2012
Chápání funkce a účelu nástrojů
KRÁTKÝ, JanZákladní údaje
Originální název
Chápání funkce a účelu nástrojů
Název anglicky
Understanding function and purpose of tools
Autoři
KRÁTKÝ, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Metodologické problémy v etnografickom výskume sociálnych reprezentácií, Bratislava, 8.-9. novembra 2012, 2012
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00061874
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
kulturní nástroje, afordance, funkční fixace
Klíčová slova anglicky
cultural tools; ToBy; affordances; functional fixedness
Štítky
Změněno: 10. 4. 2013 21:52, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Příspěvek by rád otevřel diskusi na téma chápání funkce a účelu nástrojů. Artefakty, s kterými vstupujeme do každodenních interakcí mají často pevně stanovený účel a formu užití ve vztahu k celkovému rámci prováděné akce. Zdá se, že vývojově si tuto kulturní znalost a související praktické schopnosti osvojujeme již v poměrně raném věku. Malé děti chápou prezentované nástroje na základě jejich povrchových a fyzikálních vlastností (affordances), což často vede k užití objektů které jsou pro danou činnost způsobilé, nicméně kulturně nezvyklé. Toto chápání se mění společně s osvojováním kulturních zvyklostí daného etnika. Poměrně rozvinuté chápání funkce objektů ve vztahu k určité kulturní praxi (functional fixedness) je dokumentováno již u předškolních dětí a plně se tato schopnost rozvíjí v období adolescence. Výzkumy na toto téma pak naznačují, že tato schopnost je částečně nezávislá od kulturního kontextu. To je relativně významné zjištění, uvážíme-li jak kontrastní odlišnosti vykazují nástroje moderních a pre-moderních společností a jak rozdílnými činnostmi se tyto kultury zabývají. Příspěvek by nejprve stručně seznámil s experimentálním výzkumem v této oblasti a následně inicioval diskusi na téma mechanismu distribuce této formy vědění.
Anglicky
Article would like to introduce the theoretical framework related to the way we humans understand function and cooperation with material tools. Artefacts of our daily use often have a very well defined function and culturally restricted forms of use. Developmentally, this cultural knowledge evolves already in an early age of life. Infants and children up to three years of age understand presented tools on the basis of their surface and physical features (affordances). That sometimes leads to use objects possible but culturally unusual way. Rather well developed understanding of object's function already appears among the preschoolers. This culturally appropriated set of preferences usually comes as a sort of biases (functional fixedness). Research on this topic brings evidence that ability is independent of cultural context. That seems to be a crucial findings if we consider how striking differences these objects displays across different cultures. This article introduces reader to the experimental findings on the topic and then continues with the discussion on the topic of distribution and forms of knowledge.
Návaznosti
EE2.3.20.0048, projekt VaV |
|