Představení studijního programu
Zajímá vás životní prostředí a jeho vliv na zdraví člověka, společnosti a ekosystémů? Jako studenti magisterského studijního programu Životní prostředí a zdraví porozumíte interakcím mezi životním prostředím a zdravím člověka, včetně technologických a legislativních nástrojů pro regulaci negativních dopadů. Program je svým pojetím na pomezí chemie, biologie, biomedicíny a biostatistiky a důrazem na pochopení podstaty environmentálních problémů a jejich dopadů v rámci České republiky jedinečný.
Kromě interních učitelů jsou do výuky zapojeni také další odborníci z praxe (např. SUEZ), z akademické sféry (např. z Lékařské fakulty Masarykovy univerzity nebo Akademie věd České republiky) a zvaní hosté.
V centru RECETOX je mezinárodní kolektiv studentů, vyučujících i dalších zaměstnanců. Díky společným projektům se zdokonalíte v angličtině a rozšíříte si tak možnosti uplatnění nebo dalšího studia.
V průběhu studia se naučíte řešit případové studie, samostatně analyzovat problémy a formulovat hypotézy. Dostanete se k plánování i realizaci experimentů a budete umět zpracovávat, interpretovat a prezentovat výsledky.
Specifické dovednosti získáte také během dvou let realizace diplomové práce, která je pilířem celého programu. Zahrnuje práci s odbornými informacemi a rozsáhlou experimentální činnost. Na pravidelných seminářích si pak vyzkoušíte prezentaci své práce včetně odborné diskuse.
V rámci studijního programu se můžete profilovat na:
1) Analýzu chemického znečištění a expozice lidské populace
2) Biomarkery a mechanismy toxicity
3) Technologie
ochrany životního prostředí a environmentální management
4)
Environmentální
epidemiologie
Díky množství spolupracujících univerzit máte možnost absolvovat zahraniční stáž.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na tyto otázky:
- Zajímá vás životní prostředí a jeho vliv na zdraví?
- Chcete se seznámit s nejnovějšími poznatky v relevantních chemických a biologických disciplínách?
- Zajímá vás přesah aktuální vědy do environmentální a zdravotnické praxe?
- Baví vás práce v laboratoři a zpracování dat?
- Jste připraveni odebírat vzorky v terénu a měřit je pomocí nejnovějších metod?
- Chcete detailně porozumět chemickým a biologickým mechanismům působení chemických látek?
Navazující magisterský program Životní prostředí a zdraví je vhodný pro absolventy bakalářských studijních programů souvisejících disciplín jako je chemie, biologie, toxikologie, učitelství přírodovědných předmětů a podobně.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Vzdělávání k hlubokému porozumění interakcí mezi životním prostředím (ŽP) a zdravím člověka, včetně technologických a legislativních nástrojů pro regulaci negativních dopadů je cílem SP zaměřeného na přípravu odborníků s interdisciplinárním profilem znalostí v environmentální a analytické chemii, toxikologii, patofyziologii, či epidemiologii, kteří rozumí podstatě environ. problémů a na různých úrovních budou přispívat k jejich řešení. Pojetím na pomezí chemie, biologie, biomedicíny a biostatistiky a důrazem na pochopení chemické a biologické podstaty environ. problémů a jejich dopadů v kvalitativní i kvantitativní rovině je SP v rámci ČR jedinečný. Studenti se seznámí se skupinami kontaminantů, jejich zdroji, chováním v ŽP a dlouhodobým sledováním a analýzami, s experimentálními postupy (eko)toxikologie pro hodnocení dopadů a environ. a zdravotních rizik tox. látek v ŽP, s metodami analýzy a interpretace dat. Ve 2. roce studia se mohou výběrem povinně volitelných a volitelných předmětů profilovat s ohledem na budoucí uplatnění. Jsou připraveny směry profilace: 1) Analýza chemického znečištění a lidské expozice; 2) Biomarkery a mechanismy toxicity; 3) Technologie ochrany životního prostředí a environmentální management; a 4) Environmentální epidemiologie. Vzdělávací cíle SP kladou důraz na rozvoj znalostí i dovedností studentů formou přednášek, seminářů, laboratorních a terénních cvičení, exkurzí a stáží v praxi. Důraz je kladen na řešení případových studií, se samostatnou analýzou problému, formulaci hypotéz, plánování a realizaci experimentů, zpracování, interpretaci a prezentaci výsledků a poskytne příležitost k budování schopnosti odborné součinnosti v pracovním týmu. Specifické odborné i přenositelné znalosti a dovednosti získávají absolventi také během realizace dvouleté diplomové práce, která je pilířem celého SP a zahrnuje práci s odbornými informacemi (vyhledávání, třídění, příprava odborného textu) a rozsáhlou experimentální činnost (osvojení metodik, aplikaci na zadaný problém, vyhodnocení dat, prezentace a kritická diskuze výsledků) v některém z řešených výzkumných projektů. Na pravidelných seminářích si osvojí schopnost prezentaci své práce, odborné diskuse a kritického myšlení. Rozsáhlá síť zahr. spolupracujících univerzit jim umožní absolvovat stáž.
SP připraví studenty k odborné práci a samostatnému řešení problémů v oblasti hodnocení a regulace znečištění ŽP a souvisejících dopadů na prostředí, člověka a společnost v podmínkách ČR ale i v kontextu globalizovaného světa. Je vhodný pro motivované absolventy Bc. studia v biol., chem., environmentálních, ale i medicínských nebo biostatistických oborech, kteří se zajímají o problematiku znečištění ŽP a chtějí přispět k řešení environ. problémů a snížení negat. zdravotních dopadů. Absolventi se budou výborně orientovat v komplexních problémech environmentálně chemických, toxikologických, biomedicínských i epidemiologických a mít praktické zkušenosti pro uplatnění ve výzkumných, aplikačních i technických týmech v soukromém i veřejném sektoru. Přijdou do styku s biomedicínskými technologiemi i zahraničními odborníky a učiteli. Přirozeně se zdokonalí v angličtině, což jim usnadní vstup na mezinár. pracovní trh. SP je výbornou přípravou na vstup do navazujících doktorských SP v oblasti environ. věd, (eko)toxikologie, anal. chemie, epidemiologie a příbuzných oborů v ČR i v zahraničí.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- využít v odborné práci dobrou znalost interdisciplinarity komplexních vztahů mezi složkami životního prostředí a živými organismy
- aplikovat v praxi hluboké teoretické a metodologické znalosti vztahů mezi strukturou chem. látek, jejich aktivitou a chováním v ŽP a v organismech, funkcí orgánů a mechanismy toxického působení látek nabyté studiem biologie a chemie
- aplikovat znalosti o působení lidských činností na životní prostředí dopadech průmyslu, zemědělství, lesnictví, vodohospodářství a lidských sídel včetně nástrojů na snižování těchto dopadů
- aplikovat v praxi znalosti o vlastnostech, chování a mechanismech toxických účinků chem. látek, kterým je běžně exponovaná lidská populace včetně experimentálních technik, které umožňují hodnocení rizik na individuální, lokální i globální úrovni
- využít v odborné práci instrumentální dovednosti z oblasti environmentální analytické chemie (plynová a kapalinová chromatografie, hmotnostní spektroskopie) a environmentální toxikologie
- pracovat s běžným laboratorním vybavením, vyvíjet a optimalizovat nové analytické, bioanalytické a biologické metody v souladu se systémem kontroly kvality a zásadami bezpečné práce v laboratoři
- kombinovat výše uvedené multidisciplinární znalosti a dovednosti při analýze komplexních environmentálních problémů, posuzování jejich dopadů na člověka a ekosystémy a hledání vhodných řešení od úrovně jedince či druhu až po celospolečenskou
- samostatně využívat nabyté znalosti i podklady z různých zdrojů technických (manuály, metodologie) a odborných informací v češtině i angličtině, tyto informace analyzovat, kriticky zpracovávat a syntetizovat do složitějších celků
- definovat hypotézu, plánovat a realizovat environ. a toxikologicky zaměřené terénní i laboratorní experimenty, samostatně vzorkovat ŽP, předupravit, analyzovat vzorky, provádět biotesty a biologické, toxikol. a environ.-chemické experimenty
- analyzovat a interpretovat získaná data, potvrdit nebo revidovat hypotézu, prezentovat a diskutovat výsledky a efektivně komunikovat odborná témata
- samostatně připravit technickou dokumentaci a zprávu o experimentu nebo měření, interpretovat data v širším kontextu včetně srovnání s vhodným matematickým modelem
- Uplatnění absolventa
Po absolvování studia budete mít široké mezioborové znalosti v oblasti kontaminantů, jejich chování, (eko)toxicity a důsledků pro zdraví lidí i ekosystémů. Budete se orientovat v souvislostech v komplexních environmentálních problémech a budete umět navrhovat, plánovat a provádět laboratorní a terénní experimenty a statistickou analýzu dat. Budete schopni vykonávat odborný dohled.
Uplatníte se jako odborníci na hodnocení výskytu, chování, účinků a rizik chemických látek v životním prostředí jak v průmyslovém, tak i v neziskovém sektoru, v oblasti vodohospodářství, zemědělství, potravinářství, a zdravotnictví. Uplatnění najdete také ve vědě a výzkumu, v regionální samosprávě, ve státní správě a v mezinárodních organizacích.
Budete žádáni všude tam, kde se řeší nakládání s chemickými látkami, jejich regulace, odpadové hospodářství, ochrana životního prostředí, environmentální management, ochrana veřejného zdraví, prevence a související legislativa.
Jako absolventi se stanete odborně způsobilými pro nakládání s vysoce toxickými chemickými látkami podle zákona 267/2015 Sb.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
V průběhu studia absolvujete povinný předmět Stáž v environmentální praxi, kde si vyberete z nabídky stáží u spolupracujících organizací (ČHMÚ, ÚKZÚZ, Českomoravský cement, SITA, Laboratoř Morava a další). Můžete taky sami navrhnout, kde byste chtěli stáž absolvovat. Tato praxe trvá 2-3 dny.
Zapojení odborníků z nejrůznějších institucí do seminářů napomáhá propojení výuky s praxí. Přednášející zde mají možnost představit dané téma a svoji práci. Vzhledem k tomu, že Životní prostředí a zdraví je akademický studijní program, není povinně vyžadována déle trvající praxe.
- Cíle kvalifikačních prací
Magisterská diplomová práce musí ukázat, že student je schopen se orientovat v zadaném tématu, aktivně vyhledávat, analyzovat a syntetizovat relevantní informace, experimentálně pracovat na řešení zadaného problému, analyzovat a interpretovat výsledky a kvalitně vše zpracovat do podoby písemné práce ve formátu odborné publikace. Musí být psána srozumitelně, logicky a přehledně, spisovným jazykem a stylisticky funkčním a jednotným stylem.
Práce musí obsahovat literární rešerši a širší úvod do relevantní problematiky. Dále je založena na terénním měření, laboratorních experimentech, interpretaci dat a/nebo jejich matematickém modelování. Může jít také o práci vyhodnocující novým způsobem data získaná či publikovaná někým jiným. V případě magisterských diplomových prací je podmínkou a kritériem originálnost výsledků, významný přínos pro vědu a/nebo následná publikovatelnost. Text musí obsahovat citace literatury, odkud byly zásadní informace čerpány. Citují se zejména definice, teze, publikované poznatky, konkrétní výsledky, číselné údaje a převzaté obrázky. Magisterská diplomová práce by měla čerpat téměř výhradně ze zahraničních recenzovaných časopisů a jiné primární literatury a obsahovat nejméně 40 citovaných literárních zdrojů. Celkový rozsah práce je minimálně 50 stran. Formální požadavky jsou předepsány na celofakultní úrovni Opatřením děkana 5/2014 (http://www.sci.muni.cz/NW/predpisy/od/OD-2014-05.pdf) a existuje též doporučená šablona (http://www.sci.muni.cz/NW/STUD/SablonyPraci/Sablona_word(docx).docx). Práce může být předložena v jazyce českém nebo anglickém.
- Návaznost na další studijní programy
Po ukončení studia můžete pokračovat v doktorském studijním programu Životní prostředí a zdraví, nebo v jiném obsahově navazujícím doktorském studiu na Přírodovědecké fakultě Masarykovy Univerzity, případně na jiných vysokých školách v České republice i v zahraničí. Vhodné jsou programy zaměřené na toxikologii, ekotoxikologii, environmentální chemii, environmentální epidemiologii a další příbuzné obory.