Detailed Information on Publication Record
2012
Comparative description of the paintings
BĚLKA, LubošBasic information
Original name
Comparative description of the paintings
Name in Czech
Srovnávací analýza zobrazení
Authors
BĚLKA, Luboš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Praha, The Tibetan version of the scripture on the Ten Kings : and the quest for Chinese influence on the Tibetan preception of the afterlife, p. 269-297, 29 pp. Triton, 2012
Publisher
Triton
Other information
Language
English
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/12:00057766
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-7387-584-8
Keywords (in Czech)
Tibet; buddhismus; Rozprava o deseti králích; tibetské pojetí onoho světa; eschatologie
Keywords in English
Tibet; Buddhism; scripture on the Ten Kings; Tibetan preception of the afterlife
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 9/4/2013 08:05, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Buddhist thanatology is based on varied source texts of which the best known and most popular are those telling about the post-mortem Jama's judgment and depicting diverse hell torments. Tibetan thanatological texts also include drawn, painted or xylographic illustrations, which visually represent such torments in naturalistic and colorful manner. This contribution deals with visual representation of Chinese and Tibetan Buddhist thanatology, using primarily the comparative approach. Similarly it deals with one, not yet published (and not yet processed) depiction of post-mortem judgments, present in Asian collections of the National Gallery in Prague. These illustrations accompany the Tibetan translation of the Chinese text known as the Sutra of the Ten Kings. Chinese texts concerning the ten kings are usually illustrated with depictions of ten courts and this is also the case of the illuminated Tibetan manuscript from Prague. Some of the accompanying pictures resemble the Chinese original; however, some of them bear remarkably innovative features.
In Czech
Buddhistická thanatologie vychází z rozmanitých pramenných textů a mezi nejznámější a nejpopulárnější patří ty, které vypovídají o posmrtném Jamově soudu a líčí rozmanitá utrpení pekelná. K tibetským thanatologickým textům náležejí i kreslené, malované či xylografické ilustrace, které ona trýznění představují ve vizuální podobě, zpravidla velmi naturalisticky a barvitě. Příspěvek se věnuje vizuální reprezentaci čínské a tibetské buddhistické thanatologie a to především z hlediska komparativního. Podrobně se zabývá jedním, dosud nepublikovaným (a hlavně nezpracovaným) zobrazením posmrtných soudů, které se nachází v asijských sbírkách Národní galerie v Praze. Jedná se o ilustrace doprovázející tibetský překlad čínského textu, známého jako Sútra o deseti králích. Čínské texty traktující deset králů jsou zpravidla doprovázeny zobrazeními zachycujícími výjevy z deseti soudních dvorců, stejně je tomu tak i v případě pražského iluminovaného tibetského rukopisu. I ten je doprovázen ilustracemi, které se v některých ohledech původní čínské předloze velmi podobají, ovšem v jiných aspektech jsou značně inovativní.
Links
GA401/08/0762, research and development project |
|