2012
Academic Papers in English and the Distribution of Sentence Adverbials by Native vs. Non-native Writers
VOGEL, RadekZákladní údaje
Originální název
Academic Papers in English and the Distribution of Sentence Adverbials by Native vs. Non-native Writers
Název česky
Akademické články v angličtině a distribuce větných adverbií v textech rodilých anglosaských a nerodilých autorů
Autoři
VOGEL, Radek (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Zlín, Theories and Practices: Proceedings of the Third International Conference on Anglophone Studies, September 7-8, 2011, Tomas Bata University in Zlín, Czech Republic, od s. 209-221, 13 s. 2012
Nakladatel
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/12:00061070
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7454-191-9
UT WoS
000310174300019
Klíčová slova česky
akademické články; rodilí anglosaští akademičtí autoři; začínající akademičtí autoři; větná adverbia; sekvenční adverbia
Klíčová slova anglicky
academic papers; native academic writers; novice academic writers; sentence adverbials; sequential adverbials
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 2. 2013 16:50, Mgr. Radek Vogel, Ph.D.
V originále
The use of sentence adverbials, i.e. syntactically and/or prosodically detached conjunctive and disjunctive adverbials, is one of the most powerful tools for achieving cohesion in academic texts. Although the genre of academic papers reveals a tendency to some degree of formal uniformity within individual disciplines as the discourses are becoming increasingly international, there persist significant differences in frequency as well as distribution of lexical and grammatical devices between native and non-native users of English. The paper examines preferences of these two groups in the use of sentence adverbials in academic papers dealing with humanities. The research draws on several corpora of expert and novice native and non-native academic texts. Among the findings of the analysis are observable tendencies to overusing or underusing certain adverbials and their distributional patterns displayed by individual groups of authors.
Česky
Použití větných adverbií, tj. syntakticky a/nebo prozodicky oddělených konjunktivních a disjunktivních adverbií, je jeden z nejefektivnějších nástrojů dosažení koheze v akademických textech. Ačkoli žánr akademických či vědeckých článků vykazuje tendenci k jisté míře formální uniformity v rámci jednotlivých disciplín, tak jak se jejich diskurz stává stále mezinárodnějším a globalizovanějším, přetrvávají významné rozdíly v četnosti i rozložení lexikálních a gramatických prostředků mezi rodilými anglosaskými a nerodilými uživateli angličtiny. Tento příspěvek zkoumá preference těchto dvou skupin při používání větných adverbií v akademických článcích zabývajících se humanitními obory. Výzkum čerpá z několika korpusů akademických textů psaných zkušenými i začínajícími rodilými i nerodilými autory. Mezi zjištěními analýzy jsou pozorovatelné tendence k nadužívání či nedostatečnému užívání určitých typů adverbií a lišící se vzorce jejich distribuce, které charakterizují jednotlivé skupiny autorů.