J 2010

Pilotní studie zatížení při bipedální a kvadrupedální chůzi

KORVAS, Pavel, Martina BERNACIKOVÁ and Jan CACEK

Basic information

Original name

Pilotní studie zatížení při bipedální a kvadrupedální chůzi

Name (in English)

The load at bipedal and quadrupedal walking (Pilot study)

Authors

KORVAS, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Martina BERNACIKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jan CACEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia Sportiva, 2010, 1802-7679

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Sport and leisure time activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/10:00061281

Organization unit

Faculty of Sports Studies

Keywords in English

bipedal walk intensity quadrupedal energy expenditure load

Tags

Změněno: 15/10/2012 07:27, doc. PaedDr. Pavel Korvas, CSc.

Abstract

V originále

Práce se zabývá výsledky pilotního výzkumu, který zjišťuje rozdíly v zatížení u bipedální a kvadrupedální chůze. Šetření bylo zaměřeno na ověření vhodného metodického postupu pro měření širšího vzorku populace, stanovení vhodných rychlostí, potřebných délek měřených úseků a sklonu terénů. Z výsledků vyplynuly základní rozdíly v zatížení mezi oběma typy chůze a možnost srovnání s uznávanými doporučeními pro udržení nebo zlepšení fyzické kondice u běžné populace. Dosažené výsledky případové studie s jedním probandem byly zajímavé zejména z pohledu nárůstu množství rozdílů mezi oběma typy chůze se zvýšením rychlostí a obtížností terénu.

In English

The work deals with the results of a pilot research to aimed at the differences in load of bipedal and quadrupedal walking. The aim of the investigation was to verify appropriate methodological procedures for measuring a wider sample of population, determining the appropriate speed, the required length of the measured sections and of terrain gradient. Consecutively we could learn the fundamental differences of load intensity and work out the recommendations to maintain or improve physical fitness of the general population. The results of our study with one proband were particularly attractive in terms of differences between the two types of walking with increasing speed and level of terrain.