KUBOVČÁKOVÁ, Zuzana. Ilustrácia šintó-buddhistického synkretizmu na príklade malieb božstiev Kasuga a Sumijoši. In Orientalia Antiqua Nova. 2012.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ilustrácia šintó-buddhistického synkretizmu na príklade malieb božstiev Kasuga a Sumijoši
Název česky Ilustrace šintó-buddhistického synkretizmu na příkladě maleb božstev Kasuga a Sumijoši
Název anglicky Shinto-Buddhist syncretism based on the example of Kasuga and Sumiyoshi deities' painting
Autoři KUBOVČÁKOVÁ, Zuzana (703 Slovensko, garant, domácí).
Vydání Orientalia Antiqua Nova, 2012.
Další údaje
Originální jazyk slovenština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/12:00061560
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky šintó; buddhizmus; kami; šinbucu šúgó; hondži suidžaku; Mjóe Šónin; Kasuga; Sumijoši; Kózandži; honzon; sokušin džóbucu
Klíčová slova anglicky Shintou; Buddhism; kami; shinbutsu shuugou; honji suijaku; Myoue Shounin; Kasuga; Sumiyoshi; Kouzanji; honzon; sokushin joubutsu
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Kubovčáková, M.A., Ph.D., učo 237920. Změněno: 31. 3. 2017 12:24.
Anotace
Táto práca predstavuje dva koncepty japonskej religiozity, ktoré sa týkajú oboch hlavných tradícií japonského náboženského prostredia, šintó aj buddhizmu, a definujú ich vzájomný vzťah a pôsobenie. Prvým z nich je koncept šintó-buddhistického synkretizmu, po japonsky šinbucu šúgó, spolupôsobenia šintó a buddhizmu. Fenomén šinbucu šúgó je úzko spätý s pojmom hondži suidžaku, čo je teória o buddhistickej podstate japonských božstiev kami. Nakoľko oba fenomény vystupujú pri poznávaní japonských náboženstiev na povrch takmer bok po boku, jedná sa o dôležité pojmy, ktoré popisujú status quo japonskej religiozity, najmä vzťah medzi pôvodnou japonskou vierou šintó a z pevniny uvedeného buddhizmu. Cieľom tejto práce je priblížiť oba fenomény na príklade maľby šintó božstiev Kasuga a Sumijoši, ktorá bola vyhotovená na podnet buddhistického mnícha menom Mjóe Šónin (1173-1232). V práci tak postavím do kontrastu teoretické východiská oboch systémov, šintó a buddhizmu, a konkrétnu prax japonského mnícha Mjóeho, ktorý spomínanú maľbu nechal vyhotoviť.
Anotace anglicky
The paper deals with the honji suijaku theory of Shinto-Buddhist syncretism illustrated upon the example of a painting of two Shinto deities, Kasuga and Sumiyoshi. The painting was summoned by a Kegon monk named Myoe Shonin, who had had two revelatory encounters with the Kasuga deity. It had been Myoe's lifelong endeavour to venture to mainland China and thereafter to India to visit the places where the historical Buddha Shakyamuni had preached his original teachings. However, Myoe had a revelation of the Kasuga deity, in which it had urged him not to undertake the journey. This even was so significant in Myoe's life that he had had the deity depicted and kept the painting as a keepsake of their memorable meeting. The paper addresses the issue of how was it possible for a Buddhist monk to have a Shinto deity painting as a honzon, the main object of worship in a Buddhist temple. By means of tracing the intentions behind Myoe's activities, it considers one particular example of the Shinto-Buddhist syncretism, a characteristic feature of medieval Japanese religion.
VytisknoutZobrazeno: 13. 10. 2024 21:17