2011
The syntactico-semantic properties of "business verbs"
VOGEL, RadekZákladní údaje
Originální název
The syntactico-semantic properties of "business verbs"
Název česky
Syntakticko-sémantické vlastnosti sloves v ekonomických textech
Autoři
VOGEL, Radek (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Opava, Czech Republic, Silesian Studies in English 2009, od s. 91-113, 23 s. 2011
Nakladatel
Slezská univerzita v Opavě
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/11:00062225
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7248-622-9
UT WoS
000291630800008
Klíčová slova česky
výroční zprávy; Business English; dynamické sloveso; žánr; sémantika; statické sloveso; syntakticko-sémantické vlastnosti; sémantické třídy sloves
Klíčová slova anglicky
annual reports; Business English; dynamic verb; genre; semantics; stative verb; syntactico-semantic properties; verb semantic classes
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 3. 2013 15:11, Mgr. Radek Vogel, Ph.D.
V originále
The verbs used in text and tabular sections of company annual reports display a notable tendency towards repetitiveness and their repertory also seems to be rather limited. However, different semantic categories as well as grammatical forms may be identified in this genre of Business English, which makes it far from being stereotypical, especially in the non-tabular sections. The paper is based on the analysis of a corpus of several company annual reports, focusing on the semantic traits of verbs used there, proportions between their occurrences in dynamic vs. stative functions, active vs. passive forms, variety of tenses, etc.
Česky
Slovesa užívaná v textových a tabulkových oddílech firemních výročních zpráv vykazují zjevnou tendenci k opakovanosti a také jejich repertoár se zdá být spíše omezený. Nicméně, v tomto žánru obchodní angličtiny lze identifikovat různé sémantické kategorie i gramatické formy, což ho zdaleka nečiní tak stereotypním, zvláště v netabelizovaných pasážích. Příspěvek je založen na analýze korpusu několika firemních výročních zpráv a zaměřuje se na sémantické rysy zde používaných sloves, poměry mezi jejich výskytem v dynamické a statické roli, v aktivním a pasivním tvaru, v různých slovesných časech atd.