Cíle studijního programu
Hlavním cílem tohoto programu je poskytnout studentům multidisciplinární teoretické znalosti a praktické dovednosti, které jsou nezbytné pro aplikaci systémových přístupů k optimálnímu řízení sociálně-teritoriálních struktur. Vývoj bude vnímán s ohledem na jeho ekonomické, sociální a environmentální konotace. Studium rozvíjí systémové znalosti potřebné pro optimální využívání územních předpokladů se zvláštním zřetelem na implementaci rozvojových projektů a rozvoj cestovního ruchu, který představuje stále důležitější faktor územního rozvoje ve všech zeměpisných měřítcích. Studenti získají hlubší dovednosti potřebné pro nalézání procesní souhry veřejných i soukromých aktérů socioekonomického rozvoje v regionu. Systémový přístup k regionálnímu rozvoji představuje charakteristický rys tohoto programu.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Hlavním cílem tohoto programu je poskytnout studentům multidisciplinární teoretické znalosti a praktické dovednosti, které jsou nezbytné pro aplikaci systémových přístupů k optimálnímu řízení sociálně-teritoriálních struktur. Vývoj bude vnímán s ohledem na jeho ekonomické, sociální a environmentální konotace. Studium rozvíjí systémové znalosti potřebné pro optimální využívání územních předpokladů se zvláštním zřetelem na implementaci rozvojových projektů a rozvoj cestovního ruchu, který představuje stále důležitější faktor územního rozvoje ve všech zeměpisných měřítcích. Studenti získají hlubší dovednosti potřebné pro nalézání procesní souhry veřejných i soukromých aktérů socioekonomického rozvoje v regionu. Systémový přístup k regionálnímu rozvoji představuje charakteristický rys tohoto programu.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- vysvětlit principy prostorového rozvoje a aplikovat metodické přístupy používané v regionální ekonomii a příbuzných oborech,
- podílet se na tvorbě rozvojových konceptů, strategií a projektů na regionální, národní a nadnárodní (např. EU) úrovni,
- zhodnotit význam a potenciální přínosy jednotlivých nástrojů regionální politiky (s důrazem na kohezní politiku EU), inovační politiky a politiky cestovního ruchu na regionální, národní a nadnárodní úrovni,
- aplikovat získané poznatky z oblasti managementu a marketingu cestovního ruchu a dalších oblastí se silnými vazbami na prostorovou dimenzi podnikání,
- zpracovávat žádosti o podporu rozvojových projektů financovaných z národních i nadnárodních veřejných zdrojů,
- reflektovat environmentální aspekty udržitelného (regionálního) rozvoje díky znalosti globálních environmentálních problémů a potenciálních negativních dopadů rozvojových projetků a cestovního ruchu,
- komunikovat s odborníky z příbuzných oborů (např. veřejná ekonomie, podnikový management, prostorové plánování, sociologie a ekologie).
- Uplatnění absolventa
Absolventi programu získají dovednosti, které jim umožní vykonávat prestižní zaměstnání v soukromých i veřejných institucích, počínaje lokální a konče nadnárodní úrovní. Z potenciálních pracovních příležitostí lze uvést náročnější odborné pozice ve státní či územní správě a samosprávě, konzultanty regionálního rozvoje a cestovního ruchu (např. v developerských společnostech a agenturách), projektový a destinační manažer či pozice investičního analytika a konzultanta. Mohou působit také na středních a vyšších manažerských pozicích v podnicích.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Odborná praxe není součástí učebního plánu tohoto studijního programu. Zahraniční stáže jsou podporovány v rámci programu Erasmus/Erasmus +.
- Cíle kvalifikačních prací
Diplomová práce je jednou ze základních částí studia, v níž každý student prokazuje schopnost samostatně pracovat a analyzovat definované problémy. Diplomová práce by měla prokázat schopnost studenta aplikovat kritickou analýzu a syntézu shromážděných informací vztahujících se k vybranému tématu. Délka závěrečné práce je mezi 60 a 80 stránkami bez příloh. Podrobnější požadavky na diplomové práce jsou dány vnitřními předpisy Ekonomicko-správní fakulty a Masarykovy univerzity.
- Návaznost na další studijní programy
Absolvent může (po splnění podmínek přijetí) pokračovat ve studiu v doktorském studijním programu Regionální ekonomie, který je nabízen v prezenční i kombinované formě.