C 2012

Comparative description of the paintings

BĚLKA, Luboš

Basic information

Original name

Comparative description of the paintings

Name in Czech

Srovnávací analýza zobrazení

Authors

BĚLKA, Luboš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Praha, The Tibetan version of the scripture on the Ten Kings : and the quest for Chinese influence on the Tibetan preception of the afterlife, p. 269-297, 29 pp. Triton, 2012

Publisher

Triton

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/12:00057766

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7387-584-8

Keywords (in Czech)

Tibet; buddhismus; Rozprava o deseti králích; tibetské pojetí onoho světa; eschatologie

Keywords in English

Tibet; Buddhism; scripture on the Ten Kings; Tibetan preception of the afterlife

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/4/2013 08:05, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Buddhist thanatology is based on varied source texts of which the best known and most popular are those telling about the post-mortem Jama's judgment and depicting diverse hell torments. Tibetan thanatological texts also include drawn, painted or xylographic illustrations, which visually represent such torments in naturalistic and colorful manner. This contribution deals with visual representation of Chinese and Tibetan Buddhist thanatology, using primarily the comparative approach. Similarly it deals with one, not yet published (and not yet processed) depiction of post-mortem judgments, present in Asian collections of the National Gallery in Prague. These illustrations accompany the Tibetan translation of the Chinese text known as the Sutra of the Ten Kings. Chinese texts concerning the ten kings are usually illustrated with depictions of ten courts and this is also the case of the illuminated Tibetan manuscript from Prague. Some of the accompanying pictures resemble the Chinese original; however, some of them bear remarkably innovative features.

In Czech

Buddhistická thanatologie vychází z rozmanitých pramenných textů a mezi nejznámější a nejpopulárnější patří ty, které vypovídají o posmrtném Jamově soudu a líčí rozmanitá utrpení pekelná. K tibetským thanatologickým textům náležejí i kreslené, malované či xylografické ilustrace, které ona trýznění představují ve vizuální podobě, zpravidla velmi naturalisticky a barvitě. Příspěvek se věnuje vizuální reprezentaci čínské a tibetské buddhistické thanatologie a to především z hlediska komparativního. Podrobně se zabývá jedním, dosud nepublikovaným (a hlavně nezpracovaným) zobrazením posmrtných soudů, které se nachází v asijských sbírkách Národní galerie v Praze. Jedná se o ilustrace doprovázející tibetský překlad čínského textu, známého jako Sútra o deseti králích. Čínské texty traktující deset králů jsou zpravidla doprovázeny zobrazeními zachycujícími výjevy z deseti soudních dvorců, stejně je tomu tak i v případě pražského iluminovaného tibetského rukopisu. I ten je doprovázen ilustracemi, které se v některých ohledech původní čínské předloze velmi podobají, ovšem v jiných aspektech jsou značně inovativní.

Links

GA401/08/0762, research and development project
Name: Božstva tibetských náboženství v religionistickém přístupu
Investor: Czech Science Foundation, Deities of Tibetan Religions: Approach of the Academic Studies of Religions