k 2012

Ilustrácia šintó-buddhistického synkretizmu na príklade malieb božstiev Kasuga a Sumijoši

KUBOVČÁKOVÁ, Zuzana

Základní údaje

Originální název

Ilustrácia šintó-buddhistického synkretizmu na príklade malieb božstiev Kasuga a Sumijoši

Název česky

Ilustrace šintó-buddhistického synkretizmu na příkladě maleb božstev Kasuga a Sumijoši

Název anglicky

Shinto-Buddhist syncretism based on the example of Kasuga and Sumiyoshi deities' painting

Autoři

KUBOVČÁKOVÁ, Zuzana (703 Slovensko, garant, domácí)

Vydání

Orientalia Antiqua Nova, 2012

Další údaje

Jazyk

slovenština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00061560

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

šintó; buddhizmus; kami; šinbucu šúgó; hondži suidžaku; Mjóe Šónin; Kasuga; Sumijoši; Kózandži; honzon; sokušin džóbucu

Klíčová slova anglicky

Shintou; Buddhism; kami; shinbutsu shuugou; honji suijaku; Myoue Shounin; Kasuga; Sumiyoshi; Kouzanji; honzon; sokushin joubutsu

Štítky

Změněno: 31. 3. 2017 12:24, Mgr. Zuzana Kubovčáková, M.A., Ph.D.

Anotace

V originále

Táto práca predstavuje dva koncepty japonskej religiozity, ktoré sa týkajú oboch hlavných tradícií japonského náboženského prostredia, šintó aj buddhizmu, a definujú ich vzájomný vzťah a pôsobenie. Prvým z nich je koncept šintó-buddhistického synkretizmu, po japonsky šinbucu šúgó, spolupôsobenia šintó a buddhizmu. Fenomén šinbucu šúgó je úzko spätý s pojmom hondži suidžaku, čo je teória o buddhistickej podstate japonských božstiev kami. Nakoľko oba fenomény vystupujú pri poznávaní japonských náboženstiev na povrch takmer bok po boku, jedná sa o dôležité pojmy, ktoré popisujú status quo japonskej religiozity, najmä vzťah medzi pôvodnou japonskou vierou šintó a z pevniny uvedeného buddhizmu. Cieľom tejto práce je priblížiť oba fenomény na príklade maľby šintó božstiev Kasuga a Sumijoši, ktorá bola vyhotovená na podnet buddhistického mnícha menom Mjóe Šónin (1173-1232). V práci tak postavím do kontrastu teoretické východiská oboch systémov, šintó a buddhizmu, a konkrétnu prax japonského mnícha Mjóeho, ktorý spomínanú maľbu nechal vyhotoviť.

Anglicky

The paper deals with the honji suijaku theory of Shinto-Buddhist syncretism illustrated upon the example of a painting of two Shinto deities, Kasuga and Sumiyoshi. The painting was summoned by a Kegon monk named Myoe Shonin, who had had two revelatory encounters with the Kasuga deity. It had been Myoe's lifelong endeavour to venture to mainland China and thereafter to India to visit the places where the historical Buddha Shakyamuni had preached his original teachings. However, Myoe had a revelation of the Kasuga deity, in which it had urged him not to undertake the journey. This even was so significant in Myoe's life that he had had the deity depicted and kept the painting as a keepsake of their memorable meeting. The paper addresses the issue of how was it possible for a Buddhist monk to have a Shinto deity painting as a honzon, the main object of worship in a Buddhist temple. By means of tracing the intentions behind Myoe's activities, it considers one particular example of the Shinto-Buddhist syncretism, a characteristic feature of medieval Japanese religion.