Detailed Information on Publication Record
2010
Pilotní studie zatížení při bipedální a kvadrupedální chůzi
KORVAS, Pavel, Martina BERNACIKOVÁ and Jan CACEKBasic information
Original name
Pilotní studie zatížení při bipedální a kvadrupedální chůzi
Name (in English)
The load at bipedal and quadrupedal walking (Pilot study)
Authors
KORVAS, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Martina BERNACIKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jan CACEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Studia Sportiva, 2010, 1802-7679
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Sport and leisure time activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14510/10:00061281
Organization unit
Faculty of Sports Studies
Keywords in English
bipedal walk intensity quadrupedal energy expenditure load
Tags
Změněno: 15/10/2012 07:27, doc. PaedDr. Pavel Korvas, CSc.
V originále
Práce se zabývá výsledky pilotního výzkumu, který zjišťuje rozdíly v zatížení u bipedální a kvadrupedální chůze. Šetření bylo zaměřeno na ověření vhodného metodického postupu pro měření širšího vzorku populace, stanovení vhodných rychlostí, potřebných délek měřených úseků a sklonu terénů. Z výsledků vyplynuly základní rozdíly v zatížení mezi oběma typy chůze a možnost srovnání s uznávanými doporučeními pro udržení nebo zlepšení fyzické kondice u běžné populace. Dosažené výsledky případové studie s jedním probandem byly zajímavé zejména z pohledu nárůstu množství rozdílů mezi oběma typy chůze se zvýšením rychlostí a obtížností terénu.
In English
The work deals with the results of a pilot research to aimed at the differences in load of bipedal and quadrupedal walking. The aim of the investigation was to verify appropriate methodological procedures for measuring a wider sample of population, determining the appropriate speed, the required length of the measured sections and of terrain gradient. Consecutively we could learn the fundamental differences of load intensity and work out the recommendations to maintain or improve physical fitness of the general population. The results of our study with one proband were particularly attractive in terms of differences between the two types of walking with increasing speed and level of terrain.