Cíle studijního programu
Soudobé dějiny představují mimořádně dynamicky se rozvíjející společenskovědní obor. Jeho cílem je otevřít studujícím cestu k hledání odpovědí na otázky nedávné minulosti, k odhalování a pochopení souvislostí různých typů a úrovní majících vliv na přítomnost a k porozumění současnému vývoji, a to jak v České republice, tak v Evropě i ve světě. Studenti se jednak seznámí se současnými trendy v historiografii, jednak získají kompetence v práci s prameny, v použití výzkumných technik a v analýze dat, ale také v jejich interpretaci. Obor rozvíjí analytické dovednosti, které jsou dnes žádány v nejrůznějších oborech lidské činnosti: ve výuce na všech typech škol, výzkumu, sféře klasických i nových sociálních médií, neziskovém sektoru i státní správě a samosprávě. Získávají tak předpoklady, jež absolventům oboru umožní pokračovat v rozličných společenskovědních magisterských studijních programech a v budoucnu se věnovat samostatné výzkumné činnosti či expertní analytické práci. Program je vhodný pro všechny středoškolské zájemce o moderní historii. Na bakalářské úrovni se přitom v současnosti v českém prostředí jedná o unikátní nabídku soustředěné výuky soudobých dějin, tedy dějin od skončení druhé světové války. A druhá jedinečnost oboru spočívá v interdisciplinární kooperaci odborníků v oblasti soudobých dějin se společenskovědními specialisty.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Soudobé dějiny představují mimořádně dynamicky se rozvíjející společenskovědní obor. Jeho cílem je otevřít studujícím cestu k hledání odpovědí na otázky nedávné minulosti, k odhalování a pochopení souvislostí různých typů a úrovní majících vliv na přítomnost a k porozumění současnému vývoji, a to jak v České republice, tak v Evropě i ve světě. Studenti se jednak seznámí se současnými trendy v historiografii, jednak získají kompetence v práci s prameny, v použití výzkumných technik a v analýze dat, ale také v jejich interpretaci. Obor rozvíjí analytické dovednosti, které jsou dnes žádány v nejrůznějších oborech lidské činnosti: ve výuce na všech typech škol, výzkumu, sféře klasických i nových sociálních médií, neziskovém sektoru i státní správě a samosprávě. Získávají tak předpoklady, jež absolventům oboru umožní pokračovat v rozličných společenskovědních magisterských studijních programech a v budoucnu se věnovat samostatné výzkumné činnosti či expertní analytické práci. Program je vhodný pro všechny středoškolské zájemce o moderní historii. Na bakalářské úrovni se přitom v současnosti v českém prostředí jedná o unikátní nabídku soustředěné výuky soudobých dějin, tedy dějin od skončení druhé světové války. A druhá jedinečnost oboru spočívá v interdisciplinární kooperaci odborníků v oblasti soudobých dějin se společenskovědními specialisty.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- definovat relevantní výzkumné otázky týkající se soudobých dějin;
- odhalovat a pochopit historické souvislosti různých typů a úrovní mající vliv na přítomnost a podmiňující porozumění současnému vývoji v různě definovaných kontextech;
- orientovat se v současných trendech v historiografii;
- pracovat s prameny a analyzovat a interpretovat data;
- používat klasické i pokročilé výzkumné techniky;
- generovat a obhájit svá profesní rozhodnutí a nést za ně odpovědnost.
- Uplatnění absolventa
Absolvování oboru umožňuje pokračovat v rozličných společenskovědních magisterských studijních programech a v budoucnu se věnovat samostatné výzkumné činnosti či expertní analytické práci. Absolvent programu je zároveň připraven k práci v nejrůznějších oborech lidské činnosti: v oblasti vzdělávání, sféře médií, neziskovém i ziskovém sektoru, státní správě a samosprávě.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Povinnou součástí studia programu je odborná praxe (předmět „Praxe“) provázená supervizí v minimálním rozsahu 50 hodin praxe. Praxe by měla být realizována ve čtvrtém semestru studia. Katedry podílející se na programu studentům zajišťují pracoviště, se kterými dlouhodobě spolupracují a na nichž je možné praxi vykonat (muzea, archivy, Ústav pro studium totalitních režimů apod.). Praxe je orientována na získání kompetencí jednak v oblasti práce s prameny, jednak v rovině základních badatelských činností spjatých s výzkumem v oblasti soudobých dějin.
- Cíle kvalifikačních prací
Standardní rozsah bakalářské práce je 63 000 až 90 000 znaků včetně poznámek pod čarou, titulního listu, obsahu, rejstříku, seznamu literatury a anotací. Bakalářská práce má charakter samostatného empirického výzkumu, realizovaného jak s využitím původních pramenů, tak sekundární literatury. Práce mají dokumentovat schopnost autora či autorky definovat badatelský problém, orientovat se v aktuálním stavu poznání na dané téma a relevantních konceptech a teoriích, formulovat originální výzkumné otázky, identifikovat vhodné metody umožňující tyto otázky zodpovědět, realizovat vlastní výzkum a konečně zformulovat konkluze. Pokyny pro státní závěrečné zkoušky a vypracování bakalářské/diplomové práce jsou upraveny Směrnicí FSS č. 5/2024 Státní závěrečné zkoušky, závěrečné práce a jejich obhajoby.
- Návaznost na další studijní programy
Absolvent bakalářského studijního programu může (po splnění podmínek přijetí) pokračovat v libovolném navazujícím magisterském studiu na Filosofické fakultě a na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity, respektive v kterémkoli navazujícím magisterském programu kterékoli české či zahraniční univerzity s humanitním či společenskovědním zaměřením.