C 2012

Comparative description of the paintings

BĚLKA, Luboš

Základní údaje

Originální název

Comparative description of the paintings

Název česky

Srovnávací analýza zobrazení

Autoři

BĚLKA, Luboš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Praha, The Tibetan version of the scripture on the Ten Kings : and the quest for Chinese influence on the Tibetan preception of the afterlife, od s. 269-297, 29 s. Triton, 2012

Nakladatel

Triton

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00057766

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7387-584-8

Klíčová slova česky

Tibet; buddhismus; Rozprava o deseti králích; tibetské pojetí onoho světa; eschatologie

Klíčová slova anglicky

Tibet; Buddhism; scripture on the Ten Kings; Tibetan preception of the afterlife

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 4. 2013 08:05, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Buddhist thanatology is based on varied source texts of which the best known and most popular are those telling about the post-mortem Jama's judgment and depicting diverse hell torments. Tibetan thanatological texts also include drawn, painted or xylographic illustrations, which visually represent such torments in naturalistic and colorful manner. This contribution deals with visual representation of Chinese and Tibetan Buddhist thanatology, using primarily the comparative approach. Similarly it deals with one, not yet published (and not yet processed) depiction of post-mortem judgments, present in Asian collections of the National Gallery in Prague. These illustrations accompany the Tibetan translation of the Chinese text known as the Sutra of the Ten Kings. Chinese texts concerning the ten kings are usually illustrated with depictions of ten courts and this is also the case of the illuminated Tibetan manuscript from Prague. Some of the accompanying pictures resemble the Chinese original; however, some of them bear remarkably innovative features.

Česky

Buddhistická thanatologie vychází z rozmanitých pramenných textů a mezi nejznámější a nejpopulárnější patří ty, které vypovídají o posmrtném Jamově soudu a líčí rozmanitá utrpení pekelná. K tibetským thanatologickým textům náležejí i kreslené, malované či xylografické ilustrace, které ona trýznění představují ve vizuální podobě, zpravidla velmi naturalisticky a barvitě. Příspěvek se věnuje vizuální reprezentaci čínské a tibetské buddhistické thanatologie a to především z hlediska komparativního. Podrobně se zabývá jedním, dosud nepublikovaným (a hlavně nezpracovaným) zobrazením posmrtných soudů, které se nachází v asijských sbírkách Národní galerie v Praze. Jedná se o ilustrace doprovázející tibetský překlad čínského textu, známého jako Sútra o deseti králích. Čínské texty traktující deset králů jsou zpravidla doprovázeny zobrazeními zachycujícími výjevy z deseti soudních dvorců, stejně je tomu tak i v případě pražského iluminovaného tibetského rukopisu. I ten je doprovázen ilustracemi, které se v některých ohledech původní čínské předloze velmi podobají, ovšem v jiných aspektech jsou značně inovativní.

Návaznosti

GA401/08/0762, projekt VaV
Název: Božstva tibetských náboženství v religionistickém přístupu
Investor: Grantová agentura ČR, Božstva tibetských náboženství v religionistickém přístupu