HORÁKOVÁ, Jana. Robot kao mitate - medijski definirana estetska analiza / The Robot as Mitate - The Media Specific Aesthetic Analysis. In Hodžić, Ena; Sajovic, Sandra; Sedlák, Pavel; Teklić, Tereza. Device_Art 4.012. 1. vyd. Hrvatska / Croatia: KONTEJNER / biro suvremene umjetničke prakse / bureau of contemporary art praxis, Zagreb, 2012, s. 60-89. ISBN 978-953-95360-9-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Robot kao mitate - medijski definirana estetska analiza / The Robot as Mitate - The Media Specific Aesthetic Analysis
Název česky Robot jako mitate - mediálně specifická analýza
Autoři HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Hrvatska / Croatia, Device_Art 4.012, od s. 60-89, 30 s. 2012.
Nakladatel KONTEJNER / biro suvremene umjetničke prakse / bureau of contemporary art praxis, Zagreb
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Chorvatsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/12:00062297
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-953-95360-9-9
Klíčová slova česky robot; topoi; mitate; genealogy; theatre semiology
Klíčová slova anglicky robot; topoi; mitate; genealogie; divadelní sémiologie
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 12. 4. 2013 12:42.
Anotace
The main goal of the paper is to refer to a blind spot in the meaning of Karel Čapek's robot meaning, one that inheres in its aesthetic interpretation. I show differences in interpretations of the robot from the media archeology point of view (the robot as topos) and the Device Art methodology approach (the robot as mitate). The second one enables me to focus on the media specificity of the first robot and its quality as a theatrical sign. The semiotics of theatre and of the double helps me to show that the robot as metaphor of conformity is still current. In other words, the Robot is not dead!
Anotace česky
Studie zkoumá slepé místo v hledání významu Čapkova robota, které spočívá v jeho estetické analýze. Text je zaměřen na rozdíly mezi interpretací z pozice mediální archeologie (robot jako topos) a z hlediska metodologie Device Art (robot jako mitate, metafora). Druhý přístup umožňuje zaměřit se na mediální specifika prvního robota a jeho vlastnosti jako divadelního znaku. Sémiotika divadla a dvojníka (Eco) umožňuje představit robota jako stále aktuální metaforu konformity. Jinými slovy, robot není mrtví!
VytisknoutZobrazeno: 26. 7. 2024 02:10