2012
Jazyk, narace, žánr a kultura v literárních dílech N. S. Leskova
POSPÍŠIL, IvoZákladní údaje
Originální název
Jazyk, narace, žánr a kultura v literárních dílech N. S. Leskova
Název anglicky
Language, narration, genre and culture in work of Leskov
Autoři
POSPÍŠIL, Ivo (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Bratislava, Jazykoveda v pohybe, od s. 17-27, 11 s. 2012
Nakladatel
FF UK, Katedra slovenského jazyka, Studia Academia Slovaca
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00061298
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-223-3276-7
Klíčová slova česky
hierarchie; jazyk; narace; žánr; kultura; Leskov jako samouk; juxtapoziční estetika
Klíčová slova anglicky
hierarchy; language; narration; genre; culture; Leskov as an autodidact; juxtapositional aesthetics
Štítky
Změněno: 28. 3. 2013 15:39, Martin Svora
V originále
Autor přítomného článku se zabývá úlohou jazyka v díle ruského spisovatele 19. století Nikolaje Semjonoviče Leskova (1831-1895). Překvapivě představuje jednoho z trojúhelníku světových romanopisců tzv. zlatého věku ruské klasické literatury tvořené ještě Lvem Tolstým a Fjodorem Dostojevským. Jeho próza je založena na vyprávěcím modelu tzv. skazu, tj. vyprávění v 1. osobě, jež obsahuje vysoce individualizovaný jazyk charakterizující svého nositele. Hierarchie jazyka, vyprávění, žánru a kultury je symbolizována detailním, nekauzálním, juxtapozičním viděním světa, axiologickou ambivalencí lidského života.
Anglicky
The author of the present article deals with the role of the language in the works of the Russian 19th-century prose writer Nikolay Semyonovich Leskov (1831-1895). He is surprisingly one of the triangle of the world novelists of the so-called Golden Age of Russian classical literature formed by Leo Tolstoj and Fyodor Dostoevsky His prose is based on the narrative model of the so-called skaz, i .e. the first-person narration containing a highly individualised language characterizing its bearer. The hierarchy of the language, narration, genre and culture is symbolised by his detailed, non-causal, juxtapositional vision of the world, the axiological ambivalence of human lives.