Cíle studijního programu
Cílem doktorského studijního programu Neurovědy je vychovat samostatné vědecké a akademické pracovníky v oborech obecné neurovědy, neurologie a psychiatrie. Tyto obory společně těží z rozvoje znalostí o vztahu mozku a chování, které vyžadují mezioborovou spolupráci z oblasti biologických, technických, psychologických, klinických oborů, mají však přesah i do mnoha sociálních a humanitních oborů. Klíčovou charakteristikou programu Neurovědy je podpora takovéto mezioborové spolupráce. Absolvování DSP Neurovědy umožňuje pokračování akademické kariéry habilitačním a jmenovacím řízením v oborech Neurologie, Psychiatrie a Neurovědy.
DSP Neurovědy je určený absolventům magisterských studijních programů, které umožňují studovat vztah mozku a chování. Program se skládá ze 3 specializací, základní specializace Neurovědy je určena studentům obecných problémů mozku a chování, dvě klinické specializace Neurologie a Psychiatrie pak aplikaci neurovědního výzkumu v oblasti neurologických a duševních poruch.
Program je založený na spolupráci neurovědní komunity na několika brněnských výzkumných institucích, zejména tří neurologických klinik LF MU (I. neurologická klinika, II. neurologická klinika a Klinika dětské neurologie) a Psychiatrické kliniky LF MU, Farmakologického a Anatomického ústavu LF MU, Institutu biostatistiky a analýz LF MU, Neurovědního programu CEITEC-MU, Ústavu přístrojové techniky AV ČR.
Program je úzce propojený se zahraničními pracovišti (UMC Utrecht, Harvard University, Regensburg University...), se kterými se podílí na společných výzkumných projektech, jejichž součástí jsou i témata dizertačních prací doktorských studentů a kde probíhají zahraniční stáže studentů, které jsou standardní součástí jejich curricula.
Metodicky program využívá zejména širokou škálu zobrazovacích metod pro studium funkčních, morfologických a biochemických vlastností mozku (funkční magnetická rezonance - propojení s virtuální realitou, real-time neurofeedback - morfometrické metody - VBM, DBM apod. - magnetická rezonanční spektroskopie a spektroskopické zobrazování, elektrofyziologické metody, včetně unikátních intracerebrálních přístupů) a neurostimulační metody (transkraniální magnetická stimulace, hluboká mozková stimulace, elektrokonvulzivní terapie), Probíhají humánní, animální i in vitro celulární experitmenty. Dále je využívána široká škála behaviorálních a psychologických metod pro popis chování a klinická data. Student je školen jednak v obecných vědeckých dovednostech, získává ale schopnost analyzovat a interpretovat data získaná výše popsanými metodami.
Jednotlivé neurovědní týmy pokrývají následující výzkumná témata, ve kterých jsou také školeni doktorandi:
Sociální a behaviorální neurověda
Parkinsonova nemoc – neurobiologie a klinický management
Epileptologie – neurobiologie a klinický management
Kognitivní poruchy – neurobiologie a klinický management
Poruchy periferního nervového systému – neurobiologie a klinický management
Cerebrovaskulární poruchy – neurobiologie a klinický management
Schizofrenie – neurobiologie a klinický management
Afektivní poruchy – neurobiologie a klinický management
Hraniční porucha osobnosti – neurobiologie a klinický management
Neuropsychologie
Neurostimulační léčba
Neurozobrazovací techniky
Elektrofyziologické techniky
Spojovacím prvkem mezi týmy jsou sdílené technologie, společné pracovní semináře, odborné semináře, výroční konference Ph.D. kandidátů a vzájemné mentorování Ph.D. kandidátů. Studenti jsou motivováni vysokou odbornou kvalitou výzkumu v kompetitivním, ale spolupráci otevřeném prostředí.
Studijní plány
Přijímací řízeníPřijímací řízení do doktorských programů - akad.rok 2024/2025 (zahájení: jaro 2025)Termín podání do půlnoci 30. 11. 2024
- Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programuPřijímací zkouška proběhne v lednu 2025.
Odborná přijímací zkouška se koná formou rozpravy k tématu disertační práce, které si uchazeč vybral. Zkušební komise při ní posuzuje odborný zájem, motivaci, znalost oboru a celkovou připravenost uchazeče k doktorskému studiu.
Součástí přijímacích pohovorů je také ověření úrovně angličtiny uchazeče (posuzuje přijímací komise dle standardů oborů doktorského studia).
Studium
- Cíle
Cílem doktorského studijního programu Neurovědy je vychovat samostatné vědecké a akademické pracovníky v oborech obecné neurovědy, neurologie a psychiatrie. Tyto obory společně těží z rozvoje znalostí o vztahu mozku a chování, které vyžadují mezioborovou spolupráci z oblasti biologických, technických, psychologických, klinických oborů, mají však přesah i do mnoha sociálních a humanitních oborů. Klíčovou charakteristikou programu Neurovědy je podpora takovéto mezioborové spolupráce. Absolvování DSP Neurovědy umožňuje pokračování akademické kariéry habilitačním a jmenovacím řízením v oborech Neurologie, Psychiatrie a Neurovědy.
DSP Neurovědy je určený absolventům magisterských studijních programů, které umožňují studovat vztah mozku a chování. Program se skládá ze 3 specializací, základní specializace Neurovědy je určena studentům obecných problémů mozku a chování, dvě klinické specializace Neurologie a Psychiatrie pak aplikaci neurovědního výzkumu v oblasti neurologických a duševních poruch.
Program je založený na spolupráci neurovědní komunity na několika brněnských výzkumných institucích, zejména tří neurologických klinik LF MU (I. neurologická klinika, II. neurologická klinika a Klinika dětské neurologie) a Psychiatrické kliniky LF MU, Farmakologického a Anatomického ústavu LF MU, Institutu biostatistiky a analýz LF MU, Neurovědního programu CEITEC-MU, Ústavu přístrojové techniky AV ČR.
Program je úzce propojený se zahraničními pracovišti (UMC Utrecht, Harvard University, Regensburg University...), se kterými se podílí na společných výzkumných projektech, jejichž součástí jsou i témata dizertačních prací doktorských studentů a kde probíhají zahraniční stáže studentů, které jsou standardní součástí jejich curricula.
Metodicky program využívá zejména širokou škálu zobrazovacích metod pro studium funkčních, morfologických a biochemických vlastností mozku (funkční magnetická rezonance - propojení s virtuální realitou, real-time neurofeedback - morfometrické metody - VBM, DBM apod. - magnetická rezonanční spektroskopie a spektroskopické zobrazování, elektrofyziologické metody, včetně unikátních intracerebrálních přístupů) a neurostimulační metody (transkraniální magnetická stimulace, hluboká mozková stimulace, elektrokonvulzivní terapie), Probíhají humánní, animální i in vitro celulární experitmenty. Dále je využívána široká škála behaviorálních a psychologických metod pro popis chování a klinická data. Student je školen jednak v obecných vědeckých dovednostech, získává ale schopnost analyzovat a interpretovat data získaná výše popsanými metodami.
Jednotlivé neurovědní týmy pokrývají následující výzkumná témata, ve kterých jsou také školeni doktorandi:
Sociální a behaviorální neurověda
Parkinsonova nemoc – neurobiologie a klinický management
Epileptologie – neurobiologie a klinický management
Kognitivní poruchy – neurobiologie a klinický management
Poruchy periferního nervového systému – neurobiologie a klinický management
Cerebrovaskulární poruchy – neurobiologie a klinický management
Schizofrenie – neurobiologie a klinický management
Afektivní poruchy – neurobiologie a klinický management
Hraniční porucha osobnosti – neurobiologie a klinický management
Neuropsychologie
Neurostimulační léčba
Neurozobrazovací techniky
Elektrofyziologické techniky
Spojovacím prvkem mezi týmy jsou sdílené technologie, společné pracovní semináře, odborné semináře, výroční konference Ph.D. kandidátů a vzájemné mentorování Ph.D. kandidátů. Studenti jsou motivováni vysokou odbornou kvalitou výzkumu v kompetitivním, ale spolupráci otevřeném prostředí.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- rozumět teoriím, konceptům a metodám, které reprezentují aktuální oborové trendy na mezinárodní úrovni;
- zastávat pozici vědeckého postdoktorandského pracovníka v zahraniční laboratoři;
- zastávat pozici akademického pracovníka - odborného asistenta - v oboru své specializace.
- velmi dobře se orientovat v oblasti etiky vědecké práce a konkrétních etických problémů své specializace;
- samostatně navrhovat a provádět výzkum ve všech fázích;
- vyhodnotit a interpretovat výsledky experimentální práce;
- prezentovat výsledky na mezinárodní konferenci;
- připravit vědecký článek a publikovat v mezinárodním vědeckém časopise;
- připravit kompetitivní grantovou žádost.
- odborně vést studenty;
- Uplatnění absolventa
Absolvent doktorského studijního programu Neurovědy bude schopný pokračovat v akademické kariéře jako odborný asistent v konkrétní studované specializaci (Psychiatrie, Neurologie, Neurovědy), s perspektivou navazujícího habilitačního a jmenovacího řízení v uvedených oborech. Uplatní se tedy jako akademický pracovník lékařské fakulty a dále v hraničních biotechnologických, humanitních a sociálních oborech. Dále může pokračovat ve vědecké kariéře v pozici postdoktoranda v neurovědních laboratořích výzkumných institucí. Vzhledem k excelentnímu technologickému a personálnímu zázemí programu je pravděpodobné působení v zahraničních výzkumných skupinách.
- Praxe
Praxe je získávána jednak prací ve výzkumné skupině, ve které student působí, dále v rámci sdílené infrastruktury (zkušenost s užíváním neurozobrazovací, elektrofyziologickou, neurostimulační aj. technologií a prací s daty) a v případě klinických specializací v partnerských zdravotnických zařízeních (Fakultní nemocnice Brno, Fakultní nemocnice U sv. Anny).
- Standardy kvalifikačních prací
Standardy dizertační práce jsou stanoveny celofakultní směrnicí. Je podporováno předkládání prací v anglickém jazyce v rámci snahy o internacionalizaci oponentského řízení dizertačních prací.
Standardy dizertačních prací na LF MU jsou upraveny směrnicí děkana č. 5/2021
"Pokyny k formálním náležitostem disertačních prací vypracovaných na Lékařské fakultě MU"