C 2013

Closing the gap, are we there yet? Reflections on the persistence of second-level digital divide among adolescents in Central and Eastern Europe.

BARBOVSCHI, Monica a Bianca FIZESAN

Základní údaje

Originální název

Closing the gap, are we there yet? Reflections on the persistence of second-level digital divide among adolescents in Central and Eastern Europe.

Autoři

BARBOVSCHI, Monica (642 Rumunsko, garant, domácí) a Bianca FIZESAN (642 Rumunsko)

Vydání

1. vyd. Oxon, The Digital Divide: Social Inequality and the Internet in International Perspective, od s. 179-192, 14 s. first edition, one volume, 2013

Nakladatel

Routledge

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Itálie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/13:00067533

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-0-415-52544-2

UT WoS

000326814600013

Klíčová slova anglicky

digital divide; internet

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 2. 2019 12:16, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

Although the divides in Internet access seem to have diminished, there are still significant differences in terms of the digital skills the young users possess (Hargittai, 2002). Drawing upon the data collected in the EU Kids Online II project, the present chapter investigates the differences in digital competencies and self-confidence of teenagers in four countries in Central and Eastern Europe: Romania, Hungary, Bulgaria and Poland. Building on a conflict perspective which emphasizes how Internet use, understood like a package of particular knowledge and skills, plays an important role in maintaining inequalities (Witte & Mannon, 2009), our study showed that parental background accounts for differences in their own use of internet but also in the digital skills of their children. Moreover, the results showed that adult patterns of internet use reproduce rather than challenge class advantages or disadvantages that parents pass on their children. Finally, children-specific differentiations of use contribute to the deepening of the divides.

Návaznosti

EE2.3.20.0184, projekt VaV
Název: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií