Cíle studijního programu
Cílem doktorského studia je vědecká výchova v oborech pedagogika a andragogika. Absolvent doktorského studia programu pedagogické vědy je připraven k samostatné a vysoce odborné vědecko-výzkumné činnosti v oblasti pedagogických oborů. Disponuje znalostmi a dovednostmi základních i profilujících pedagogických disciplín, metodologie pedagogického výzkumu, projektování a realizace empirického výzkumu a evaluace jeho výsledků, zprostředkování výsledků svého bádání odborné komunitě a spolupráce s odborníky z jiných pracovišť v národním i mezinárodním měřítku.
V případě pokračujících vědeckých kariér je u absolventů aktivně podporována dlouhodobá zahraniční zkušenost na pozicích postdoktorandů.
Hlavní výzkumná témata:
- Distributivní vedení ve školách
- Vzdělávání dospělých ve světě (komparativní studie)
- Klima školy očima žáků
- Komunikace mezi žáky při skupinovém vyučování
- Digitální technologie ve formálním a informálním učení (životě) dětí, mládeže i dospělých (digitální technologie ve škole, v rodině, v zaměstnání; digitální technologie jako součást běžných každodenních aktivit v různých kontextech a prostředích včetně prostředí virtuálního)
- Informální učení ředitelů škol
- Role jazykové výbavy žáků v jejich zapojení do výukové komunikace
- Argumenty v dialogicky pojatém vyučování
Studijní plány
Přijímací řízeníPřijímací řízení do doktorských programů - akad.rok 2024/2025 (zahájení: jaro 2025)Termín podání do půlnoci 30. 11. 2024
- Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programu
Termín podání přihlášek: 1. srpen – 30. listopad
Termín dodání podkladů pro přijímací řízení: do 15. prosince
Podklady pro přijímací řízení:
- podepsaný životopis;
- soupis publikační činnosti;
- projekt disertační práce.
Podklady k přijímacímu řízení vložte do e-přihlášky (rubrika "Dokumenty") do 15. 12. Žádáme uchazeče a uchazečky, aby ve všech přiložených podkladech měli uvedené své celé jméno a číslo přihlášky.
Doporučení: Doporučujeme uchazečům kontaktovat potenciálního školitele již před podáním přihlášky za účelem konzultace výzkumného zaměření a jeho možného vedení (je možný i externí školitel).
V případě přihlášky do prezenční formy studia uchazečům doporučujeme, aby si vedle této preferované formy v přihlášce zvolili jako 2. preferenci také kombinovanou formu studia.
Upozornění: Doklad o absolvování magisterského studia (úředně ověřenou kopii diplomu, u vzdělání získaného v zahraničí také tzv. nostrifikaci) předloží přijatí uchazeči u zápisu do studia. U přijímacích zkoušek se doklad o absolvování magisterského studia nevyžaduje.
- Kritéria hodnocení uchazečů o tento studijní program
Přijímací řízení se skládá ze dvou kol. V prvním kole komise hodnotí uchazečem dodané písemné podklady. Pokud uchazeč získá 70 bodů, navrhuje komise přijetí; pokud získá méně než 40 bodů, komise navrhuje nepřijetí, pokud získá 41 - 69, postupuje do druhého kola. V druhém kole komise hodnotí odbornou připravenost a motivaci uchazeče skrze pohovor. Pokud uchazeč získá 30 a více bodů, komise navrhuje přijetí uchazeče, pokud uchazeč získá méně než 30 bodů, komise navrhuje nepřijetí uchazeče.
Studium
- Cíle
Cílem doktorského studia je vědecká výchova v oborech pedagogika a andragogika. Absolvent doktorského studia programu pedagogické vědy je připraven k samostatné a vysoce odborné vědecko-výzkumné činnosti v oblasti pedagogických oborů. Disponuje znalostmi a dovednostmi základních i profilujících pedagogických disciplín, metodologie pedagogického výzkumu, projektování a realizace empirického výzkumu a evaluace jeho výsledků, zprostředkování výsledků svého bádání odborné komunitě a spolupráce s odborníky z jiných pracovišť v národním i mezinárodním měřítku.
V případě pokračujících vědeckých kariér je u absolventů aktivně podporována dlouhodobá zahraniční zkušenost na pozicích postdoktorandů.
Hlavní výzkumná témata:
- Distributivní vedení ve školách
- Vzdělávání dospělých ve světě (komparativní studie)
- Klima školy očima žáků
- Komunikace mezi žáky při skupinovém vyučování
- Digitální technologie ve formálním a informálním učení (životě) dětí, mládeže i dospělých (digitální technologie ve škole, v rodině, v zaměstnání; digitální technologie jako součást běžných každodenních aktivit v různých kontextech a prostředích včetně prostředí virtuálního)
- Informální učení ředitelů škol
- Role jazykové výbavy žáků v jejich zapojení do výukové komunikace
- Argumenty v dialogicky pojatém vyučování
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Absolvent je vybaven hlubokou znalostí teorie pedagogických věd s oporou o českou a zahraniční literaturu.
- Absolvent je schopen plánovat, realizovat a analyzovat empirické šetření kvalitativní a kvantitativní povahy.
- Absolvent je schopen psát kvalitní odborné texty publikovatelné na mezinárodní vědecké scéně.
- Absolvent spolupracuje v české a mezinárodní komunitě s předními vědeckými odborníky a jejich týmy.
- Uplatnění absolventa
Úspěšný absolvent je schopen vykonávat samostatnou a vysoce odbornou vědecko-výzkumnou činnost v oblasti pedagogických oborů, projektovat a realizovat pedagogický výzkum a evaluovat jeho výsledky, zprostředkovat výsledky svého bádání odborné komunitě a spolupracovat s odborníky jiných pracovišť v národním i mezinárodním měřítku.
Absolventi našeho doktorského studia mají jsou velmi dobře připravení k vědecké práci, o čemž svědčí fakt, že jsou úspěšní v konkurzech na mnoha českých univerzitách a v dané pozici pracují nadále. Absolventi jsou zaměstnáni na Technické univerzitě v Ostravě, Pedagogické fakultě MU, Univerzitě Pardubice, Mendelově univerzitě v Brně, Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, Univerzitě Hradec Králové, Global School of Science v Nepálu, Royal University of Bhutan či Univerzitě Komenského v Bratislavě. Detailní seznam absolventů zde: https://pedagogika.phil.muni.cz/pro-uchazece/doktorske-studium/pedagogika/absolventi.
- Praxe
Praxe doktorských studentů má čtyři podoby: A) doktorští studenti jsou zapojováni do empirického výzkumu realizovaného na pracovišti, což vede k osvojení metodologických dovedností od seniorních akademických pracovníků přímo při realizaci výzkumu; B) studenti se v kurzu Autorský seminář učí psát odborné články s využitím svých vlastních empirických dat; C) v rámci zahraniční studijní semestrální stáže si studenti na prestižních univerzitách prakticky osvojují nové metody analýzy dat; D) doktorští studenti získávají praktické zkušenosti s výukou v kurzech svých školitelů, při tandemové výuce a v kurzech Centra pro rozvoj pedagogických kompetencí (CERPEK).
- Standardy kvalifikačních prací
V disertační práci student předkládá originální a původní výsledky své práce, které vytvořil v průběhu studia v doktorském programu. Za disertační práci může být uznán i soubor nejméně tří kvalitních textů publikovaných nebo k publikaci připravených v prestižních vědeckých časopisech, který student opatří uceleným úvodem do problematiky a komentářem. Disertační práce je psána v českém, slovenském nebo anglickém jazyce. Disertační práce se předkládá vždy elektronicky prostřednictvím IS MU a ve třech tištěných vyhotoveních. Doporučený minimální počet znaků dizertační práce je 144 000 (včetně mezer). Veškeré odkazy na literaturu musí splňovat normu APA a práce musí splňovat etická pravidla empirického výzkumu.