Cíle studijního programu
Speciální pedagogika je chápána jako věda o zákonitostech speciální výchovy a speciálního vzdělávání jedince, který z důvodu speciálních potřeb vyžaduje speciálně pedagogický přístup při vzdělávání a podporu při pracovním a společenském uplatnění. Cílem speciální pedagogiky je připravit speciální pedagogy, realizovat výzkum a další vzdělávání. Současné pojetí výchovy a vzdělávání žáků se zdravotním postižením je stále více směrováno do oblasti inkluzivního přístupu, a to v komplexním mezioborovém pojetí. Diagnostika, intervence, výchova, vzdělávání a poradenství jsou zajišťovány speciálními pedagogy, a to nejen v oblasti školské, ale i v ostatních resortech (ministerstva práce a sociálních věcí a ministerstva vnitra). Současné pojetí speciální pedagogiky se zabývá problematikou jedince se speciálními potřebami od jeho narození až po stáří. Základním zaměřením studijního programu, oboru Speciální pedagogika je připravit odborníka s širokým společenskovědním rozhledem zaměřeným na pedagogicko-psychologické disciplíny.
Program je realizován v prezenční a kombinované formě se šesti specializacemi: logopedie a surdopedie, oftalmopedie, poruchy chování, mentální postižení a poruchy autistického spektra, souběžné postižení více vadami a speciální andragogika. Volitelným jsou specifické poruchy učení.
Studijní program Speciální pedagogika je zpracován v souladu s aktuálním zněním Standardů Akreditační komise pro studijní program Speciální pedagogika. Rovnocennou částí studia je společný základ studia, který zahrnuje předměty psychologické, pedagogické, komunikační (včetně cizího jazyka) a obecně kultivační s doplněním o oborovou a pedagogicko-psychologickou praxi.
Studijní program Speciální pedagogika patří mezi studijní programy, jejichž absolvováním lze získat kvalifikaci pedagogických pracovníků, kteří jsou v nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství, zařazeni pod oblasti vzdělávání neučitelská pedagogika, učitelství a psychologie.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Speciální pedagogika je chápána jako věda o zákonitostech speciální výchovy a speciálního vzdělávání jedince, který z důvodu speciálních potřeb vyžaduje speciálně pedagogický přístup při vzdělávání a podporu při pracovním a společenském uplatnění. Cílem speciální pedagogiky je připravit speciální pedagogy, realizovat výzkum a další vzdělávání. Současné pojetí výchovy a vzdělávání žáků se zdravotním postižením je stále více směrováno do oblasti inkluzivního přístupu, a to v komplexním mezioborovém pojetí. Diagnostika, intervence, výchova, vzdělávání a poradenství jsou zajišťovány speciálními pedagogy, a to nejen v oblasti školské, ale i v ostatních resortech (ministerstva práce a sociálních věcí a ministerstva vnitra). Současné pojetí speciální pedagogiky se zabývá problematikou jedince se speciálními potřebami od jeho narození až po stáří. Základním zaměřením studijního programu, oboru Speciální pedagogika je připravit odborníka s širokým společenskovědním rozhledem zaměřeným na pedagogicko-psychologické disciplíny.
Program je realizován v prezenční a kombinované formě se šesti specializacemi: logopedie a surdopedie, oftalmopedie, poruchy chování, mentální postižení a poruchy autistického spektra, souběžné postižení více vadami a speciální andragogika. Volitelným jsou specifické poruchy učení.
Studijní program Speciální pedagogika je zpracován v souladu s aktuálním zněním Standardů Akreditační komise pro studijní program Speciální pedagogika. Rovnocennou částí studia je společný základ studia, který zahrnuje předměty psychologické, pedagogické, komunikační (včetně cizího jazyka) a obecně kultivační s doplněním o oborovou a pedagogicko-psychologickou praxi.
Studijní program Speciální pedagogika patří mezi studijní programy, jejichž absolvováním lze získat kvalifikaci pedagogických pracovníků, kteří jsou v nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství, zařazeni pod oblasti vzdělávání neučitelská pedagogika, učitelství a psychologie.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- vhodně používat široké odborné speciální znalosti a dovednosti speciální pedagogiky a speciální andragogiky; pracovat a se základními speciálními metodami ve vyučovacím procesu, využívat reedukační postupy a strategie v inkluzivním vzdělávání
- aplikovat znalosti a dovednosti nejen z oboru (pojetí, etiologie, symptomatologie, systém péče), využívat komunikační a edukační znalosti a dovednosti ve vztahu k dalším odborníkům i zákonným zástupcům
- využívat znalosti základních diagnostických postupů podle volby oboru, užívat diagnostické postupy v jednotlivých vývojových období u dítěte/žáka/jedince s postižením
- pod vedením vytvářet kompenzační strategie a dovednosti, aplikovat kompenzační techniky s ohledem na typ a hloubku postižení
- použít vhodné komunikační strategie u dětí i u dospělých jedinců s ohledem na jejich možnosti, dovednosti a aktuální životní situaci,
- aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do výuky (individuální přístup i práce se skupinou),
- aktivně pracovat s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na úrovni speciálního pedagoga
- aplikovat dovednosti pro podporu pedagoga při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivní třídě, pro podporu rodičů dětí s postižením.
- orientuje se v aktuálních přístupech zaměřených na poradenství a podporu osob se specifickými potřebami v období dospělosti a v seniorském věku, jejich rodin a sociálního okolí
- analyzovat životní situace osob s postižením či znevýhodněním a volit vhodný postup pro intervenci a podporu,
- provádět speciálně pedagogickou či poradenskou činnost, vysvětlit a popsat stupně podpůrných opatření u žáků se SVP, navrhnout a realizovat podporů dospělých osob s postižením
- metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum v edukaci žáka se SVP, argumentovat ve prospěch zvoleného postupu, získaná data zpracovat a adekvátně interpretovat
- metodologicky navrhnout a zpracovat aplikovaný výzkum se zaměřením na dospělé jedince s postižením či znevýhodněním a argumentovat ve prospěch zvoleného postupu, získaná data zpracovat a adekvátně interpretovat
- Uplatnění absolventa
Uplatnění absolventů se předpokládá v pracovních poradenských pozicích, ve kterých budou v osobním kontaktu s dětmi, žáky či dospělými osobami se zdravotním postižením, zejména se zřetelem na zrakové postižení, sluchové postižení a narušenou komunikační schopnost. Budou provádět speciálněpedagogickou diagnostiku, navrhovat a konstruovat individuální plány. Vést intervence a speciálněpedagogické poradenství, jednat a kooperovat s odborníky na mezioborové úrovni. Budou připraveni na komunikaci a spolupráci s rodiči dětí a žáků a pedagogy speciálních i běžných škol.
Studenti specializace speciální andragogika získají teoretické znalosti o lidech s různými speciálními potřebami, s postižením a znevýhodněním. Studenti budou podrobně seznámeni se službami pro dospělé osoby a seniory se zdravotním postižením nebo sociálním znevýhodněním, metodami práce a přístupy k nim a aspekty jejich podpory.
Charakteristiku profesí a institucí, kde může uplatnit získané vzdělání:
Učitel mateřské školy, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě nebo škole zřízené pro děti se SVP, učitel přípravného stupně základní školy speciální a základní školy speciální, školní speciální pedagog na školním poradenském pracovišti, speciální pedagog ve školském poradenském zařízení (logoped, surdoped, psychoped, somatoped, oftalmoped), speciální pedagog (etoped) ve školském zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Vychovatel, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve školském výchovném a ubytovacím zařízení nebo v jeho oddělení zřízeném pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, nebo ve středisku výchovné péče (Zákon č. 379/2015 Sb. ve znění aktuálních předpisů). Je možný přesah poskytování služeb dětem v raném věku nebo dospělým osobám v oblasti postižení zraku, sluchu a narušené komunikační schopnosti.
Absolvent magisterského studijního programu Speciální pedagogika se SZZ oftalmopedie vykonává činnosti uvedené v § 44 a dále pod přímým vedením zrakového terapeuta.
Absolventi specializace speciální andragogiky jsou kvalifikováni pro speciálně pedagogickou, poradenskou i řídící činnost u lidí v období dospělosti a v seniorském věku zejména v těchto zařízeních a institucích: v pobytových zařízeních pro osoby se zdravotním postižením či znevýhodněním, seniory a osoby s tzv. problémovým chováním, v terénních i ambulantních sociálních službách, v institucích zaměřených na vzdělávání a další vzdělávání dospělých osob, v chráněných dílnách i dalších alternativních formách zaměstnávání, ve státní správě, v nestátních a neziskových organizacích podporujících jedince s postižením nebo znevýhodněním a jejich rodiny, ve zdravotnických zařízeních, v poradenských centrech, v zařízeních nápravné péče, v rámci probační a mediační služby, ve vazebních věznicích a věznicích, v centrech pro léčbu závislostí, terapeutických komunitách, ve střediscích pro uprchlíky.
- Regulovaná povolání
- Speciální pedagog
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Povinnou součástí navazujícího magisterského studijního programu Speciální pedagogika je odborná praxe, která je realizovaná jako odborná praxe souvislá 1 (dva týdny ve druhém semestru), II (3 týdny ve třetím semestru) a III (4 týdny ve 4. semestru), vždy s reflektivním seminářem podle zvolené specializace.
Samotný výkon praxe je rozložen do tří semestrů. Katedra studentům zajišťuje pracoviště, se kterými dlouhodobě spolupracuje a na nichž je možné praxi vykonat.
Cílem odborné praxe souvislé 1 je přímá speciálněpedagogická a diagnostická činnost pod vedením fakultního učitele (speciálního pedagoga), seznámit se s metodami speciálněpedagogické diagnostiky prováděné speciálním pedagogem v poradenském zařízení. Student si vede záznam o speciálněpedagogické činnosti, výstupem je zpracování kazuistiky vybraného žáka. Cílem odborné praxe 2 je speciálněpedagogická činnost ve zvolené specializaci pod vedením fakultního učitele ve školách a školských zařízeních. Student si osvojí asistentské práce, provede 15 výstupů, seznámí se s tvorbou individuálního vzdělávacího plánu, vytváří portfolio praxe. Cílem odborné praxe 3 je osvojit si metody speciálněpedagogické diagnostiky prováděné speciálním pedagogem v poradenském zařízení. Student si vede záznam o speciálněpedagogické činnosti, vytváří portfolio praxe.
- Cíle kvalifikačních prací
Specifické cíle kvalifikačních prací v oboru Speciální pedagogika
Student prokáže schopnost orientovat se v aktuálních otázkách oboru speciální pedagogika, umí jasně a srozumitelně vymezit téma své práce (výzkumu), popsat výchozí stav poznání a navrhnout adekvátní metody řešení, jasně a logicky vytvořit název práce.
Student dovede pracovat s adekvátními primárními a sekundárními studijními prameny, citovat je dle platných norem a v souladu s etikou vědecké práce. Je schopen/a vést diskusi a polemizovat s autory, vyvozovat vlastní závěry a doporučení.
Student umí navrhnout vlastní kvantitativní nebo kvalitativní výzkumné šetření, včetně jasného vymezení cílů a volby adekvátních výzkumných metod ve vztahu k charakteru zkoumaného jevu, pracovat s příslušnou metodou, včetně dovednosti analyzovat kvantitativní a kvalitativní data (údaje) a vhodným způsobem je interpretovat a vyvozovat závěry.
Student prostřednictvím tvorby vlastního textu prokáže kompetence stylistické, je schopen vytvořit odborný text, udržuje logickou linii kompozice práce bez gramatických chyb.
Student prokáže schopnost dobře klást otázky a řešit problémy nekonvenčním způsobem, formulovat nové myšlenky a závěry práce, které by přinesly alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, nebo by obohatily (nové) metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické postupy (v oblasti edukace), a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám (žáci ZŠ, studenti SŠ, skupiny se specifickými vzdělávacími potřebami atd.).
Oborové standardy závěrečných prací - speciální pedagogika jsou zpracovány podle Pokynu děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV).
- Návaznost na další studijní programy
4letý doktorský studijní program Speciální pedagogika