J 2012

Pragmatic awareness in teacher education

POVOLNÁ, Renata

Základní údaje

Originální název

Pragmatic awareness in teacher education

Název česky

Pragmatické povědomí ve vzdělávání učitelů

Autoři

POVOLNÁ, Renata (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Acta academica karviniensia, Karviná, Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2012, 1212-415X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/12:00061374

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

pragmatické povědomí; pragmatika; jazykové vzdělávání; výuka jazyků; produktivní jazykové dovednosti; receptivní jazykové dovednosti; komunikativní jazykové kompetence; lingvistické kompetence; sociolingvistické kompetence; pragmatické kompetence

Klíčová slova anglicky

pragmatic awareness; pragmatics; language learning; teacher education; productive language skills; receptive language skills; communicative language competences; linguistic competences; sociolinguistic competences; pragmatic competences

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 2. 2013 19:55, doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.

Anotace

V originále

The paper aims to investigate how students as (future) teachers of English view the study of pragmatics and its role in language education, and whether they are ready to adopt a pragmatic awareness approach in their own teaching. The author has analysed students’ suggestions about how to use in their teaching the theoretical knowledge and practical skills they have acquired in the Pragmatics course, with special regard to productive and receptive language skills, and the communicative language competences, i.e. the linguistic, sociolinguistic and pragmatic competences, as recognized by Trim (2005) within the Common European Framework of Reference for Languages, since the balance between productive and receptive language skills on the one hand and the mastering of the communicative language competences on the other are regarded as indispensable components of the learning and teaching process.

Česky

Článek přináší výsledky výzkumu, který autorka uskutečnila u několika skupin studentů, a to jak budoucích, tak stávajících učitelů angličtiny. Cílem bylo zjistit, jaký mají tito studenti názor na studium pragmatiky a zda považují kurz o základech pragmatiky za důležitý pro své jazykové vzdělání. Autorka se také pokusila zjistit, zda studenti používají nebo plánují používat ve svém učitelském povolání tzv. pragmatic awareness approach (přístup pragmatického povědomí). Autorka vychází především z analýzy návrhů studentů, jak lze v učitelské praxi aplikovat teoretické znalosti a praktické dovednosti získané při studiu pragmatiky, a to s ohledem na produktivní a receptivní jazykové dovednosti stejně jako komunikativní jazykové kompetence, tj. lingvistické, sociolingvistické a pragmatické kompetence, které zformuloval Trim (2005) pro společný evropský referenční rámec pro jazyky (Common European Framework of Reference for Languages), protože právě rovnováha mezi produktivními a receptivními jazykovými dovednostmi a zvládnutí komunikativních jazykových kompetencí jsou považovány za nezbytnou součást vzdělávacího procesu.