D 2012

Jazyk, narace, žánr a kultura v literárních dílech N. S. Leskova

POSPÍŠIL, Ivo

Základní údaje

Originální název

Jazyk, narace, žánr a kultura v literárních dílech N. S. Leskova

Název anglicky

Language, narration, genre and culture in work of Leskov

Autoři

POSPÍŠIL, Ivo (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Bratislava, Jazykoveda v pohybe, od s. 17-27, 11 s. 2012

Nakladatel

FF UK, Katedra slovenského jazyka, Studia Academia Slovaca

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00061298

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-223-3276-7

Klíčová slova česky

hierarchie; jazyk; narace; žánr; kultura; Leskov jako samouk; juxtapoziční estetika

Klíčová slova anglicky

hierarchy; language; narration; genre; culture; Leskov as an autodidact; juxtapositional aesthetics
Změněno: 28. 3. 2013 15:39, Martin Svora

Anotace

V originále

Autor přítomného článku se zabývá úlohou jazyka v díle ruského spisovatele 19. století Nikolaje Semjonoviče Leskova (1831-1895). Překvapivě představuje jednoho z trojúhelníku světových romanopisců tzv. zlatého věku ruské klasické literatury tvořené ještě Lvem Tolstým a Fjodorem Dostojevským. Jeho próza je založena na vyprávěcím modelu tzv. skazu, tj. vyprávění v 1. osobě, jež obsahuje vysoce individualizovaný jazyk charakterizující svého nositele. Hierarchie jazyka, vyprávění, žánru a kultury je symbolizována detailním, nekauzálním, juxtapozičním viděním světa, axiologickou ambivalencí lidského života.

Anglicky

The author of the present article deals with the role of the language in the works of the Russian 19th-century prose writer Nikolay Semyonovich Leskov (1831-1895). He is surprisingly one of the triangle of the world novelists of the so-called Golden Age of Russian classical literature formed by Leo Tolstoj and Fyodor Dostoevsky His prose is based on the narrative model of the so-called skaz, i .e. the first-person narration containing a highly individualised language characterizing its bearer. The hierarchy of the language, narration, genre and culture is symbolised by his detailed, non-causal, juxtapositional vision of the world, the axiological ambivalence of human lives.