2012
Karagiozis mezi osmanskou mahallou a řeckým předměstím
KULHÁNKOVÁ, MarkétaZákladní údaje
Originální název
Karagiozis mezi osmanskou mahallou a řeckým předměstím
Název anglicky
Karagiozis between Ottoman Mahalla and the Greek suburb
Autoři
KULHÁNKOVÁ, Markéta (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Divadelní revue, Praha, Institut umění - Divadelní ústav, 2012, 0862-5409
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00061372
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
řecké stínové divadlo; Karagiozis; vývoj; charakteristika
Klíčová slova anglicky
Greek shadow theatre; development; characteristic; features
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2013 09:54, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Cílem studie je představit řecké stínové divadlo, známé pod názvem Karagiozis podle hlavního hrdiny, s důrazem na odlišnosti od jeho tureckého předchůdce a rysy obecné lidové smíchové kultury. V úvodu se zmiňujeme o vztahu Řeků k jejich stínovému divadlu a snahách nalézt jeho antické kořeny (eleusinská mystéria, Aristofanes, mimus). Následuje stručný přehled vývoje Karagiozise od počátků po současnost. Poté jsou představeny základní charakteristické rysy podívané a přiblíženy okolnosti, za jakých vznikala a byla provozována (technika divadla, práce loutkoherce). Následuje charakteristika hlavních postav a srovnání s tureckým "souborem". Závěrečná část se zabývá repertoárem stínového divadla a přibližuje čtenáři tři jeho hlavní žánry: komedie, pohádkové hry a kusy heroické.
Anglicky
The aim of the study is to introduce the basic principles of the Greek shadow theatre, known by the name of its central character, Karagiozis, and to highlight it differences from its Turkish precursor. The introduction discusses the relation of the Greeks towards their shadow theatre, and attempts to identify its ancient roots (Eleusian mysteries, Aristophanes, mimus). The following part provides the basic historical outline of the development of Karagiozis from the earliest times to the present, and describes the basic characteristic features of the Karagiozis performances, as well as the circumstances under which they were developed and carried out, including the technical aspects of theatre and the methodological principles of puppetry. The central figures of these performances are characterized and compared to their Turkish counterparts. The final part of the study discusses the repertoire of the shadow theatre and its three main genres: comedies, folktale plays and heroic plays.