k 2012

The "Media Ensemble": on construction of media experience in everyday life

MACEK, Jakub

Základní údaje

Originální název

The "Media Ensemble": on construction of media experience in everyday life

Autoři

Vydání

Cyberspace 12: 10th International Conference, 2012

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

etnografie nových média; mediální publika; mediální celek; studia nových médií; mediální studia

Klíčová slova anglicky

new media ethnography; media audiences; media ensemble; new media studies; media studies

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 19. 10. 2020 11:00, doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.

Anotace

V originále

How do people construct the set of media technologies they use in everyday life? Such question seemed to have rather obvious answer in days of "television home". However, a domestication of a variety of new media technologies has changed the "simplicity" of the answer. The multiplicity of media artifacts reveals the fact that people construct a "media ensemble" - a more or less reflexively created, changeable and negotiated structure of media artifacts and communication channels that fulfill their needs and which reflects the moral economy of the family. The presentation introduces the concept "media ensemble" based on Giddens' structuration theory and Silverstone's notion of domestication. The concept and its analytical usefulness is illustrated on data collected in ethnographic research.

Návaznosti

EE2.3.20.0184, projekt VaV
Název: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií