Představení studijního programu
Vychovatelství: Smysluplná cesta k práci s dětmi a mládeží:
Bakalářský studijní program Vychovatelství je určen pro všechny, kteří chtějí mít smysluplnou a naplňující kariéru. V kombinované formě studia vám nabízíme komplexní přípravu na profesi vychovatele*ky, která je klíčová pro rozvoj dětí a mládeže v nejrůznějších typech prostředí. Program je ideální pro ty, kteří chtějí pracovat ve školských či mimoškolních zařízeních, ale i pro ty, kteří se zajímají o moderní pedagogické a psychologické disciplíny, které usnadňují komunikaci a pomáhají lépe porozumět výchově a vzdělávání.
Chápeme, že skloubit studium, práci a osobní život může být náročné. Proto jsme připravili zajímavý studijní plán tak, aby byly naplněny vysoké profesní standardy, studující získali mnoho praktických dovedností podložených srozumitelnými teoretickými východisky a zároveň zvládli studium úspěšně ukončit.
Studijní plány
Studium
- CíleCílem studijního programu vychovatelství je příprava profesionálů, kteří najdou uplatnění v oblasti mimoškolní výchovy a volného času.
Co se během studia naučíte?
Během studia získáte pevný základ v pedagogice a psychologii, a to jak na teoretické, tak na praktické úrovni. Budete se zabývat cíleným výchovným působením a podporou osobnostního rozvoje dětí a mládeže, včetně rozvoje jejich sociálních kompetencí a hodnotového smýšlení. Program vás mimo jiné seznámí s oblastmi jako je environmentální a dramatická výchova, a také s tématy výchovy ke zdraví a pedagogiky volného času. Inspirujeme vás výtvarnými tvořivými činnostmi a hudebně-pohybovou výchovou. Z pedagogické praxe i výzkumů vyplývá, že smysluplné trávení volného času je zásadní pro prevenci závislostí a dalších sociálně patologických jevů. Studiem nabyté znalosti a dovednosti vám umožní připravovat a realizovat širokou škálu zájmových a volnočasových aktivit a získat profesionální etickou identitu, která je pro práci v této oblasti nezbytná.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Orientovat se v základních konceptech pedagogiky, psychologie a zájmové činnosti;
- efektivně a otevřeně komunikovat a spolupracovat se žáky, rodinnými příslušníky a dalšími aktéry edukačního procesu;
- pracovat v inkluzivním prostředí, podílet se na jeho vzniku a rozvoji;
- podpořit děti a dospívající v náročných životních situacích, zvolit vhodný způsob intervence;
- pozitivního výchovného působení směrem k různým cílovým skupinám dětí a dospívajích;
- rozvíjet potenciál různých cílových skupin dětí a dospívajících v zájmových a jiných oblastech mimoškolní pedagogiky;
- aktivizovat děti a mládež směrem k hodnotovým orientacím aktuálním v 21. století;
- koordinovat, organizovat a realizovat volnočasové aktivity (jednorázové či dlouhodobé programy) s různými věkovými kategoriemi dětí a mládeže, v různých typech prostředí;
- využít a podporovat vlastní tvořivost, kritické myšlení a flexibilitu při práci s dětmi a mládeží, zároveň je schopen tyto vlastnosti podporovat a rozvíjet u svých svěřenců;
- efektivně využít při práci s dětmi a mládeží nabytých znalostí a dovedností v konkrétní metodice zájmové činnosti a rozvíjet kreativitu v této oblasti (dramatická, tělesná nebo environmentální výchova).
- Uplatnění absolventa
Uplatnění po studiu:
Jako absolventi tohoto studijního programu budete plně kvalifikovaní pro komplexní pedagogickou práci s dětmi, dospívajícími a mládeží. Primárně se uplatníte v oblasti mimoškolní a volnočasové výchovy, a to především jako vychovatelé ve školních družinách, klubech, střediscích volného času nebo domovech mládeže.
Studium vás však připraví i na širší spektrum profesních příležitostí. Budete schopni pracovat v různých typech pedagogických, sociálně-pedagogických a sociálních zařízeních, jako jsou například specializované poradny, ústavy sociální péče, dětská krizová centra, nízkoprahové kluby či diagnostické ústavy. Díky kombinované formě studia je program navíc ideální i pro ty, kteří již v oboru pracují a chtějí si doplnit vzdělání nebo získat vyšší kvalifikaci. Neobvyklé není ani uplatnění v alternativních oblastech, jako jsou léčebná a nápravná zařízení, rehabilitační centra, zařízení pro uprchlíky, či v rámci policejních složek a vězeňství, kde můžete nabídnout své specifické pedagogické kompetence.
- Regulovaná povolání
- Vychovatel
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině. Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
- Praxe
Praxe, která vás připraví na reálný život:
Věříme, že nejlepší způsob, jak se naučit být vychovatelem, je praxe. Během studia se proto ponoříte do světa praktických zkušeností prostřednictvím pěti různých předmětů. Už ve druhém semestru začnete s týmovým projektem, který společně vymyslíte a zrealizujete. Následuje intenzivní praxe ve volném čase, ideálně v rámci sedmidenního pobytového výjezdu, kde zažijete výchovu v přirozeném prostředí. Od druhého ročníku se pak vydáte na individuální praxe ve školských zařízeních, kde si ověříte své dovednosti v rozsahu 24 a 60 hodin. Celá vaše praktická příprava vyvrcholí v pátém semestru, kdy samostatně naplánujete a uskutečníte vlastní výchovně-vzdělávací projekt.
Flexibilní praxe pro každého:
Plánujeme a realizujeme pedagogické praxe s plným respektem k vašim individuálním potřebám. I když pracujete mimo pedagogické obory, společně vždy najdeme řešení, které vám umožní praxi úspěšně absolvovat. Naším cílem je, aby byl pro vás studijní plán realizovatelný a podporující.
Studium, které vás baví a připraví:
Celé studium je koncipováno velmi prakticky. Mnoho předmětů má dovednostní charakter, abyste získali co nejširší škálu schopností, které můžete rovnou vyzkoušet během svých praxí. Věříme, že pestrost dovedností, od environmentální a dramatické výchovy až po pedagogiku volného času, vás posílí a dodá vám sebedůvěru pro vaši budoucí profesi.
- Cíle kvalifikačních pracíBakalářská práce: Rozsah a požadavky
Bakalářská práce je závěrečnou součástí vašeho studia. Měla by mít rozsah přibližně 50–60 normostran, což odpovídá 80 000 až 96 000 znaků (včetně mezer). Do tohoto rozsahu se počítá i veškerý text, jako jsou poznámky pod čarou, titulní list, obsah a seznam literatury.
Jaké jsou na práci požadavky?
Při psaní práce je klíčové, abyste prokázali, že umíte pracovat s odbornými texty, a to i s těmi cizojazyčnými, a dokážete je kriticky vyhodnotit. Očekáváme od vás, že vytvoříte originální a vlastní odborný text, který může být buď teoretický, teoreticko-empirický nebo metodický. Důležitá je také schopnost analyzovat a interpretovat data v širších souvislostech.
Téma práce si studující vybírají z nabídky témat, která jsou uveřejněna v ISu v balíku témat závěrečných prací dle svého zájmu. Ve volbě tématu můžete být aktivní a přicházet s vlastními náměty k vybrané vedoucí práce. Téma práce musí korespondovat s profilem absolventa programu vychovatelství. Při psaní postupujete podle předepsaného Pokynu děkanky č.1/ 2024 (https://is.muni.cz/do/ped/VPAN/pokdek/2024_01_Pokyn_Zaverecne_prace_na_PdF_MU.pdf), který je platný pro Pedagogickou fakultu MUNI. Podrobnosti naleznete také ve Standardu závěrečných prací Katedry sociální pedagogiky (https://ksop.ped.muni.cz/media/3828875/standardy-zaverecnych-praci-studijnich-programu-socialni-pedagogika-a-volny-cas_vychovatelstvi.pdf).
Všechny důležité informace, včetně okruhů ke státní závěrečné zkoušce najdete na webu Katedry sociální pedagogiky: https://ksop.ped.muni.cz/studuji-1/ukonceni-studia .
- Návaznost na další studijní programyPo ukončení bakalářského stupně studia mohou studující pokračovat v navazujícím magisterském studijním programu Sociální pedagogika a volný čas (prezenční i kombinovaná forma).