ČIHOUNKOVÁ, Jana. Možnosti využití metod sociálně psychologického výcviku ve skupině ve vzdělávání učitelů. In Příprava techniků na vzdělávání a řízení lidí. Praha: ČVUT, Masarykův ústav vyšších studií, 2008, s. 294-300. ISBN 978-80-01-04046-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Možnosti využití metod sociálně psychologického výcviku ve skupině ve vzdělávání učitelů.
Název česky Možnosti využití metod sociálně psychologického výcviku ve skupině ve vzdělávání učitelů.
Název anglicky Opportunities of using social-psychological training methods in education of teachers
Autoři ČIHOUNKOVÁ, Jana.
Vydání Praha, Příprava techniků na vzdělávání a řízení lidí, od s. 294-300, 7 s. 2008.
Nakladatel ČVUT, Masarykův ústav vyšších studií
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-80-01-04046-1
Klíčová slova česky zpětná vazba, sociálně-psychologický výcvik ve skupině, vzdělávání dospělých
Klíčová slova anglicky social-psychological group training, adult education, feedback
Změnil Změnila: PhDr. Jana Zouharová, Ph.D., učo 43828. Změněno: 10. 10. 2012 10:33.
Anotace
Jako nedílnou a potřebnou součást vzdělávání pedagogů na technických vysokých školách vidíme rozvíjení tzv. soft skills tedy "měkkých dovedností". Vzdělávání odborných učitelů zaměřené na pedagogické znalosti, zejména pak výuka předmětů jako jsou např. komunikační a prezentační dovednosti učitele, ale nejen ty, nabízí prostor pro využití metod sociálně psychologického výcviku ve skupině. Sociálně psychologický výcvik je založený hlavně na osobní prožitkové zkušenosti "teď a tady". Využívá techniky sociální psychologie a psychoterapie, vedoucí k rozvoji a obohacení osobnosti účastníků s důrazem na sebepoznání, sociální percepci, komunikaci a týmovou spolupráci. K jeho hlavním cílům patří rozšíření sebepoznání, sebereflexe, větší schopnosti autokorekce a rozvoj komunikačních dovedností. Některé předměty (kurzy) vzdělávání učitelů mohou formou sociálně psychologického výcviku ve skupině probíhat zcela, jiné mohou využívat některé jeho metody začleněné do běžné výuky nebo být realizovány prostřednictvím zážitkových seminářů, které doplňují teoretické přednášky. Užitečným prostředkem v rozvíjení "soft skills", kterou je možné do výuky pedagogů zařadit, je také zpětná vazba na podkladě videozáznamu.
Anotace anglicky
We consider development of the sp called soft skills as an integral and necessarz part of education of pedagogues at technical universities. Education of specialized teachers focused on pedagogical knowledge, especially teaching of subjects such as, for exapmle, communication and presentation skills of the teacher but not only those, offers space for using social-psychological training methods in a group. Social-psychological training is based mainly on the personal experience of 'now and here'. It makes use of social psychology and psychotherapy techniqwues, leading to development and 'enrichment of the participants'personality with an impact laid on self-cognition, social perception, communication and team cooperation. Its main aims include extension of self-cognition, self-reflection, greater capability of self-correction and development of communication skills. Some subjects (courses) of teacher education can take the form of social-psychological training completely; others may use some of its methods, incorporated in common teaching or be implemented through experience seminars complementing theoretical lectures. A useful means of soft skills development, which can be incorporated in education of pedagogues, is also represented by feedback based on a video recording.
VytisknoutZobrazeno: 4. 5. 2024 09:19