2012
„Ein antikes Schnitzwerk aus der Leidensgeschichte Jesu“ : Domácí pašijový oltářík ze sbírek Moravské galerie v Brně
TOMÁŠEK, PetrZákladní údaje
Originální název
„Ein antikes Schnitzwerk aus der Leidensgeschichte Jesu“ : Domácí pašijový oltářík ze sbírek Moravské galerie v Brně
Název anglicky
„Ein antikes Schnitzwerk aus der Leidensgeschichte Jesu“ : A home altar to the Passion from the Moravian Gallery collections
Autoři
Vydání
Bulletin Moravské galerie v Brně, Brno, Moravská galerie v Brně a Společnost přátel MG, 2012, 0231-5793
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
domácí oltářík;německé řezbářství;grafické předlohy;1580-1600;jižní Německo;Augsburg;Albrecht Dürer;pašije;christologická tematika;kunstkomora;kabinetní sochařství
Klíčová slova anglicky
home altar;German carving;graphic templates;1580-1600;southern Germany;Augsburg;Albrecht Dürer;Passion of Christ;Christology subjects;kunst-chamber;cabinet sculpture
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 12. 2016 21:35, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Domácí pašijový oltářík daroval do sbírek Františkova muzea v Brně (dnes Moravská galerie v Brně) Václav Kajetán Hontschick v roce 1822. Tradované připsání italskému baroknímu umělci Gian Lorenzu Berninimu odmítl v roce 1899 konzervátor muzea Alois Franz, který dílo nově zařadil do kontextu jihoněmeckého sochařství. Autor oltáříku vyšel při rozvržení většiny figurálních reliéfů z grafických předloh Albrechta Dürera, především z jeho cyklu Malých pašijí (1511). Souvislost ústřední scény Ukřižování s augsburským Oltářem Rehlingerů (Staatsgalerie Augsburg) z dílny malířské rodiny Aptů (1517) svědčí pro připsání některé z augsburských umělecko-řemeslných dílen. Vzhledem k vědomé archaičnosti výrazu je datace oltáříku do období 1580–1600 navržena jako přibližná, a bude muset být dalším studiem ještě ověřena. Z jeho charakteru a provedení lze usoudit, že nebyl primárně určen pro soukromou zbožnost majitele, ale mohl být objednán pro některou z tehdejších patricijských „kunstkomor“. Komplexní restaurování oltáříku, které v roce 2011 realizovala restaurátorka Markéta Pavlíková, rehabilitovalo jeho umělecko-řemeslné kvality a přineslo i některé zajímavé poznatky technologického rázu.
Anglicky
The Home Passion Altar was donated to the collections of the Francis Museum, Brno (now the Moravian Gallery) by Václav Kajetán Hontschick in 1822. The original attribution to the Italian baroque artist Gian Lorenzo Bernini was rejected in 1899 by the museum conservator Alois Franz, who placed the work in the context of south-German carving and sculpture. The artist of the altar based the majority of the figurative reliefs on prints by Albrecht Dürer, especially from The Small Passion cycle (1511). The connection between the central scene of Crucifixion and the Augsburg Rehlinger Altar (Staatsgalerie Augsburg) from the workshop of the Apt family (1517) supports attribution to an Augsburg arts and crafts workshop. Owing to the deliberately archaic style, the proposed dating of the altar to 1580-1600 is only approximate and needs to be verified by further study. The character and rendering of the altar show that it was not primarily intended for private worship of its owner but might have been commissioned for an patrician “kunst-chamber”. The comprehensive restoration of the altar carried out in 2011 by Markéta Pavlíková renewed its artistic qualities and craftsmanship, and also brought some new information regarding its manufacture.