C 2012

Učebnice cizích jazyků a žáci se specifickými poruchami učení

JANÍKOVÁ, Věra

Základní údaje

Originální název

Učebnice cizích jazyků a žáci se specifickými poruchami učení

Název česky

Učebnice cizích jazyků a žáci se specifickými poruchami učení

Název anglicky

Coursebooks and pupils with specific learning difficulties

Autoři

JANÍKOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v cizojazyčné výuce a ve výzkumu, od s. 54-87, 34 s. 2012

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/12:00062445

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-6024-1

Klíčová slova česky

hodnocení učebnic; funkce učebnice ve vzdělávacím procesu; výuka cizích jazyků; žáci se specifickými poruchami učení, výzkum učebnic

Klíčová slova anglicky

evaluation of textbooks; function of textbooks in education; learning and teaching of foreign languages; pupils with specific learning disabilities; textbook research

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 4. 2013 01:13, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.

Anotace

V originále

Hodnocení cizojazyčných učebnic i problematika výuky cizích jazyků u žáků se specifickými poruchami učení se stávají se stále větší naléhavostí předmětem zájmu didaktiky cizích jazyků i jejího výzkumu. Společným jmenovatelem obou tematických okruhů jsou i otázky vhodných učebních materiálů, které této skupině žáků mohou učení usnadnit a současně zvýšit jejich motivaci. V kapitole jsou nastíněny funkce učebnice ve vzdělávacím procesu v obecné rovině i ve výuce cizích jazyků a hlavní pozornost je věnována otázkám hodnocení učebnic cizích jazyků z hlediska pedagogické i oborově didaktické teorie a školní praxe. Představen je zde návrh seznamu kritérií pro hodnocení cizojazyčné učebnice se zřetelem k jejímu využívání ve výuce u žáků se specifickými poruchami učení a popsán pilotní výzkum zabývající se ověřováním navržených kritérií při hodnocení dvou vybraných učebnic němčiny. V závěru jsou uvedeny parciální výsledky provedeného výzkumu.

Anglicky

The evaluation of textbooks of foreign languages and the issue of teaching foreign languages to pupils with specific learning disabilities are increasingly being focused by foreign language methodology and the related research. The common denominator of both of these topics is the issue of learning materials which are suited to facilitate learning and increase the motivation of these pupils. The paper outlines the function of textbooks in the learning process in general and specifically for learning foreign languages from the viewpoint of both the education theory and foreign language methodology as well as practical experience from schools. The paper also presents an outline of a list of criteria for evaluating textbooks of foreign languages regarding their use in classes with pupils with specific learning disabilities, and a pilot research is described which focuses on the verification of the suggested criteria while evaluating two selected textbooks of German language. As a conclusion, preliminary results of the conducted research are presented.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Přiložené soubory

Zaci_se_SVP_v_cizojazycne_vyuce_obsah.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru
Ucebnice_cizich_jazyku_a_zaci_se_specifickymi_poruchami_uceni.doc
Požádat o autorskou verzi souboru