2012
Moral Dilemmas in the Leadership of Organizational Learning in Schools
HLOUŠKOVÁ, Lenka, Milan POL, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ, Martin SEDLÁČEK et. al.Základní údaje
Originální název
Moral Dilemmas in the Leadership of Organizational Learning in Schools
Autoři
HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí), Milan POL (203 Česká republika, domácí), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Česká republika, domácí), Petr NOVOTNÝ (203 Česká republika, domácí) a Martin SEDLÁČEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Reykjavík, Education and practice of school leaders : the ethical dimension, od s. 111-126, 16 s. 2012
Nakladatel
University of Iceland
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Island
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00057685
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-9935-9025-4-2
Klíčová slova česky
morálka; dilemata; vzdělávání; škola; organizační učení; vedení
Klíčová slova anglicky
moral; dilemmas; education; school; organizational learning; leadership
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 1. 2014 11:11, doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Anotace
V originále
Moral dilemmas related to processes of school leadership and management can be linked to a variety of subjects such as time management, human resource management, individual development support and the control and results of various processes at schools. This paper studies dilemmas produced by a necessary and frequently painful choice between two exclusive options. It does this with reference to formal school leaders and a focus on a single aspect of school leadership and management: the processes of leadership and management of organizational learning in schools. The main focus of this study is on situations provoking inner conflicts of motive or conflicts with one's environment, arising from differences which formal school leaders detect between their personal morality and the way they reflect collective consciousness. Such situations usually cause doubts about whether a solution is unambiguously correct when in fact leaders feel that no unambiguously correct solution exists, causing them to choose from options which are more or less unacceptable.
Návaznosti
GAP407/10/1197, projekt VaV |
|