ, studenti SŠ, skupiny se specifickými vzdělávacími potřebami atd.).
Oborové standardy závěrečných prací - speciální pedagogika jsou zpracovány podle Pokynu děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV).
- Návaznost na další studijní programy
Studijní program má zajištěnou přímou návaznost v navazujícím magisterském studiu, kde získáte další kompetence a zkušenosti v již zvolené specializaci. Touto cestou můžete dosáhnout magisterského vzdělání, abyste mohli působit na pozici speciálního pedagoga.