Představení studijního programu
Zajímáte se o umění a technologie a chtěli byste tyto zájmy propojit při studiu? Patříte ke generaci „born digital“, pro kterou je přirozené využívat nové technologie jako média kreativity a komunikace? Potom je tento program šitý na míru právě vám.
Teorie interaktivních médií je jediný univerzitní studijní program zaměřený na studium umění nových médií v České republice a na Slovensku. Poskytuje ucelené vzdělání v bakalářském i navazujícím magisterském stupni studia, a to v prezenční i kombinované formě. Výuku zajišťují kvalifikovaní odborníci s bohatou pedagogickou zkušeností, kteří jsou často sami aktivně zapojení do organizování festivalů, kurátorství výstav a tvorby umění nových médií.
Studium Teorie interaktivních médií vás vybaví znalostmi z historie a teorie umění nových médií. Poznáte terminologii a metodologii uměnověd, mediálních studií a filozofie médií, a to v širším kontextu kyberkultury a vizuální kultury. Kromě povinných předmětů můžete vybírat z bohaté nabídky povinně volitelných kurzů.
Program nabízí také předměty vyučované rodilými mluvčími v angličtině. Každý semestr je vyučován předmět Mistrovské lekce, do kterého zveme odborníky z praxe, umělce, kurátory, organizátory festivalů, herní vývojáře nebo třeba akademiky, kteří právě napsali novou knihu.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na následující otázky:
- Zajímáte se o umění 20. a 21. století, které využívá nové technické nástroje, hlavně digitální a síťové technologie?
- Chcete zkoumat umění nových médií z hlediska historického vývoje a v kontextu různých teoretických koncepcí?
- Chcete poznat tvorbu počítačem generovaných obrazů a hudby?
- Zajímají vás audiovizuální díla?
- Chcete znát základy marketingu a PR?
- Baví vás digitální hry a chcete se dozvědět více o jejich prototypování?
Pokud jste na většinu otázek odpověděli kladně, pak neváhejte a podejte si přihlášku do našeho programu.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Co je naším posláním?
Teorie interaktivních médií (TIM) se zaměřuje na studium umění nových médií. Umění nových médií je označení pro široké spektrum uměleckých děl a postupů využívajících především digitální a síťové technologie, které reflektují klíčový aspekt současné civilizace – všudypřítomnost informačních a komunikačních technologií (IKT) a jejich transformační vliv na kulturu a společnost. Posláním oboru je vyvažovat instrumentální a utilitární přístupy informatiky a počítačové vědy studiem kreativních způsobů práce s novými médii.
Jací jsou naši studenti?
Obor Teorie interaktivních médií je vhodný zejména pro generaci tzv. „born digital“ vybavenou počítačovou gramotností získanou zkušenostmi s hraním počítačových her, s budováním vztahů napříč sociálními sítěmi a fyzickým světem nebo s vlastní tvorbou v prostředí nových médií, pro kterou je přirozené chápat počítač jako prostředek a prostředí kreativity a interaktivity.
Co umí naši absolventi?
Absolventi bakalářského stupně studia oboru Teorie interaktivních médií jsou vybaveni arzenálem terminologie a metodologie uměnověd, mediálních studií a filozofie médií. Znají historii umění nových médií a jsou schopni pojmenovat specifickou estetiku a poetiku této tvůrčí oblasti. Rozumí umění nových médií jako součásti vizuální kultury a kyberkultury. Jsou vybaveni praktickými dovednostmi z oblasti akademického psaní a mohou získat dovednosti v oblasti kreativní práce s novými médii.
V čem jsme jedineční?
Teorie interaktivních médií je jediný teoretický obor zaměřený na studium nových médií v České republice a na Slovensku, který poskytuje ucelené vzdělání v bakalářském i navazujícím magisterském stupni studia, a to v prezenční i kombinované formě. Výuku zajišťují kvalifikovaní odborníci s bohatou pedagogickou zkušeností, kteří jsou často sami aktivně zapojení do organizování festivalů, kurátorství výstav a tvorby umění nových médií.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- orientovat se v historii umění nových médií v širším kontextu vztahu umění a techniky;
- užívat základní terminologii uměnověd a teorie nových médií;
- vysvětlit estetiku a poetiku novomediálních děl;
- orientovat se v současném dění v oblasti umění nových médií v českém i světovém kontextu;
- kultivovaného písemného projevu s využitím znalostí formálních a obsahových požadavků kladených na odborný text.
- Uplatnění absolventa
Jako absolventi bakalářského studia najdete uplatnění v kreativních odvětvích současné informační společnosti. Budete platným členem tvůrčích a organizačních týmů festivalů a výstav umění nových médií. Můžete také působit v kulturních a paměťových institucích, ve kterých využijete znalosti nových estetických a komunikačních strategií rozvíjejících se v prostředí nových médií. Své znalosti a dovednosti dobře uplatníte i při práci v médiích.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Během studia absolvujete minimálně 80 hodin praxe, která je povinně volitelná. Vyučujícímu předmětu doručíte písemné vyjádření svého nadřízeného, ve kterém uvede popis vaší práce a její zhodnocení. Předmět můžete absolvovat celkem dvakrát za studium.
- Cíle kvalifikačních prací
Bakalářská diplomová práce má prokázat způsobilost studenta aktivně využívat získané znalosti z historie a teorie umění a kultury nových médií. Student by měl předvést schopnost kriticky pracovat s odbornými texty, zpracovávat koncepty a teorie v nich nalezené a nacházet v nich relevantní odpovědi na zadanou otázku. Formální náležitosti upravuje dokument Pravidla psaní písemných prací a citační a bibliografické normy ÚHV FF MU: http://music.phil.muni.cz/media/3005217/pravidla.pdf
- Návaznost na další studijní programy
Studijní program pokračuje v navazujícím magisterském programu Teorie interaktivních médií, v němž se můžete zaměřit na kurátorství umění nových médií (off-line i on-line) nebo se zdokonalit v publicistických žánrech. Další možností je zvolit navazující studijní programy Management v kultuře nebo Učitelství estetické výchovy, které jsou zajišťovány stejným pracovištěm. Zvolit můžete případně jiné navazující magisterské studijní programy zaměřené na studium uměnověd nebo na mediální studia.