JANÍKOVÁ, Věra. Učebnice cizích jazyků a žáci se specifickými poruchami učení. In Grenarová, R., Vítková, M. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v cizojazyčné výuce a ve výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 54-87. ISBN 978-80-210-6024-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Učebnice cizích jazyků a žáci se specifickými poruchami učení
Název česky Učebnice cizích jazyků a žáci se specifickými poruchami učení
Název anglicky Coursebooks and pupils with specific learning difficulties
Autoři JANÍKOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v cizojazyčné výuce a ve výzkumu, od s. 54-87, 34 s. 2012.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/12:00062445
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-6024-1
Klíčová slova česky hodnocení učebnic; funkce učebnice ve vzdělávacím procesu; výuka cizích jazyků; žáci se specifickými poruchami učení, výzkum učebnic
Klíčová slova anglicky evaluation of textbooks; function of textbooks in education; learning and teaching of foreign languages; pupils with specific learning disabilities; textbook research
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Změněno: 5. 4. 2013 01:13.
Anotace
Hodnocení cizojazyčných učebnic i problematika výuky cizích jazyků u žáků se specifickými poruchami učení se stávají se stále větší naléhavostí předmětem zájmu didaktiky cizích jazyků i jejího výzkumu. Společným jmenovatelem obou tematických okruhů jsou i otázky vhodných učebních materiálů, které této skupině žáků mohou učení usnadnit a současně zvýšit jejich motivaci. V kapitole jsou nastíněny funkce učebnice ve vzdělávacím procesu v obecné rovině i ve výuce cizích jazyků a hlavní pozornost je věnována otázkám hodnocení učebnic cizích jazyků z hlediska pedagogické i oborově didaktické teorie a školní praxe. Představen je zde návrh seznamu kritérií pro hodnocení cizojazyčné učebnice se zřetelem k jejímu využívání ve výuce u žáků se specifickými poruchami učení a popsán pilotní výzkum zabývající se ověřováním navržených kritérií při hodnocení dvou vybraných učebnic němčiny. V závěru jsou uvedeny parciální výsledky provedeného výzkumu.
Anotace anglicky
The evaluation of textbooks of foreign languages and the issue of teaching foreign languages to pupils with specific learning disabilities are increasingly being focused by foreign language methodology and the related research. The common denominator of both of these topics is the issue of learning materials which are suited to facilitate learning and increase the motivation of these pupils. The paper outlines the function of textbooks in the learning process in general and specifically for learning foreign languages from the viewpoint of both the education theory and foreign language methodology as well as practical experience from schools. The paper also presents an outline of a list of criteria for evaluating textbooks of foreign languages regarding their use in classes with pupils with specific learning disabilities, and a pilot research is described which focuses on the verification of the suggested criteria while evaluating two selected textbooks of German language. As a conclusion, preliminary results of the conducted research are presented.
Návaznosti
MSM0021622443, záměrNázev: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 17. 7. 2024 22:30