C 2011

Město pro rodinu: konstrukce rodinného prostoru v nákupním centru

POSPĚCH, Pavel

Základní údaje

Originální název

Město pro rodinu: konstrukce rodinného prostoru v nákupním centru

Název anglicky

Family-friendly city: the construction of a family space in shopping centres

Autoři

POSPĚCH, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Červený Kostelec, Brno, Třetí město, od s. 133-154, 22 s. 2011

Nakladatel

Nakladatelství Pavel Mervart

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/11:00062109

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-7465-015-4

Klíčová slova česky

nákupní centrum;rodina;rodinné hodnoty;privatizace prostoru;domov

Klíčová slova anglicky

shopping centre;family;family values;privatised space;home

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 3. 2013 12:10, doc. Mgr. Pavel Pospěch, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek předkládá analýzu pojmů „rodinného nakupování“ a „rodinné atmosféry“, tak jak jsou prezentovány v marketingu nákupních center v ČR. Hledá přitom specifika, která odlišují prostor nákupních center od městského veřejného prostoru. Na základě analýzy propagačních materiálů, domovních řádů a rozhovorů s manažery a architekty českých nákupních center jsou identifikovány dvě dimenze „rodinného“ ve vztahu k centrům. Zaprvé jde o důraz na zahrnutí celé rodiny do spotřebních aktivit: nákupní centra jsou chápána jako feminizovaná a jejich snahou je vytvořit spotřební možnosti jak pro muže, tak především pro děti, které jsou chápány jako zdroj nových možností spotřeby (ale zároveň také její ohrožení). Druhá dimenze identifikuje svazek hodnot, které jsou označovány jako rodinné, a které jsou managementem nákupních center aktivně prosazovány. Jde o hodnoty bezpečí, pohodlí, příjemnosti, zábavy a čistoty. Důraz na prosazení těchto hodnot do prostoru nákupních center vytváří rozdíl oproti tradičnímu veřejnému prostoru center měst. Za využití různých prostředků dohledu, regulace jednání a sociální kontroly, tak vzniká nový městský prostor, který je v některých svých vlastnostech bližší sféře domova, než sféře veřejné. Důraz na rodinné hodnoty tak propůjčuje specifický význam pojmu privatizovaný prostor: jde o městský prostor na pomozí domova a města.

Anglicky

This paper presents an analysis of the concepts of „family shopping“, as presented by the shopping centres in the Czech Republic. Based on the analysis of the marketing of Czech shopping centres, it is argued that a substantial part thereof is focused on the promotion of „family atmosphere“ and „family values“. This paper seeks to understand the function and content of these concepts from a sociological point of view. It is argued that the shopping centres' focus on family is twofold: first, the centres seek to promote a feeling of being welcome for all members of an ideal family, most notably children. Children are considered both a source of new consumption opportunities, as well as a potential hindrance. Second, tied to the concept of „family shopping“ is a set of values which include safety, comfort, cosiness, fun and cleanliness. These values are actively inscribed into the spaces of shopping centres, establishing a family-based urban space, as opposed to the traditional public space of city centres. In creating such space, various means of social control and surveillance are employed. The result is a domesticated space, a privatised space halfway between the public and the private.

Návaznosti

MSM0021622408, záměr
Název: Reprodukce a integrace společnosti (Akronym: IVRIS)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Reprodukce a integrace společnosti