ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Interaction of Teachers’ Explanations with Pupils’ Clarifying Strategies. In The European Conference on Educational Research 2012, Cádiz, 18 -21. September, 2012. 2012.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Interaction of Teachers’ Explanations with Pupils’ Clarifying Strategies
Název česky Interaction of Teachers’ Explanations with Pupils’ Clarifying Strategies
Autoři ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání The European Conference on Educational Research 2012, Cádiz, 18 -21. September, 2012, 2012.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Španělsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/12:00057772
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky explanační postupy učitelů; vyjasňující strategie žáků; pedagogická komunikace
Klíčová slova anglicky explanation; clarifying strategies; educational communication
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 10. 4. 2013 22:24.
Anotace
Educational communication consists of two simultaneous and interdependent processes: (i) in the first process the teacher attempts to effectively convey the meaning to pupils while using adequate verbal and non-verbal messages (Chesebro, McCroskey, 1998), and paralinguistic features. Their explanation focuses both on content and on the process of describing of the content, and it comprises both verbal and visual messages; (ii) in the second process pupils actively enter the process of the construction of meaning and through their interaction with information their ascribe significance to the meanings (McCallum, Hargreaves, Gipps, 2000). To this aim, pupils use clarification strategies (Civikly, 1992; Darling, 1989). This paper is based on micro-analysis of particular speech acts (Keating, 2001) and its research question is as follows: How does the teacher's explanation correspond with pupils' perception of it? The answering of the question allows to identify (i) how meanings that are ascribed to various speech acts by pupils and teachers differ; (ii) what causes these different perceptions; (iii) what the implications are for the processes of teaching and learning.
Návaznosti
GD406/09/H040, projekt VaVNázev: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování
Investor: Grantová agentura ČR, Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování
VytisknoutZobrazeno: 15. 5. 2024 04:04