2012
Výchova ke zdraví v intencích kritické zdravotní gramotnosti
REISSMANNOVÁ, Jitka a Alice PROKOPOVÁZákladní údaje
Originální název
Výchova ke zdraví v intencích kritické zdravotní gramotnosti
Název česky
Výchova ke zdraví v intencích kritické zdravotní gramotnosti
Název anglicky
Health education in the intentions of health literacy
Autoři
Vydání
XX.vědecko-odborná konference s mezinárodní účastí: Životní podmínky a zdraví, 2012
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
zdraví; výchova ke zdraví; zdravotní gramotnost; první pomoc
Klíčová slova anglicky
health; health education; health literacy; first aid
Změněno: 4. 3. 2013 23:13, PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
V originále
Příspěvek představuje výzkum realizovaný v oblasti první pomoci, který ilustruje stav zdravotní gramotnosti u občanů ČR a pokusí se nastínit další možnosti zkoumání a především rozvoje a posilování kritické zdravotní gramotnosti v rámci oboru Výchova ke zdraví. Problematika zdravotní gramotnosti je ve světě rozšířeným a řešeným tématem; na území ČR a SR je tento pojem zatím znám jen poměrně úzké skupině odborníků. Dle našeho názoru by bylo přínosné, kdyby se tento pojem rozšířil mezi laickou veřejnost podobně jako např. pojmy matematická nebo informační gramotnost. To by mohlo mít, podobně jako je tomu u těchto analogických pojmů, příznivé a užitečné konsekvence. Připomeňme ještě, že ani ve školských dokumentech, jako je Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, se tento pojem doposud nevyskytuje, a to ani v rámci vzdělávací oblasti Člověk a zdraví ani v rámci oboru Výchova ke zdraví.
Anglicky
Paper presents research in the first aid that illustrates the status of the health literacy of Czech citizens. It attempts to outline ways of exploring and in particular the development and strengthening of critical health literacy within the field of Health Education. The issue of health literacy is widespread in the world and researched topic, the Czech Republic and Slovakia, this concept is known so far only a relatively narrow group of experts. In our opinion it would be helpful if the term spread among the general public such as mathematical literacy or information literacy. This could be, as is the case with the analogous terms, favorable and useful consequences. In school documents such as the Framework Educational Programme for Basic Education, this term does not exist yet, even in Human and the health or in the field of Health Education.