HIRSCHOVÁ, Marta and Martin KREIDL. Vliv počtu sourozenců na matematickou, čtenářskou a přírodovědnou gramotnost v ČR (The effect of sibship size on school achievement in mathematics, reading, and science in the Czech Republic). Sociologický časopis/Czech Sociological Review. 2012, vol. 48, No 4, p. 697-735. ISSN 0038-0288.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vliv počtu sourozenců na matematickou, čtenářskou a přírodovědnou gramotnost v ČR
Name (in English) The effect of sibship size on school achievement in mathematics, reading, and science in the Czech Republic
Authors HIRSCHOVÁ, Marta (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin KREIDL (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2012, 0038-0288.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.652
RIV identification code RIV/00216224:14230/12:00057646
Organization unit Faculty of Social Studies
UT WoS 000309329600007
Keywords in English sibship size; educational achievement; PISA
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. Martin Kreidl, Ph.D., učo 108207. Changed: 22/10/2012 15:46.
Abstract
Studie analyzuje dopad počtu sourozenců na školní výsledky 15-letých žáků v ČR. Ukazuje, že počet sourozenců má negativní dopad na výsledky testů čtenářské, matematické i přírodovědné gramotnosti. Negativní efekt přetrvává i při statistické kontrole rodinné struktury, pohlaví, vzdělání rodičů a dalších proměnných. Je robustní při použití různých způsobů zacházení s chybějícími daty. Stratifikační modely by proto měly rutinně s tímto prediktorem pracovat, pokud chtějí získat nezkreslené odhady všech parametrů stratifikačního modelu.
Abstract (in English)
This paper investigates the effect of family size on educational achievement of 15-year-old students in the Czech Republic in 2003. We find out that a continuous measure of the number of co-residing siblings has a negative effect on school achievement and that its effect persists (somewhat reduced in size) even when controlling for family structure, parental education, type of school, and year at school. We find no interactions between family size and other variables in the analysis. The main finding is consistent across various methods of dealing with missing data. We conclude that given contemporary population trends, stratification scholars shall pay more attention to model specification and shall include family size among the predictors in status attainment models if they want to obtain unbiased parameter estimates.
Links
GAP404/11/0130, research and development projectName: Struktura rodiny a stratifikační proces: vysvětlují trend změny ve vnitrorodinných procesech, kompoziční změny anebo samo-výběr?
Investor: Czech Science Foundation, Family structure and the stratification process: Do compositional effects, changes in intra-family processes, or selection bias explain the trend?
PrintDisplayed: 27/7/2024 18:44