J 2012

Karagiozis mezi osmanskou mahallou a řeckým předměstím

KULHÁNKOVÁ, Markéta

Základní údaje

Originální název

Karagiozis mezi osmanskou mahallou a řeckým předměstím

Název anglicky

Karagiozis between Ottoman Mahalla and the Greek suburb

Autoři

KULHÁNKOVÁ, Markéta (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Divadelní revue, Praha, Institut umění - Divadelní ústav, 2012, 0862-5409

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00061372

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

řecké stínové divadlo; Karagiozis; vývoj; charakteristika

Klíčová slova anglicky

Greek shadow theatre; development; characteristic; features

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2013 09:54, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Cílem studie je představit řecké stínové divadlo, známé pod názvem Karagiozis podle hlavního hrdiny, s důrazem na odlišnosti od jeho tureckého předchůdce a rysy obecné lidové smíchové kultury. V úvodu se zmiňujeme o vztahu Řeků k jejich stínovému divadlu a snahách nalézt jeho antické kořeny (eleusinská mystéria, Aristofanes, mimus). Následuje stručný přehled vývoje Karagiozise od počátků po současnost. Poté jsou představeny základní charakteristické rysy podívané a přiblíženy okolnosti, za jakých vznikala a byla provozována (technika divadla, práce loutkoherce). Následuje charakteristika hlavních postav a srovnání s tureckým "souborem". Závěrečná část se zabývá repertoárem stínového divadla a přibližuje čtenáři tři jeho hlavní žánry: komedie, pohádkové hry a kusy heroické.

Anglicky

The aim of the study is to introduce the basic principles of the Greek shadow theatre, known by the name of its central character, Karagiozis, and to highlight it differences from its Turkish precursor. The introduction discusses the relation of the Greeks towards their shadow theatre, and attempts to identify its ancient roots (Eleusian mysteries, Aristophanes, mimus). The following part provides the basic historical outline of the development of Karagiozis from the earliest times to the present, and describes the basic characteristic features of the Karagiozis performances, as well as the circumstances under which they were developed and carried out, including the technical aspects of theatre and the methodological principles of puppetry. The central figures of these performances are characterized and compared to their Turkish counterparts. The final part of the study discusses the repertoire of the shadow theatre and its three main genres: comedies, folktale plays and heroic plays.