D 2012

Moral Dilemmas in the Leadership of Organizational Learning in Schools

HLOUŠKOVÁ, Lenka, Milan POL, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ, Martin SEDLÁČEK et. al.

Základní údaje

Originální název

Moral Dilemmas in the Leadership of Organizational Learning in Schools

Autoři

HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí), Milan POL (203 Česká republika, domácí), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Česká republika, domácí), Petr NOVOTNÝ (203 Česká republika, domácí) a Martin SEDLÁČEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Reykjavík, Education and practice of school leaders : the ethical dimension, od s. 111-126, 16 s. 2012

Nakladatel

University of Iceland

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Island

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00057685

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-9935-9025-4-2

Klíčová slova česky

morálka; dilemata; vzdělávání; škola; organizační učení; vedení

Klíčová slova anglicky

moral; dilemmas; education; school; organizational learning; leadership

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 1. 2014 11:11, doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.

Anotace

V originále

Moral dilemmas related to processes of school leadership and management can be linked to a variety of subjects such as time management, human resource management, individual development support and the control and results of various processes at schools. This paper studies dilemmas produced by a necessary and frequently painful choice between two exclusive options. It does this with reference to formal school leaders and a focus on a single aspect of school leadership and management: the processes of leadership and management of organizational learning in schools. The main focus of this study is on situations provoking inner conflicts of motive or conflicts with one's environment, arising from differences which formal school leaders detect between their personal morality and the way they reflect collective consciousness. Such situations usually cause doubts about whether a solution is unambiguously correct when in fact leaders feel that no unambiguously correct solution exists, causing them to choose from options which are more or less unacceptable.

Návaznosti

GAP407/10/1197, projekt VaV
Název: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Investor: Grantová agentura ČR, Procesy organizačního učení a jejich vedení ve škole