2012
Ilustrácia šintó-buddhistického synkretizmu na príklade malieb božstiev Kasuga a Sumijoši
KUBOVČÁKOVÁ, ZuzanaZákladní údaje
Originální název
Ilustrácia šintó-buddhistického synkretizmu na príklade malieb božstiev Kasuga a Sumijoši
Název česky
Ilustrace šintó-buddhistického synkretizmu na příkladě maleb božstev Kasuga a Sumijoši
Název anglicky
Shinto-Buddhist syncretism based on the example of Kasuga and Sumiyoshi deities' painting
Autoři
KUBOVČÁKOVÁ, Zuzana (703 Slovensko, garant, domácí)
Vydání
Orientalia Antiqua Nova, 2012
Další údaje
Jazyk
slovenština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00061560
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
šintó; buddhizmus; kami; šinbucu šúgó; hondži suidžaku; Mjóe Šónin; Kasuga; Sumijoši; Kózandži; honzon; sokušin džóbucu
Klíčová slova anglicky
Shintou; Buddhism; kami; shinbutsu shuugou; honji suijaku; Myoue Shounin; Kasuga; Sumiyoshi; Kouzanji; honzon; sokushin joubutsu
Štítky
Změněno: 31. 3. 2017 12:24, Mgr. Zuzana Kubovčáková, M.A., Ph.D.
V originále
Táto práca predstavuje dva koncepty japonskej religiozity, ktoré sa týkajú oboch hlavných tradícií japonského náboženského prostredia, šintó aj buddhizmu, a definujú ich vzájomný vzťah a pôsobenie. Prvým z nich je koncept šintó-buddhistického synkretizmu, po japonsky šinbucu šúgó, spolupôsobenia šintó a buddhizmu. Fenomén šinbucu šúgó je úzko spätý s pojmom hondži suidžaku, čo je teória o buddhistickej podstate japonských božstiev kami. Nakoľko oba fenomény vystupujú pri poznávaní japonských náboženstiev na povrch takmer bok po boku, jedná sa o dôležité pojmy, ktoré popisujú status quo japonskej religiozity, najmä vzťah medzi pôvodnou japonskou vierou šintó a z pevniny uvedeného buddhizmu. Cieľom tejto práce je priblížiť oba fenomény na príklade maľby šintó božstiev Kasuga a Sumijoši, ktorá bola vyhotovená na podnet buddhistického mnícha menom Mjóe Šónin (1173-1232). V práci tak postavím do kontrastu teoretické východiská oboch systémov, šintó a buddhizmu, a konkrétnu prax japonského mnícha Mjóeho, ktorý spomínanú maľbu nechal vyhotoviť.
Anglicky
The paper deals with the honji suijaku theory of Shinto-Buddhist syncretism illustrated upon the example of a painting of two Shinto deities, Kasuga and Sumiyoshi. The painting was summoned by a Kegon monk named Myoe Shonin, who had had two revelatory encounters with the Kasuga deity. It had been Myoe's lifelong endeavour to venture to mainland China and thereafter to India to visit the places where the historical Buddha Shakyamuni had preached his original teachings. However, Myoe had a revelation of the Kasuga deity, in which it had urged him not to undertake the journey. This even was so significant in Myoe's life that he had had the deity depicted and kept the painting as a keepsake of their memorable meeting. The paper addresses the issue of how was it possible for a Buddhist monk to have a Shinto deity painting as a honzon, the main object of worship in a Buddhist temple. By means of tracing the intentions behind Myoe's activities, it considers one particular example of the Shinto-Buddhist syncretism, a characteristic feature of medieval Japanese religion.