Cíle studijního programu
Doktorské studium v oboru Hudební teorie a pedagogika vytváří předpoklady pro hlubší odborné zaměření absolventů v práci především v oblasti terciárního vzdělávání, tj. na vysokých školách a v institucích z oblasti hudební kultury . Absolventi by měli být připraveni na vědecko-výzkumnou kariéru v akademických institucích, např. v pozicích postdoktorandů a odborných asistentů. Hlavní důraz studia je kladen na mezioborové vztahy – získání odbornosti v oblastech obecné a hudební estetiky, sémiotiky, hudební sociologie, hudební psychologie a pedagogiky.
Studijní plány
Přijímací řízeníPřijímací řízení do doktorských programů - akad.rok 2024/2025 (zahájení: jaro 2025)Termín podání do půlnoci 30. 11. 2024
- Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programuPřijímací řízení probíhá formou ústního pohovoru před přijímací komisí, která zjišťuje odbornou a jazykovou způsobilost uchazeče. Uchazeč skládá vstupní zkoušku z odborného zaměření podle vybraného tématu budoucí doktorské práce (metodologie, odborná rozprava) a zkoušku z alespoň jednoho světového jazyka (dle výběru AJ, NJ, FJ, RJ).
- Kritéria hodnocení uchazečů o tento studijní programPřijímací zkouška se tedy skládá z:
- Odborné rozpravy nad předloženým tématem výzkumného zaměření disertační práce zpracovaným uchazečem v rozsahu 6 - 12 normostran - 50 bodů
- Ověření znalostí z cizího jazyka - 20 bodů
- Prověření znalostí z vědního oboru - 30 bodů Každá část přijímací zkoušky se hodnotí body. Bodová hranice úspěšnosti pro přijetí je 60, přičemž maximálně může uchazeč získat 100 bodů. Současně v žádné ze tří částí přijímací zkoušky nesmí být bodová hodnota nižší než poloviční hodnota z maximálního počtu bodů v dané části. V případě, že podmínky pro přijetí splní větší počet uchazečů, rozhoduje pořadí nejlepších, sestavené podle výsledků přijímací zkoušky.
Studium
- Cíle
Doktorské studium v oboru Hudební teorie a pedagogika vytváří předpoklady pro hlubší odborné zaměření absolventů v práci především v oblasti terciárního vzdělávání, tj. na vysokých školách a v institucích z oblasti hudební kultury . Absolventi by měli být připraveni na vědecko-výzkumnou kariéru v akademických institucích, např. v pozicích postdoktorandů a odborných asistentů. Hlavní důraz studia je kladen na mezioborové vztahy – získání odbornosti v oblastech obecné a hudební estetiky, sémiotiky, hudební sociologie, hudební psychologie a pedagogiky.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- prohloubit odborné hudebně teoretické a pedagogické znalosti a dovednosti pro potřeby hudebně výchovné praxe
- na základě získaných znalostí a zkušeností rozvíjet své estetické postoje a kritické myšlení v otázkách umění ve snaze formovat hodnotovou orientaci mládeže
- samostatné individuální a týmové výzkumné práce včetně evaluace jejích výsledků na tuzemské i mezinárodní úrovni
- zprostředkovat výsledky svého bádání odborné komunitě: studiemi v recenzovaných (popř. impaktovaných) časopisech, popř. formou monografie, referáty na tuzemské i zahraniční konferenci
- rozvíjet profesní znalosti a dovednosti na bázi mezioborového pohledu příbuzných disciplín
- kvalifikovaně vykonávat profesi akademického pracovníka na vysokých školách a institucích hudebně pedagogického zaměření
- Uplatnění absolventa
Uplatnění absolventa se předpokládá na vysokých školách, zejména na katedrách hudební výchovy pedagogických a podobně zaměřených fakult v ČR, dále v různých hudebně vzdělávacích institucích. Samozřejmostí je též uplatnění absolventa na školách středních hudebního zaměření, kde bude nabízet vyšší odbornou kvalifikaci než absolvent magisterského studia.
- Praxe
Praxe je naplňována:
– podílem doktoranda na výuce v bakalářských nebo magisterských studijních programech
– výzkumnými úkoly
– aktivní účastí na konferencích, symposiích, odborných seminářích apod.
– zahraniční stáží / studijním pobytem
- Standardy kvalifikačních prací
Jako disertační jsou akceptovány původní vědecké teoretické, metodologické a empirické práce, případně práce, které vhodným způsobem tato pojetí kombinují.
Teoretické práce zpracovávají různé teoretické přístupy k problémům z předmětné oblasti, přičemž vyžadují vysoký stupeň abstraktního a analytického myšlení a vhledu.
Metodologické práce analyzují (nové) výzkumné přístupy, metody, techniky nástroje a hodnotí jejich přednosti a nedostatky.
Empirické práce přinášejí konkrétní zjištění získaná specifickými výzkumnými metodami, přičemž prezentovaná zjištění vždy vyplývají z realizovaného empirického šetření.