Analýzou hudby k jejímu hlubšímu prožitku.

Cíle studijního programu

Doktorské studium v oboru Hudební teorie a pedagogika vytváří předpoklady pro hlubší odborné zaměření absolventů v práci především v oblasti terciárního vzdělávání, tj. na vysokých školách a v institucích z oblasti hudební kultury . Absolventi by měli být připraveni na vědecko-výzkumnou kariéru v akademických institucích, např. v pozicích postdoktorandů a odborných asistentů. Hlavní důraz studia je kladen na mezioborové vztahy – získání odbornosti v oblastech obecné a hudební estetiky, sémiotiky, hudební sociologie, hudební psychologie a pedagogiky.

Studijní plány

Přijímací řízení
Přijímací řízení do doktorských programů - akad.rok 2024/2025 (zahájení: jaro 2025)
Termín podání do půlnoci 30. 11. 2024

  • Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programu
    Přijímací řízení probíhá formou ústního pohovoru před přijímací komisí, která zjišťuje odbornou a jazykovou způsobilost uchazeče. Uchazeč skládá vstupní zkoušku z odborného zaměření podle vybraného tématu budoucí doktorské práce (metodologie, odborná rozprava) a zkoušku z alespoň jednoho světového jazyka (dle výběru AJ, NJ, FJ, RJ).
  • Kritéria hodnocení uchazečů o tento studijní program
    Přijímací zkouška se tedy skládá z:
    - Odborné rozpravy nad předloženým tématem výzkumného zaměření disertační práce zpracovaným uchazečem v rozsahu 6 - 12 normostran - 50 bodů
    - Ověření znalostí z cizího jazyka - 20 bodů
    - Prověření znalostí z vědního oboru - 30 bodů Každá část přijímací zkoušky se hodnotí body. Bodová hranice úspěšnosti pro přijetí je 60, přičemž maximálně může uchazeč získat 100 bodů. Současně v žádné ze tří částí přijímací zkoušky nesmí být bodová hodnota nižší než poloviční hodnota z maximálního počtu bodů v dané části. V případě, že podmínky pro přijetí splní větší počet uchazečů, rozhoduje pořadí nejlepších, sestavené podle výsledků přijímací zkoušky.

Studium

  • Cíle

    Doktorské studium v oboru Hudební teorie a pedagogika vytváří předpoklady pro hlubší odborné zaměření absolventů v práci především v oblasti terciárního vzdělávání, tj. na vysokých školách a v institucích z oblasti hudební kultury . Absolventi by měli být připraveni na vědecko-výzkumnou kariéru v akademických institucích, např. v pozicích postdoktorandů a odborných asistentů. Hlavní důraz studia je kladen na mezioborové vztahy – získání odbornosti v oblastech obecné a hudební estetiky, sémiotiky, hudební sociologie, hudební psychologie a pedagogiky.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • prohloubit odborné hudebně teoretické a pedagogické znalosti a dovednosti pro potřeby hudebně výchovné praxe
    • na základě získaných znalostí a zkušeností rozvíjet své estetické postoje a kritické myšlení v otázkách umění ve snaze formovat hodnotovou orientaci mládeže
    • samostatné individuální a týmové výzkumné práce včetně evaluace jejích výsledků na tuzemské i mezinárodní úrovni
    • zprostředkovat výsledky svého bádání odborné komunitě: studiemi v recenzovaných (popř. impaktovaných) časopisech, popř. formou monografie, referáty na tuzemské i zahraniční konferenci
    • rozvíjet profesní znalosti a dovednosti na bázi mezioborového pohledu příbuzných disciplín
    • kvalifikovaně vykonávat profesi akademického pracovníka na vysokých školách a institucích hudebně pedagogického zaměření

  • Uplatnění absolventa

    Uplatnění absolventa se předpokládá na vysokých školách, zejména na katedrách hudební výchovy pedagogických a podobně zaměřených fakult v ČR, dále v různých hudebně vzdělávacích institucích. Samozřejmostí je též uplatnění absolventa na školách středních hudebního zaměření, kde bude nabízet vyšší odbornou kvalifikaci než absolvent magisterského studia.

  • Praxe

    Praxe je naplňována:

    – podílem doktoranda na výuce v bakalářských nebo magisterských studijních programech

    – výzkumnými úkoly

    – aktivní účastí na konferencích, symposiích, odborných seminářích apod.

    – zahraniční stáží / studijním pobytem

  • Standardy kvalifikačních prací

    Jako disertační jsou akceptovány původní vědecké teoretické, metodologické a empirické práce, případně práce, které vhodným způsobem tato pojetí kombinují.

    Teoretické práce zpracovávají různé teoretické přístupy k problémům z předmětné oblasti, přičemž vyžadují vysoký stupeň abstraktního a analytického myšlení a vhledu.

    Metodologické práce analyzují (nové) výzkumné přístupy, metody, techniky nástroje a hodnotí jejich přednosti a nedostatky.

    Empirické práce přinášejí konkrétní zjištění získaná specifickými výzkumnými metodami, přičemž prezentovaná zjištění vždy vyplývají z realizovaného empirického šetření.

Základní údaje

Zkratka
D-HTEP
Typ
doktorský
Titul
Ph.D.
Doba studia
4 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

5
odhadovaný počet přijatých
5
počet aktivních studentů
4
počet závěrečných prací

Pedagogická fakulta
Program zajišťuje