REISSMANNOVÁ, Jitka a Alice PROKOPOVÁ. Zdravotní (ne)gramotnost. In Antropologicko-psychologicko-sociální aspekty podpory zdraví a výchovy ke zdraví. 2012.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Zdravotní (ne)gramotnost
Název česky Zdravotní (ne)gramotnost
Název anglicky Health (il)literacy
Autoři REISSMANNOVÁ, Jitka a Alice PROKOPOVÁ.
Vydání Antropologicko-psychologicko-sociální aspekty podpory zdraví a výchovy ke zdraví, 2012.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky zdraví; výchovy ke zdraví; zdravotní gramotnost; kurikulum; výukové metody
Klíčová slova anglicky health; heath education; health literacy; curriculum; teaching methods
Změnil Změnila: PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D., učo 23275. Změněno: 4. 3. 2013 23:28.
Anotace
Problematika zdravotní gramotnosti je ve světě rozšířeným a řešeným tématem; na území ČR je tento pojem zatím znám jen poměrně úzké skupině odborníků. Dle našeho názoru by bylo přínosné, kdyby se tento pojem rozšířil mezi laickou veřejnost. Připomeňme ještě, že ani ve školských dokumentech, jako je Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, se tento pojem doposud nevyskytuje, a to ani v rámci vzdělávací oblasti Člověk a zdraví ani v rámci oboru Výchova ke zdraví. Příspěvek se pokusí nastínit možnosti rozvoje a posilování kritické zdravotní gramotnosti v rámci oboru Výchova ke zdraví a výukové metody vedoucí k rozvoji zdravotní gramotnosti. Cílem práce bylo zjistit úroveň znalostí studentů PdF MU v problematice první pomoci (významná oblast zdravotní gramotnosti). Zkoumaný soubor a metodika: zkoumaný soubor tvořilo 623 respondentů (521 studentů dvouoborového studia nebo lektorství cizího jazyka, 102 respondentů byli studenti oboru Výchova ke zdraví. Výzkumnou metodou v této části práce bylo písemné dotazování; šetření bylo realizováno formou anonymního dotazníkového šetření. Výsledky: informovanost studentů je nižší, než jakou jsme předpokládali (75 %) - a to 65% v celém zkoumaném souboru a 74% u studentů oboru výchovy ke zdraví. Závěr: šetření odhalilo značné nedostatky ve vzdělanosti absolventů středních škol v problematice první pomoci a je nutné změnit výuku na všech stupních vzdělávání.
Anotace anglicky
The problems of health literacy is expanded in the world but in the Czech Republic know this concept only a relatively narrow group of experts. In our opinion it would be helpful if the term will be spread among the general public. The health literacy isnt even in school documents. We focus on the possibilities to progress of critical health literacy in the field of Health Education. We present our research in first aid and we focus on methods that we can use in the Health Education and in the health literacy. The aim of this work was analyse of knowledge of the pedagogical students in the field of First Aid (by a test). The First Aid is a significant topic of health literay. The sample and methods: a group of 623 students (102 students was from department of Healt Education, 521 with other departments). The method was a written test (created by the author of this thesis). Results: the awareness of the respondents are lower than what we expected (75 %) - at 65% in all group and 74% in the group of students from the department of health education. Conclusion: The findings showed lower level of foreknowledge, which points out the inadequatepreparation of students within the field of First Aid. The change in the education is necessary.
VytisknoutZobrazeno: 28. 8. 2024 07:53