Svoboda bez vzdělání je nebezpečná, vzdělání bez svobody je zbytečné. (John F. Kennedy)

Představení studijního programu

Vychovatelství: Smysluplná cesta k práci s dětmi a mládeží:

Bakalářský studijní program Vychovatelství je určen pro všechny, kteří chtějí mít smysluplnou a naplňující kariéru. V kombinované formě studia vám nabízíme komplexní přípravu na profesi vychovatele*ky, která je klíčová pro rozvoj dětí a mládeže v nejrůznějších typech prostředí. Program je ideální pro ty, kteří chtějí pracovat ve školských či mimoškolních zařízeních, ale i pro ty, kteří se zajímají o moderní pedagogické a psychologické disciplíny, které usnadňují komunikaci a pomáhají lépe porozumět výchově a vzdělávání.

Chápeme, že skloubit studium, práci a osobní život může být náročné. Proto jsme připravili zajímavý studijní plán tak, aby byly naplněny vysoké profesní standardy, studující získali mnoho praktických dovedností podložených srozumitelnými teoretickými východisky a zároveň zvládli studium úspěšně ukončit.

Studijní plány

Studium

  • Cíle
    Cílem studijního programu vychovatelství je příprava profesionálů, kteří najdou uplatnění v oblasti mimoškolní výchovy a volného času.

    Co se během studia naučíte?

    Během studia získáte pevný základ v pedagogice a psychologii, a to jak na teoretické, tak na praktické úrovni. Budete se zabývat cíleným výchovným působením a podporou osobnostního rozvoje dětí a mládeže, včetně rozvoje jejich sociálních kompetencí a hodnotového smýšlení. Program vás mimo jiné seznámí s oblastmi jako je environmentální a dramatická výchova, a také s tématy výchovy ke zdraví a pedagogiky volného času. Inspirujeme vás výtvarnými tvořivými činnostmi a hudebně-pohybovou výchovou. Z pedagogické praxe i výzkumů vyplývá, že smysluplné trávení volného času je zásadní pro prevenci závislostí a dalších sociálně patologických jevů. Studiem nabyté znalosti a dovednosti vám umožní připravovat a realizovat širokou škálu zájmových a volnočasových aktivit a získat profesionální etickou identitu, která je pro práci v této oblasti nezbytná.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • Orientovat se v základních konceptech pedagogiky, psychologie a zájmové činnosti;
    • efektivně a otevřeně komunikovat a spolupracovat se žáky, rodinnými příslušníky a dalšími aktéry edukačního procesu;
    • pracovat v inkluzivním prostředí, podílet se na jeho vzniku a rozvoji;
    • podpořit děti a dospívající v náročných životních situacích, zvolit vhodný způsob intervence;
    • pozitivního výchovného působení směrem k různým cílovým skupinám dětí a dospívajích;
    • rozvíjet potenciál různých cílových skupin dětí a dospívajících v zájmových a jiných oblastech mimoškolní pedagogiky;
    • aktivizovat děti a mládež směrem k hodnotovým orientacím aktuálním v 21. století;
    • koordinovat, organizovat a realizovat volnočasové aktivity (jednorázové či dlouhodobé programy) s různými věkovými kategoriemi dětí a mládeže, v různých typech prostředí;
    • využít a podporovat vlastní tvořivost, kritické myšlení a flexibilitu při práci s dětmi a mládeží, zároveň je schopen tyto vlastnosti podporovat a rozvíjet u svých svěřenců;
    • efektivně využít při práci s dětmi a mládeží nabytých znalostí a dovedností v konkrétní metodice zájmové činnosti a rozvíjet kreativitu v této oblasti (dramatická, tělesná nebo environmentální výchova).

  • Uplatnění absolventa

    Uplatnění po studiu:

    Jako absolventi tohoto studijního programu budete plně kvalifikovaní pro komplexní pedagogickou práci s dětmi, dospívajícími a mládeží. Primárně se uplatníte v oblasti mimoškolní a volnočasové výchovy, a to především jako vychovatelé ve školních družinách, klubech, střediscích volného času nebo domovech mládeže.

    Studium vás však připraví i na širší spektrum profesních příležitostí. Budete schopni pracovat v různých typech pedagogických, sociálně-pedagogických a sociálních zařízeních, jako jsou například specializované poradny, ústavy sociální péče, dětská krizová centra, nízkoprahové kluby či diagnostické ústavy. Díky kombinované formě studia je program navíc ideální i pro ty, kteří již v oboru pracují a chtějí si doplnit vzdělání nebo získat vyšší kvalifikaci. Neobvyklé není ani uplatnění v alternativních oblastech, jako jsou léčebná a nápravná zařízení, rehabilitační centra, zařízení pro uprchlíky, či v rámci policejních složek a vězeňství, kde můžete nabídnout své specifické pedagogické kompetence.

  • Regulovaná povolání
    • Vychovatel
  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
    Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině. Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
    1. jednooborový studijní plán,
    2. studijní plán se specializací,
    3. hlavní studijní plán (maior),
    4. vedlejší studijní plán (minor),
    5. studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
    6. studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
    Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
  • Praxe

    Praxe, která vás připraví na reálný život:

    Věříme, že nejlepší způsob, jak se naučit být vychovatelem, je praxe. Během studia se proto ponoříte do světa praktických zkušeností prostřednictvím pěti různých předmětů. Už ve druhém semestru začnete s týmovým projektem, který společně vymyslíte a zrealizujete. Následuje intenzivní praxe ve volném čase, ideálně v rámci sedmidenního pobytového výjezdu, kde zažijete výchovu v přirozeném prostředí. Od druhého ročníku se pak vydáte na individuální praxe ve školských zařízeních, kde si ověříte své dovednosti v rozsahu 24 a 60 hodin. Celá vaše praktická příprava vyvrcholí v pátém semestru, kdy samostatně naplánujete a uskutečníte vlastní výchovně-vzdělávací projekt.

    Flexibilní praxe pro každého:

    Plánujeme a realizujeme pedagogické praxe s plným respektem k vašim individuálním potřebám. I když pracujete mimo pedagogické obory, společně vždy najdeme řešení, které vám umožní praxi úspěšně absolvovat. Naším cílem je, aby byl pro vás studijní plán realizovatelný a podporující.

    Studium, které vás baví a připraví:

    Celé studium je koncipováno velmi prakticky. Mnoho předmětů má dovednostní charakter, abyste získali co nejširší škálu schopností, které můžete rovnou vyzkoušet během svých praxí. Věříme, že pestrost dovedností, od environmentální a dramatické výchovy až po pedagogiku volného času, vás posílí a dodá vám sebedůvěru pro vaši budoucí profesi.

  • Cíle kvalifikačních prací
    Bakalářská práce: Rozsah a požadavky

    Bakalářská práce je závěrečnou součástí vašeho studia. Měla by mít rozsah přibližně 50–60 normostran, což odpovídá 80 000 až 96 000 znaků (včetně mezer). Do tohoto rozsahu se počítá i veškerý text, jako jsou poznámky pod čarou, titulní list, obsah a seznam literatury.

    Jaké jsou na práci požadavky?

    Při psaní práce je klíčové, abyste prokázali, že umíte pracovat s odbornými texty, a to i s těmi cizojazyčnými, a dokážete je kriticky vyhodnotit. Očekáváme od vás, že vytvoříte originální a vlastní odborný text, který může být buď teoretický, teoreticko-empirický nebo metodický. Důležitá je také schopnost analyzovat a interpretovat data v širších souvislostech.

    Téma práce si studující vybírají z nabídky témat, která jsou uveřejněna v ISu v balíku témat závěrečných prací dle svého zájmu. Ve volbě tématu můžete být aktivní a přicházet s vlastními náměty k vybrané vedoucí práce. Téma práce musí korespondovat s profilem absolventa programu vychovatelství. Při psaní postupujete podle předepsaného Pokynu děkanky č.1/ 2024 (https://is.muni.cz/do/ped/VPAN/pokdek/2024_01_Pokyn_Zaverecne_prace_na_PdF_MU.pdf), který je platný pro Pedagogickou fakultu MUNI. Podrobnosti naleznete také ve Standardu závěrečných prací Katedry sociální pedagogiky (https://ksop.ped.muni.cz/media/3828875/standardy-zaverecnych-praci-studijnich-programu-socialni-pedagogika-a-volny-cas_vychovatelstvi.pdf).

    Všechny důležité informace, včetně okruhů ke státní závěrečné zkoušce najdete na webu Katedry sociální pedagogiky: https://ksop.ped.muni.cz/studuji-1/ukonceni-studia .

  • Návaznost na další studijní programy
    Po ukončení bakalářského stupně studia mohou studující pokračovat v navazujícím magisterském studijním programu Sociální pedagogika a volný čas (prezenční i kombinovaná forma).

Základní údaje

Zkratka
B-VY
Typ
bakalářský
Profil
akademický
Titul
Bc.
Doba studia
3 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

10
počet aktivních studentů
12
počet závěrečných prací

Pedagogická fakulta
Program zajišťuje