2012
Vliv počtu sourozenců na matematickou, čtenářskou a přírodovědnou gramotnost v ČR
HIRSCHOVÁ, Marta a Martin KREIDLZákladní údaje
Originální název
Vliv počtu sourozenců na matematickou, čtenářskou a přírodovědnou gramotnost v ČR
Název anglicky
The effect of sibship size on school achievement in mathematics, reading, and science in the Czech Republic
Autoři
HIRSCHOVÁ, Marta (203 Česká republika, domácí) a Martin KREIDL (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2012, 0038-0288
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.652
Kód RIV
RIV/00216224:14230/12:00057646
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000309329600007
Klíčová slova anglicky
sibship size; educational achievement; PISA
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 10. 2012 15:46, prof. Martin Kreidl, Ph.D.
V originále
Studie analyzuje dopad počtu sourozenců na školní výsledky 15-letých žáků v ČR. Ukazuje, že počet sourozenců má negativní dopad na výsledky testů čtenářské, matematické i přírodovědné gramotnosti. Negativní efekt přetrvává i při statistické kontrole rodinné struktury, pohlaví, vzdělání rodičů a dalších proměnných. Je robustní při použití různých způsobů zacházení s chybějícími daty. Stratifikační modely by proto měly rutinně s tímto prediktorem pracovat, pokud chtějí získat nezkreslené odhady všech parametrů stratifikačního modelu.
Anglicky
This paper investigates the effect of family size on educational achievement of 15-year-old students in the Czech Republic in 2003. We find out that a continuous measure of the number of co-residing siblings has a negative effect on school achievement and that its effect persists (somewhat reduced in size) even when controlling for family structure, parental education, type of school, and year at school. We find no interactions between family size and other variables in the analysis. The main finding is consistent across various methods of dealing with missing data. We conclude that given contemporary population trends, stratification scholars shall pay more attention to model specification and shall include family size among the predictors in status attainment models if they want to obtain unbiased parameter estimates.
Návaznosti
GAP404/11/0130, projekt VaV |
|