Vzdělání pro zdravou budoucnost

Představení studijního programu

Zajímáte se o životní prostředí, zdraví ekosystémů a lidí? Baví vás biologie, chemie a společenské vědy? Studiem programu Životní prostředí a zdraví (www.zivotniprostrediazdravi.cz) porozumíte environmentálním otázkám a vlivu prostředí na zdraví člověka a populací. Díky získaným znalostem a jejich vzájemným propojením budete schopni formulovat příčinu současných problémů a navrhnout jejich řešení.

Studijní program zahrnuje dvě specializace:

Environmentální chemie a toxikologie a Environmentální zdraví.

  • Environmentální chemie a toxikologie klade důraz na chemickou podstatu většiny environmentálních problémů a jejich dopady na organismy (toxikologie a ekotoxikologie). Je vhodná pro studující se zájmem a talentem pro chemii a biologii. Více detailů o této specializaci se dozvíte zde.

  • Environmentální zdraví se zaměřuje na vztahy životního prostředí a lidského (veřejného) zdraví. Je vhodná pro studující se zájmem o biologii člověka a jeho interakci s životním prostředím. Více detailů o této specializaci se dozvíte zde.

Během studia oboru Životní prostředí a zdraví si osvojíte teoretické znalosti na praktických seminářích, laboratorních cvičeních a během terénních exkurzí. Zlepšíte si své jazykové kompetence studiem v mezinárodním prostředí výzkumného centra RECETOX a studijními a výzkumnými pobyty u zahraničních partnerů a univerzit. Studiem vás provedou odborníci a odbornice zapojení do mezinárodních výzkumných projektů, kteří vás seznámí s jednotlivými složkami životního prostředí a aktuálními environmentálními změnami.

Studijní plány

Přijímací řízení
Přijímací řízení do bakalářských a magisterských studijních programů pro akademický rok 2025/2026
Termín podání do půlnoci 28. 2. 2025

Studium

  • Cíle

    Cílem bakalářského studijního programu Životní prostředí a zdraví (www.zivotniprostrediazdravi.cz) je vzdělávat studující k hlubokému a komplexnímu porozumění dopadům životního prostředí (ŽP) na zdraví člověka a ekosystémů, přičemž zdravím je myšleno nejen fyzické zdraví jedince, ale souhrn dalších potřeb, které ŽP naplňuje. Program je zaměřen na přípravu vysokoškolsky vzdělaných odborníků a odbornic schopných integrovat interdisciplinární znalosti biologických a chemických disciplín a dobře se orientujících v komplexních environmentálních problémech a jejich souvislostech, příčinách, následcích a řešeních na různých úrovních. Zvláštní pozornost je věnována kontaminaci jednotlivých složek ŽP toxickými látkami a souvisejícím přímým i nepřímým vlivům těchto látek na kvalitu prostředí a lidského života. Svým interdisciplinárním pojetím a důrazem na pochopení chemické a biologické podstaty environmentálních problémů a jejich dopadů je studijní program v podmínkách VŠ vzdělávání v ČR jedinečný.

    Studijní program zahrnuje dvě specializace: Environmentální chemie a toxikologie a Environmentální zdraví. První specializace klade důraz na chemickou podstatu většiny environmentálních problémů a jejich dopady na organismy (toxikologie a ekotoxikologie). Je vhodná pro studující se zájmem a talentem pro chemii. Druhá specializace se zaměřuje na vztahy životního prostředí a lidského (veřejného) zdraví. Je vhodná pro studující se zájmem o biologii a lidské zdraví.

    V předmětech vedených vynikajícími odborníky a odbornicemi se studující seznámí s vlastnostmi jednotlivých složek ŽP, jejich možnou degradací a kontaminací, chováním toxických látek v prostředí a jejich účinky na zdraví člověka a celou lidskou společnost, na ostatní živé organismy, přírodní společenstva a celé ekosystémy. Vzdělávací cíle programu kladou důraz na rozvoj jak teoretických znalostí, tak praktických dovedností studujících formou série seminářů, laboratorních praktik, terénních cvičení a exkurzí. Na případových studiích se formou „příběhů“ studující naučí samostatně řešit problémy a propojit zdánlivě „abstraktní“ znalosti s reálnými výzvami. Celkově bude podporována a rozvíjena schopnost studujících uvažovat nad problémy na pomezí oborů a integrovat znalosti různých disciplín do komplexního pohledu. Studujícím pro jejich rozvoj slouží špičkově vybavená výzkumná a výuková infrastruktura centra RECETOX a během studia jsou zapojováni do výzkumných aktivit tohoto centra. Studující získají také důležité přenositelné dovednosti, jako je práce s informacemi a daty, jejich analýza a kritické hodnocení, interpretační, prezentační a komunikační dovednosti, schopnost vědecké diskuse, příprava odborného textu a jazykové kompetence (angličtina). Kontakt s praxí je zajištěn formou seminářů za účasti zvaných expertů a expertek, exkurzemi a stážemi studujících přímo v praxi. Díky síti spolupracujících zahraničních univerzit se studujícím programu otvírá široká nabídka možných stáží v zahraničí.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • orientovat se v současných komplexních environmentálních problémech, jejich souvislostech, příčinách, následcích a diskutovat možná řešení s mezioborovým a holistickým přístupem (ECT, EZ)
    • prakticky aplikovat znalosti o složkách prostředí, jejich degradaci a znečištění a znalosti o toxicitě chemických látek (ECT, EZ)
    • prokázat teoretické a praktické znalosti vysokoškolské chemie a biologie s hlubokým porozuměním mechanismům a souvislostem (ECT)
    • prokázat základní teoretické a praktické znalosti vysokoškolské chemie a biologie (EZ)
    • aplikovat základní experimentální metody biologie a chemie a obsluhovat relevantní přístrojové vybavení pro studium konkrétních zadaných problémů, správně interpretovat získané výsledky, formulovat a diskutovat závěry (ECT, EZ)
    • porozumět komplexním vztahům mezi složkami životního prostředí a organismy, prostředím a polutanty a polutanty a živými organismy včetně člověka, od úrovně jedince či druhu, po úroveň populace, ekosystému a celé společnosti (ECT)
    • provést samostatně odběry vzorků ŽP, analýzy jejich vlastností a obsahu kontaminantů, testy toxicity a ekotoxicity a výsledky správně interpretovat (ECT)
    • porozumět komplexním vztahům mezi složkami životního prostředí a lidským organismem/populací (EZ)
    • porozumět základním vyšetřením funkcí lidského organismu a výsledky správně interpretovat (EZ)
    • naplánovat a realizovat toxikologické, ekotoxikologické a environmentálně-chemické experimenty a studie včetně návrhu vhodných metod, statisticky analyzovat, interpretovat a prezentovat výsledky (ECT)
    • naplánovat a realizovat populačnístudie včetně návrhu vhodných metod, statisticky analyzovat, interpretovat a prezentovat výsledky (EZ)
    • samostatně vyhledávat, zpracovávat, syntetizovat a kriticky analyzovat odborné informace z různých zdrojů (ECT, EZ)
    • kombinovat a integrovat výše uvedené multi-oborové znalosti a dovednosti při analýze reálných komplexních environmentálních problémů, posuzování jejich dopadů na člověka a ekosystémy na lokální i globální úrovni a hledání řešení (ECT, EZ)

  • Uplatnění absolventa

    Absolventi a absolventky bakalářského studijního oboru Životního prostředí a zdraví, specializace Environmentální chemie a toxikologie, mají široké mezioborové znalosti a praktické dovednosti z oblasti chemického znečištění životního prostředí a jeho důsledků na organismy a ekosystémy. Po absolvování magisterského studijního programu se z nich stanou konkurenceschopní odborníci a odbornice na chování a účinky chemických látek v životním prostředí, toxicitu a ekotoxicitu.

    Naleznou uplatnění v profesích souvisejících:

    • s chemickými látkami a jejich regulací

    • s odpadovým hospodářství

    • ochranou životního prostředí

    • environmentální managementem

    • vědě a výzkumu

    • orgánech státní správy nebo mezinárodních environmentálních organizacích

      Po absolvování bakalářského programu budete moci pokračovat v navazujícím magisterském programu Životní prostředí a zdraví, případně v dalších programech zabývajících se biologií, toxikologií nebo chemií.

      Samotné bakalářské studium vás připraví na tyto pracovní činnosti:

    • kvalifikované odběry vzorků vody, půdy a ovzduší

    • chemické, fyzikální a biologické analýzy přírodních vzorků – vody, půdy, ovzduší, bioty

    • experimentální testování toxicity a ekotoxicity

    • hodnocení, schvalování a kontrola pesticidů, hnojiv a veterinárních léčiv

    • odborné posuzování vlivu chemických látek na ekosystém a hodnocení dopadů průmyslu, zemědělství, dopravy a osídlení na životní prostředí

    • příprava politik, strategií a legislativ pro ochranu životního prostředí

    • vzdělávací činnost v environmentální výchově

    • hodnocení a odstraňování environmentálních rizik

    • provádění a hodnocení sanací kontaminovaných míst


      Absolventi a absolventky bakalářského studijního oboru Životního prostředí a zdraví, specializace Environmentální zdraví mají široké mezioborové znalosti z přírodních, biomedicínských a epidemiologických věd. Naleznou uplatnění v biomedicínském výzkumu a ochraně veřejného zdraví.

      Naleznou uplatnění v profesích souvisejících:

    • s vědou a výzkumem – např. základním výzkumem pro lékařské vědy (biomedicína), zpracováním a interpretací epidemiologických dat

    • s ochranou veřejného zdraví

    • v orgánech státní správy nebo mezinárodních organizacích

      Po absolvování bakalářského programu budete moci pokračovat v navazujícím magisterském programu Životní prostředí a zdraví, případně v dalších programech zabývajících se veřejným zdravím a biologií.

      Samotné bakalářské studium vás připraví na tyto pracovní činnosti:

    • statistické zpracování relevantních dat v oborech biomedicíny a epidemiologie

    • příprava politik, strategií a legislativ pro ochranu veřejného zdraví

    • vzdělávací činnost v environmentální výchově

    • komunikace vědeckých závěrů se společností

  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.

    Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o

    1. jednooborový studijní plán,
    2. studijní plán se specializací,
    3. hlavní studijní plán (maior),
    4. vedlejší studijní plán (minor),
    5. studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
    6. studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).

    Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.

  • Praxe

    Do kontaktu s praxí se dostanete na seminářích se zvanými experty i na exkurzích do míst, jako jsou observatoř Českého hydrometeorologického ústavu Košetice, čistírny odpadních vod, akreditované analytické a ekotoxikologické laboratoře a další.

    Nebo přímo na individuálních praktických stážích, například v analytických laboratořích resortů, v komerčních laboratořích nebo na odděleních environmentálního managementu v průmyslu. Vybírat si ale můžete i ze široké nabídky stáží v zahraničí, a to díky naší síti zahraničních univerzit, se kterými spolupracujeme.

  • Cíle kvalifikačních prací

    Závěrečný projekt musí ukázat, že je studující schopen se orientovat v zadaném tématu, aktivně vyhledávat a analyzovat relevantní informace a kvalitně je zpracovat, plánovat a realizovat experimenty/studie, zpracovat a prezentovat výsledky. Projekt může mít vícero podob, například: vědecký článek (research paper), inovativní návrh (innovative proposal), případová studie (case study) nebo kritická recenze (critical review).

  • Návaznost na další studijní programy

    Po bakalářském studijním programu Životní prostředí a zdraví můžete pokračovat ve stejnojmenném navazujícím magisterském studiu nebo budete připraveni pro vstup do příbuzných magisterských programů, jako jsou například Matematická biologie, Bioanalytika, Chemoinformatika a bioinformatika, Analytická chemie a další programy zaměřené na:

    • toxikologii

    • ekotoxikologii

    • environmentální chemii

    • environmentální epidemiologii. 

Základní údaje

Zkratka
B-ZPZ
Typ
bakalářský
Profil
akademický
Titul
Bc.
Doba studia
3 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

50
odhadovaný počet přijatých
100
počet aktivních studentů
23
počet závěrečných prací

Přírodovědecká fakulta
Program zajišťuje