Představení studijního programu
Chcete porozumět tomu, jak se lidé učí? Zajímalo by vás, jak se mění učení ve věku digitálních technologií? Chtěli byste se orientovat v alternativních přístupech ke vzdělávání? Zajímá vás, jak fungují školy a proč jsou mezi nimi tak veliké rozdíly? Bavilo by vás přemýšlet o tom, jak podpořit rozvoj předškolního dítěte či dospělého člověka?
Pak je studium pedagogiky pro vás to pravé. Díky studiu budete rozumět nejen tomu, co se děje v současnosti ve vzdělávání, ale zároveň budete umět získat vlastním výzkumem nová data. Naučíte se vidět učení v širokých souvislostech, což vám otevře dveře nejen k dalšímu studiu pedagogických věd, ale i k uplatnění ve vzdělávací politice, ve firemním vzdělávání, ve školství i ve výchově ve volném čase.
Stanete se studentem prestižního pracoviště s mezinárodní reputací. Budete mít možnost nahlédnout do výzkumných týmů, slyšet nejnovější vědecké poznatky a diskutovat se špičkovými odborníky. Zároveň všichni učitelé Ústavu pedagogických věd usilují o to, aby vytvořili vstřícnou atmosféru, která Vás bude motivovat k osobnostnímu i profesnímu růstu.
Studium má podobu nejen klasických vysokoškolských přednášek, ale obsahuje i množství seminářů (Alternativní pohledy na školu, Dramatická výchova apod.), na nichž budete diskutovat, pracovat na individuálních a skupinových projektech a aktivně rozvíjet své odborné dovednosti. Aby vaše studium bylo co nejpříjemnější, připravujeme pro vás i aktivity, v nichž se můžete lépe poznat se svými spolužáky i učiteli. Během studia můžete absolvovat studijní stáže v zahraničí. Jako student programu budete mít možnost vyjet za studiem na naše partnerské univerzity v zahraničí, třeba do Skandinávie, Itálie či Španělska.
Jako úspěšní absolventi budete schopni odborně a koncepčně pracovat v oblasti vzdělávání. Budete umět samostatně plánovat, řídit, realizovat a hodnotit různorodé vzdělávací aktivity nebo projekty zaměřené na osoby všech věkových kategorií.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na následující otázky:
- Láká Vás práce s lidmi, ale necítíte se na profesi učitele?
- Zajímají vás moderní výukové postupy?
- Usilujete o to stát se expertem na vzdělávání ve firemním sektoru?
- Chtěli byste hlouběji porozumět tomu, proč ve výchově a vzdělávání něco funguje a něco ne?
- Toužíte vnést do vzdělávání promyšlenou inovaci?
- Chcete získat vzdělání v oblasti pedagogických věd?
Pokud převažují kladné odpovědi, pak neváhejte a podejte si přihlášku do programu Pedagogika.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Cílem studia je připravit odborníky schopné působit v oblasti výchovy a vzdělávání a kteří jsou připraveni pro pedagogickou práci s lidmi všech věkových kategorií. K tomu je absolvent vybaven mnoha různými kompetencemi, které nabývá studiem teoretických a aplikačních disciplín, v nichž je na jedné straně zdůrazněn širší teoreticko-pedagogický a společensko-vědní základ, na straně druhé aspekt aplikační. Důraz je také kladen nejenom na odborné, ale také komunikační kompetence a tzv. soft skills. Studium rozvíjí zejména ty interpersonální dovednosti, které umožňují studentům společně efektivně pracovat, jednat, řešit konflikty, organizovat či rozhodovat, a to jak ve fyzickém, tak i ve virtuálním prostředí.
Absolventi jsou připravováni zejména k navazujícímu magisterskému studiu, které je založeno na znalostech, dovednostech a kompetencích bakalářského studia. Navazující magisterské studium oboru pedagogika pak výrazně rozvíjí kompetence v oblasti plánování, přípravy i realizace empirického výzkumu, dále rozvíjí kompetence potřebné pro realizaci různých rozvojových a vzdělávacích projektů (i v mezinárodním prostředí), ale také schopnosti a dovednosti teoreticky zkoumat rozmanité otázky výchovy a vzdělávání.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- popsat a vysvětlit základní teoretické a metodologické koncepty a přístupy pedagogiky, didaktiky i příbuzných oborů
- popsat hlavní pedagogické koncepce, směry a školské systémy v dějinách a zhodnotit současné tendence ve školství u nás i ve světě
- charakterizovat základní teorie vyučování a učení
- orientovat se v metodologických postupech pedagogického výzkumu
- vysvětlit a využívat principy osobnostně sociální výchovy
- orientovat se v oblasti pedagogiky volného času, sociální pedagogiky či pedagogiky rodiny
- popsat a vysvětlit základy vzdělávání dospělých a rozvoje lidských zdrojů
- popsat a vysvětlit aktuální přístupy a principy k využívání ICT ve vzdělávání
- popsat, vysvětlit a aplikovat poznatky z oblasti pedagogické komunikace
- využívat komunikační a prezentační dovednosti
- Uplatnění absolventa
Uplatnění najdete jako koordinátor vzdělávacích aktivit, pracovník v oblasti vzdělávací politiky, výzkumník, asistent pedagoga i lektor. Absolventi nacházejí uplatnění na úřadech (odbory školství na městské i krajské úrovni) a v institucích všech úrovní zabývajících se výchovou a vzděláváním. Pracovat můžete také v neziskových organizacích nebo v institucích zaměřených na formální i neformální vzdělávání. Široce uplatnitelné dovednosti práce s odborným textem a rozvinuté komunikační kompetence využijete v celé řadě zaměstnání i v celoživotním učení.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Máme partnery pro praktické části výuky mezi tradičními i alternativními školami (a jejich asociacemi). Dlouhodobě například rozvíjíme spolupráci se základní školou s prvky daltonské výuky, která je členkou světové asociace daltonských škol.
- Cíle kvalifikačních prací
Doporučený rozsah bakalářské diplomové práce je 70 000 znaků. Maximální rozsah 120 000 znaků.
Je možné si vybírat ze dvou základních typů práce: teoreticko-empirická práce obsahující výzkumnou sondu (výzkumná sonda je typem drobnějšího empirického šetření, přičemž může mít kvantitativní či kvalitativní charakter, případně charakter historické výzkumné sondy);
teoreticko-aplikační práce (obsahuje modelový projekt směřující k využití v pedagogické praxi).
Text se drží jednoho hlavního tématu vyjádřeného názvem. Prezentuje aktuální stav poznání tématu. Zdrojová literatura je aktuální a reprezentativní. Hlavní argumenty jsou průkazné. Text je terminologicky jednotný a terminologie přiměřená. Práce má jasné závěry.
Zkoumaný vzorek a použitá metoda jsou dostatečně popsány. Kvantitativní či kvalitativní metoda je vhodně vybrána. Prezentace výsledků je srozumitelná. Interpretace a diskuse výsledků jsou přiměřené a korektní. Tabulky jsou dobře zpracovány a jsou přehledné a srozumitelné.
Nedílnou součástí diplomové práce je ukázka sesbíraného datového materiálu (v příloze práce). V případě kvalitativního výzkumu se jedná o vložení tří až pěti stran přepisu rozhovoru či terénních poznámek, v případě kvantitativního výzkumu se jedná o vložení tří až pěti oskenovaných vyplněných dotazníků. Data musí být anonymizována, tzn., pravá jména musí být nahrazena pseudonymy. V případě použití jiných výzkumných postupů a metod je nutné konzultovat ukázku sesbíraného datového materiálu s vedoucím diplomové práce.
Teoretická část: prokazuje schopnost samostatně pracovat s reprezentativním vzorkem české a cizojazyčné literatury, vyjadřuje vlastní postoj k tématu podložený argumenty.
Empirická část: prokazuje schopnost porozumět realizovaným výzkumům, metodologické uvažování a schopnost srozumitelně, smysluplně a přehledně prezentovat výsledky výzkumů.
Aplikační část: prokazuje porozumění existujícímu modelovému projektu nebo vytváří modelový projekt realizovatelný v praxi.
Práce musí obsahovat úvodní strany a prohlášení autora o původnosti práce.
- Návaznost na další studijní programy
Jako absolvent bakalářského studijního programu Pedagogika můžete pokračovat v dalším studiu, a to v kterémkoliv ze čtyř magisterských studijních programů – Pedagogika, Andragogika, Sociální pedagogika a poradenství nebo Učitelství pedagogiky pro střední školy.