a 2012

Výchova ke zdraví v intencích kritické zdravotní gramotnosti

REISSMANNOVÁ, Jitka a Alice PROKOPOVÁ

Základní údaje

Originální název

Výchova ke zdraví v intencích kritické zdravotní gramotnosti

Název česky

Výchova ke zdraví v intencích kritické zdravotní gramotnosti

Název anglicky

Health education in the intentions of health literacy

Vydání

XX.vědecko-odborná konference s mezinárodní účastí: Životní podmínky a zdraví, 2012

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

zdraví; výchova ke zdraví; zdravotní gramotnost; první pomoc

Klíčová slova anglicky

health; health education; health literacy; first aid
Změněno: 4. 3. 2013 23:13, PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek představuje výzkum realizovaný v oblasti první pomoci, který ilustruje stav zdravotní gramotnosti u občanů ČR a pokusí se nastínit další možnosti zkoumání a především rozvoje a posilování kritické zdravotní gramotnosti v rámci oboru Výchova ke zdraví. Problematika zdravotní gramotnosti je ve světě rozšířeným a řešeným tématem; na území ČR a SR je tento pojem zatím znám jen poměrně úzké skupině odborníků. Dle našeho názoru by bylo přínosné, kdyby se tento pojem rozšířil mezi laickou veřejnost podobně jako např. pojmy matematická nebo informační gramotnost. To by mohlo mít, podobně jako je tomu u těchto analogických pojmů, příznivé a užitečné konsekvence. Připomeňme ještě, že ani ve školských dokumentech, jako je Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, se tento pojem doposud nevyskytuje, a to ani v rámci vzdělávací oblasti Člověk a zdraví ani v rámci oboru Výchova ke zdraví.

Anglicky

Paper presents research in the first aid that illustrates the status of the health literacy of Czech citizens. It attempts to outline ways of exploring and in particular the development and strengthening of critical health literacy within the field of Health Education. The issue of health literacy is widespread in the world and researched topic, the Czech Republic and Slovakia, this concept is known so far only a relatively narrow group of experts. In our opinion it would be helpful if the term spread among the general public such as mathematical literacy or information literacy. This could be, as is the case with the analogous terms, favorable and useful consequences. In school documents such as the Framework Educational Programme for Basic Education, this term does not exist yet, even in Human and the health or in the field of Health Education.